Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΤα Ναυπηγεία Ελευσίνας, το Κογκρέσο και ο κρίσιμος γεωστρατηγικός ρόλος της Ελλάδας

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, το Κογκρέσο και ο κρίσιμος γεωστρατηγικός ρόλος της Ελλάδας

Το γεγονός ότι μια χώρα που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 21% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου στην υφήλιο, κρατώντας μια παράδοση αιώνων που χάνεται στα βάθη της ιστορίας, είχε… καταφέρει να καταστρέψει τη ναυπηγική της βιομηχανία, ακολουθώντας την πορεία καταστροφής και χρεοκοπίας σχεδόν κάθε βαριάς βιομηχανίας, είναι ένα από τα ζητήματα που θα πρέπει να απασχολήσουν τον ιστορικό του μέλλοντος.

Σήμερα όμως, αποτελεί κορυφαίας σημασίας εξέλιξη, το ότι στη χώρα μας γίνονται απτές και αποτελεσματικές κινήσεις αναβίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας. Μετά τα ναυπηγεία Σύρου που ήδη λειτουργούν με μεγάλη επιτυχία και φουλ capacity, εδώ και ένα εξάμηνο λειτουργεί και το Ναυπηγείο Ελευσίνας, ενώ και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, παρά τους νομικούς σκοπέλους, αργά ή γρήγορα θα βάλουν… πλώρη λειτουργίας υπό τον έλεγχο του Γ. Προκοπίου.

Σε μια συγκυρία εξαιρετικά κρίσιμη για την αμυντική θωράκιση της χώρας, αλλά και σε μια συγκυρία «εμπόλεμης» κατάστασης στον κλάδο της ενέργειας με διαρκώς μεταβαλλόμενες ιεραρχήσεις και προτεραιότητες που διαφοροποιούν τον ενεργειακό χάρτη, το να αποκτήσει η χώρα μας ισχυρά ναυπηγεία είναι σημείο αναφοράς.

Έτσι λοιπόν, αποκτά ιδιαίτερη σημασία η ιστορική απόφαση που ανακοινώθηκε χθες, όπου το Αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε την εισήγηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας – U.S. International Development Finance Corporation (DFC) – ώστε να προχωρήσει στη χρηματοδότηση, μέσω δανεισμού, με το ποσό των 125 εκατ. δολαρίων προς την ONEX Shipyards, για το Σχέδιο Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική έως τώρα χρηματοδότηση από την DFC στην Ελλάδα με στόχο την αποκατάσταση των ναυπηγείων που υλοποιούν ένα φιλόδοξο business plan.

Σε μια συγκυρία εξαιρετικά κρίσιμη για την αμυντική και ενεργειακή θωράκιση της χώρας και πέρα από το καθαρά οικονομικό αποτύπωμα και όλα τα άλλα οφέλη σε θέσεις εργασίας, το να «αναστήσει» η χώρα μας τη ναυπηγική της βιομηχανία, και εν προκειμένω τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, θα συμβάλει στην ενεργειακή της σταθερότητα και τη θωράκισή της, μέσα και από την εκτέλεση, μεταξύ άλλων, εργασιών επισκευών και μετασκευών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Το ποσό είναι αυξημένο κατά πολύ από τα 102 εκατ. δολάρια που αρχικά είχε προβλεφθεί, ενώ το ΔΣ της DFC έχει ήδη από τα μέσα Μαΐου ολοκληρώσει όλες τις εσωτερικές διαδικασίες για την έγκριση της χρηματοδότησης.

Σημειώνεται πως για να γίνει δυνατή η συγκεκριμένη χρηματοδότηση προ δύο ετών είχε «περάσει» ειδικός νόμος στο Κογκρέσο με στήριξη και του Δημοκρατικού και του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Η απόφαση αυτή, αφενός πιστοποιεί την υψηλή αξία και φερεγγυότητα της ΟΝΕΧ και του ιδιοκτήτη Πάνου Ξενοκωστα και την σημαντικότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας για τον Αμερικανικό Όμιλο, και αφετέρου αναδεικνύει τους ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και τη πολυδιάστατη γεωπολιτική σημασία του εγχειρήματός της ONEX στην Ανατολική Μεσόγειο.

Οι στόχοι

Η χρηματοδότηση, η οποία εγκρίθηκε από Κογκρέσο και υπογράφηκε από την DFC, στοχεύει στην αποκατάσταση και την αναβάθμιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αυξάνοντας την ικανότητα εξυπηρέτησης του ναυπηγείου σε έως και 200 πλοία ετησίως. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν μία κρίσιμη υποδομή, ύψιστης στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και την παγκόσμια ναυτιλία, ενώ προβλέπεται να ενισχύσει έως και 1% το παραγόμενο ΑΕΠ της χώρας σε ετήσια βάση, εντός των επόμενων πέντε ετών.

Όταν λειτουργήσει πλήρως, το ONEX Elefsis, θα είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και θα εξυπηρετεί τον ελληνικό εμπορικό στόλο, τον μεγαλύτερο στον κόσμο. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο στην περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και στις «πράσινες» ναυπηγικές υπηρεσίες, διευκολύνοντας τη μετάβαση της βιομηχανίας και στην επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος της ONEX είναι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο εμπορικό κομμάτι τους, να μπορούν να επισκευάζουν μέχρι και 200 πλοία όλων των τύπων τον χρόνο με ιδιαίτερη εστίαση στα ενεργειακά πλοία (μεταφοράς LNG), καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει τις αδυναμίες που υπάρχουν στην ενεργειακή ασφάλεια, ανεξαρτησία και τροφοδοσία της περιοχής αλλά και της Ευρώπης.

Επίσης, σημαντικός είναι και ο ρόλος που αναμένεται να παίξουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στον αμυντικό τομέα της χώρας καθώς υπάρχει και η συμφωνία για τη δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών μεταξύ της ONEX και του ιταλικού κολοσσού της Fincantieri, με σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία και άμυνα.

Το πρώτο εξάμηνο επισκευάστηκαν 22 πλοία

Αξίζει να σημειωθεί πως από τον Νοέμβριο του 2022 έως σήμερα, έχουν ελλιμενιστεί, επισκευαστεί και αποπλεύσει από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας 22 πλοία, ενώ έχουν ελλιμενιστεί και συνεχίζουν να επισκευάζονται άλλα δύο. Έτσι, κατά μέσο όρο επισκευάστηκαν περίπου τέσσερα πλοία τον μήνα. Φυσικά, ο στόχος είναι η αύξηση του αριθμού των πλοίων προοδευτικά, καθώς ο στόχος των 200 πλοίων το χρόνο, υποδηλώνει περίπου 20 επισκευές το μήνα, αριθμός αν μη τι άλλο φιλόδοξος.

Μάλιστα, από το 2018, ήτοι μια πενταετία πίσω είχε να ελλιμενιστεί (εμπορικό) πλοίο για επισκευή, ενώ την αρχή, μετά από πέντε χρόνια απραξίας, έκανε η Star Bulk του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, που έφερε το Νοέμβριο του 2022 το φορτηγό ξηρού φορτίου «STAR CLEO».

Συνολικά εννέα εφοπλιστικές επιχειρήσεις στηρίξαν μέχρι και σήμερα την αναβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ελλιμενίζοντας μέχρι τώρα πλοία κάθε είδους για επισκευές. Συγκεκριμένα, στην Ελευσίνα πλοία για ναυπηγοεπισκευές έφεραν οι εταιρείες Star Bulk, Naftomar, Gaslog, Avin International, Tsakos Shipping & Trading, Velos Tankers, Eletson, Asso Subsea και Enea Shipping.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ