Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKS"Πράσινες" αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας - Ομάδα Εργασίας στήνει το ΥΠΕΘΟ

“Πράσινες” αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας – Ομάδα Εργασίας στήνει το ΥΠΕΘΟ

Με βασικό γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση των διαδικασιών ανανέωσης του στόλου οχημάτων, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας προωθεί αλλαγές στα Τέλη Κυκλοφορίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική απόφαση, έργο της Ομάδας Εργασίας είναι  η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των Επιβατικών Ι.Χ. αυτοκινήτων, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών. Επίσης, η  Ομάδα Εργασίας θα εξετάσει μια σειρά από εναλλακτικές στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε ένα χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες για τα Τέλη Κυκλοφορίας. Με βάση, δε, τον προγραμματισμό, η πρώτη αναφορά της Ομάδας ο αναμένεται να παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο, ενώ μέχρι τότε η τεχνική ομάδα εργασίας θα μελετήσει και τα συστήματα τελών κυκλοφορίας που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.

Σήμερα τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα) ενώ προβλέπεται πλήρης απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους. Ουσιαστικά, με τις νέες προτάσεις, οι 5.423.700 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αναμένεται να δουν ένα νέο τοπίο από το 2025 μια και το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει σε βάθος ενός χρόνου την αναμόρφωση του υφιστάμενου πλαισίου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, στο “τραπέζι” είναι διαδικασία, που ούτως ή άλλως “τρέχει” και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, αύξησης των επιβαρύνσεων για παλαιότερα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων, μείωσης των εκπομπών, μέσα από διαμόρφωση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.  

Σημειώνεται ότι με βάση το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιογια την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπεται ένα πρώτο σενάριο βάσης, Μέσα από αυτό, συνεχίζονται τα σημερινά μέτρα στήριξης, αλλά υπάρχει και ένα δεύτερο (αισιόδοξο) με πιο ενισχυμένα προγράμματα για ταχύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Σε αυτό το δεύτερο, από περίπου 30.600 ηλεκτρικά επιβατικά και ελαφρά φορτηγά, ο αριθμός τους πρόκειται να ανέλθει σε περίπου 85.000 το 2025 και σε πάνω από 460.000 οχήματα το 2030 (περιλαμβάνονται τα BEV – αμιγώς ηλεκτρικά και τα PHEV – plug-in υβριδικά).  

Εκτός από τις προβολές ανά τομέα, το κείμενο που αφορά την περίοδο 2021- 2050, περιλαμβάνει αυξημένες επενδυτικές δαπάνες, της τάξης του 1% – 2% του ΑΕΠ, με την επισήμανση ότι στις μεταφορές και την αναβάθμιση των κατοικιών, τα νοικοκυριά θα επωμισθούν αναπόφευκτα μια σημαντική αύξηση του κόστους, επομένως είναι απαραίτητη η χρηματοδοτική τους διευκόλυνση.

Σήμερα, οι εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ, ενώ τα τελευταία χρόνια οι εν λόγω εκπομπές έχουν αυξηθεί.  

Στο πλαίσιο, δε, της “Πράσινης Συμφωνίας”, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά που θα ταξινομούνται στην Ευρώπη θα είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2035. Ως ενδιάμεσο βήμα προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, οι μέσες εκπομπές των καινούργιων αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθούν κατά 55% έως το 2030 και των καινούργιων ημιφορτηγών κατά 50% έως το 2030. Έτσι οι οδικές μεταφορές θα τεθούν σε σταθερή πορεία για την επίτευξη κινητικότητας μηδενικών εκπομπών το 2050.  

Το ΥΠΕΘΟ

Συνολικά, πάντως, στο “ζύγι” θα μπει και το δημοσιονομικό περιθώριο που υπάρχει για τις όποιες αλλαγές και την  παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Υπενθυμίζεται, ότι τα αυτοκίνητα συνεισφέρουν στους εθνικούς προϋπολογισμούς της Ευρώπης με περίπου 390 δισ ευρώ ετησίως. Στην Ελλάδα, μόνο από τα Τέλη Κυκλοφορίας εισπράττονται περί τα 1,2 δισ ευρώ, ενώ αν συνυπολογίσει κανείς Τέλη Ταξινόμησης, ΦΠΑ, φόρους καυσίμων, ο λογαριασμός αγγίζει τα 8 δισ ευρώ, δηλαδή περί τα 1.200 ευρώ ανά όχημα.  

Πρόστιμα 

Επίσης, ένα από τα θέματα που θα απασχολήσει την  Ομάδα εργασίας είναι και το σενάριαι αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας που ανέρχονται στο  διπλάσιο της αξίας από την πρώτη κιόλας ημέρα καθυστέρησης. Το σχήμα των προστίμων αναμένεται να αλλάξει από το 2025, καθώς στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών. 

Οι αλλαγές αυτές ενδεχομένως να επηρεάσουν από του χρόνου και τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα.Αυτο  σημαίνει ότι όσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά την λήξη της προθεσμίας τόσο μικρότερη θα είναι η προσαύξηση στα τέλη κυκλοφορίας.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ