Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΠως η Chipita από τα «ταπεινά» τσιπς έφτασε στο παγκόσμιο εκτόπισμα

Πως η Chipita από τα «ταπεινά» τσιπς έφτασε στο παγκόσμιο εκτόπισμα

Ένα από τα πλέον θεματικά και αξιοσημείωτα success stories των τελευταίων τριών δεκαετιών είναι η περίπτωση της Chipita, η οποία όπως ανακοινώθηκε χθες εξαγοράστηκε από τον πολυεθνικό όμιλο Mondelēz International, έναντι τιμήματος περίπου 2 δισ. δολαρίων!

Η Chipita από μια μικρή βιοτεχνία στα τέλη της δεκαετίας του ’80 με 45 εργαζόμενους, έχει εξελιχτεί στην πιο διεθνοποιημένη ελληνική επιχείρηση – ασχέτως κλάδου – αποτελώντας μια πολυεθνική με παγκόσμιο αποτύπωμα και σημαντικές πρωτοπορίες. Η πορεία της Chipita, είναι αξιοσημείωτη, καθώς προέρχεται από μια χώρα στην οποία έχει χτυπηθεί η βιομηχανία και η παραγωγή, έχοντας πλέον καταστεί ένας διεθνής leader.

Διαθέτει οκτώ ιδιόκτητες μονάδες με συνολικά 38 γραμμές παραγωγής σε χώρες όπως Ελλάδα (δύο), Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Τουρκία και Σλοβακία. Συνάμα, διαθέτει μονάδες παραγωγής που λειτουργούν μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε τέσσερις διαφορετικές χώρες με έξι εργοστασιακές μονάδες και 12 γραμμές παραγωγής με έδρα την Σαουδική Αραβία, την Ινδία, την Μαλαισία και το Μεξικό. Δηλαδή συνολικά διαθέτει 50 γραμμές παραγωγής.

Έχει παρουσία σε περίπου 67 χώρες και στις πέντε ηπείρους, ενώ απευθύνεται σε ένα καταναλωτικό κοινό δύο δισεκατομμυρίων ανθρώπων! Η Chipita είναι από τους μεγαλύτερους ομίλους τροφίμων στην Ευρώπη αλλά και τους πιο γοργά αναπτυσσόμενους, ενώ το 2020 είχε κύκλο εργασιών περίπου 580 εκατ. δολάρια.

Παράγει 4,5 δισ. προϊόντα ετησίως, τα οποία διανέμει μέσω ενός δικτύου περισσότερων από 500.000 σημείων πώλησης που τη φέρνει σε πλήρη προσβασιμότητα και αμεσότητα με τους καταναλωτές. Είναι τόσο μεγάλη η επέκταση της Chipita και τόσο μικρή η ελληνική αγορά, που πλέον μόνο το 15% των εσόδων έρχεται από τη χώρα μας και το υπόλοιπο 85% από το εξωτερικό.

Το «μυστικό» της Chipita για την αλματώδη ανάπτυξη που πέτυχε την τελευταία 20ετία ήταν ότι προηγήθηκε των ανταγωνιστών της και διαμόρφωσε τις εξελίξεις στην αγορά του κρουασάν σε πολλές χώρες, ευρισκόμενη σε πλεονεκτική θέση λόγω της ισχυρής καινοτομίας, της τεχνογνωσίας και των δυνατοτήτων παραγωγής που διαθέτει. Η εταιρεία διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό σταθερής, αναπτυξιακής πορείας που προέρχεται από το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης, συμπεριλαμβανομένων των 7Days, Chipicao και Fineti.

Το 80% της Chipita ανήκει στον όμιλο Olayan, το 12% στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο και το υπόλοιπο 8% το μοιράζονται ο Αχιλλέας Φώλιας, η Μαίρη Χατζάκου και ο Στέλιος-Λαυρέντιος Φρέρης.

Το ιστορικό πίσω από την επιτυχία

Η Chipita ιδρύθηκε το 1973 και είναι η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που το 1991 συσκεύασε το κρουασάν. Ο άνθρωπος που την εκτόξευσε είναι ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος. Ο ίδιος, το 1981 αναλαμβάνει τη θέση του γενικού διευθυντή της Aligel, μιας εισαγωγικής εταιρείας ζαχαρωδών προϊόντων και παγωτών, θέση από την οποία αποχώρησε μία πενταετία αργότερα. Το 1986 αναλαμβάνει Διευθύνων Σύμβουλος στην ΙΝΤΕRIA, εταιρεία παραγωγής και εμπορίας πραλίνας φουντουκιού, με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.

Την ίδια χρονιά, εξαγοράζει το 50% των μετοχών της Chipita, μιας εταιρείας παραγωγής snacks (γαριδάκια), ενώ το 1989 αποκτά και το υπόλοιπο 50%. Το 1990 ήταν έτος – ορόσημο για τον ίδιο αλλά και την Chipita, καθώς θα βρεθεί στο δρόμο του ο Κωνσταντίνος Καψάσκης της Τράπεζας Εργασίας και ο επενδυτικός όμιλος Eurohellenic (Olayan, De Benedetti, Alpha Finance και Τιτάν), οι οποίοι θα πιστέψουν στο όραμα του και θα «ποντάρουν» στην Chipita, η οποία με τα κεφάλαια αυτά ξεκινά στην Ελλάδα την παραγωγή συσκευασμένου κρουασάν.

Η πορεία τα επόμενα χρόνια θα είναι αλματώδης. Το 1994 εισάγεται στο Χ.Α., ενώ από το 1995 ξεκίνησε δυναμικά τη διεθνοποίησή της. Τις επόμενες δύο δεκαετίες αναπτύσσει πολλά νέα προϊόντα και επεκτείνεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού, από την Ρωσία και την Νιγηρία μέχρι την Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία και το Μεξικό.

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ