Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024
Αρχική ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Συνέντευξη του Φίλιππου Φιλή, Προέδρο Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

Συνέντευξη του Φίλιππου Φιλή, Προέδρο Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

0
Συνέντευξη του Φίλιππου Φιλή, Προέδρο Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

Φίλιππος Φιλής, Πρόεδρος Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου


Η Κύπρος ως ένα σημαντικό ενεργειακό κέντρο της Μεσογείου

Η ύπαρξη φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ και η προοπτική ανάπτυξης της Κύπρου σε ένα σημαντικό ενεργειακό κέντρο της Μεσογείου, δημιουργεί έναν μοχλό περαιτέρω ανάπτυξης για την Κυπριακή Ναυτιλία, όπως επισημαίνει στην «ΑΚΤΗ ΜΙΑΟΥΛΗ» ο Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ΚΝΕ), Φίλιππος Φιλής.
Παράλληλα, ο Πρόεδρος του ΚΝΕ στέκεται ιδιαίτερα στο θέμα του Τουρκικού Εμπάργκο, τονίζοντας πως παρεμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη και λειτουργία του Κυπριακού Νηολογίου και Βιομηχανίας, ενώ επίσης μιλά και για τη συνεργασία που υπάρχει με την Ελληνική Πλοιοκτητική Κοινότητα, όπου ο στόχος της είναι η ποιοτική και ποσοτική ανάπτυξη της κυπριακής και ελληνικής ναυτιλίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

1)Κύριε Πρόεδρε, η ναυτιλία επηρεάστηκε εξαιρετικά αρνητικά λόγω COVID-19 στο ξηρό φορτίο, την ίδια στιγμή που το υγρό φορτίο πήγε πολύ καλά, λόγω πετρελαίου. Πως βλέπετε να εξελίσσεται η αγορά το επόμενο διάστημα;
Αυτή τη στιγμή, όλες οι ναυλαγορές, εκτός από την ναυλαγορά υγρού φορτίου, διανύουν μία κατατονική διαδρομή. Ευελπιστούμε ότι με την εισαγωγή μέτρων χαλάρωσης και την έξοδο από την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω κορωνοϊού, οι ναυλαγορές θα μπορέσουν να ανακάμψουν με την ομαλοποίηση των πραγμάτων. Αυτό όμως θα εξαρτηθεί από την προθυμία των Κυβερνήσεων να προχωρήσουν με τα κατάλληλα μέτρα ούτως ώστε να μπορέσει η παγκόσμια Ναυτιλία να προσφέρει τις υπηρεσίες της απρόσκοπτα και χωρίς παρεμβολές, κάτι που θα δώσει την ώθηση για ανάκαμψη της παγκόσμιας Οικονομίας.

2)Η κυπριακή σημαία, ενώ είναι ελκυστική με βάση τις φορολογικές διευκολύνσεις, αντιμετωπίζει δυσκολίες δεδομένου του τουρκικού εμπάργκο σε κυπριακές εταιρείες ή πλοία με κυπριακή σημαία. Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό με δεδομένη την αδιαλλαξία της Τουρκίας στο εθνικό θέμα;
Ο Κυπριακός Στόλος, ουσιαστικά, δεν έχει αυξηθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτή η ποσοτική “στασιμότητα” υφίσταται, παρά τη διατήρηση του πολύ ανταγωνιστικού Κυπριακού Ναυτιλιακού Φορολογικού Συστήματος και την παραμονή της Κυπριακής Σημαίας στην ονομαζόμενη “Άσπρη Λίστα” ποιοτικών Νηολογίων σε σχέση με υψηλά επίπεδα ασφάλειας πλοίων. Ως κύρια αιτία αυτής της ποσοτικής στασιμότητας του Κυπριακού στόλου προβάλλεται η συνεχιζόμενη επιβολή του Τουρκικού Εμπάργκο στα Κυπριακά πλοία. Είμαστε όμως πεπεισμένοι, ότι με την λύση του Κυπριακού Προβλήματος θα υπάρξει και αυξητική τάση του στόλου.
Είναι γεγονός ότι το θέμα του Τουρκικού Εμπάργκο στα Κυπριακά πλοία παραμένει εδώ και αρκετά χρόνια τροχοπέδη στην περαιτέρω ανάπτυξη του Κυπριακού Νηολογίου και Βιομηχανίας, παρεμποδίζοντας την ομαλή της ανάπτυξη και λειτουργία. Αυτή η παράνομη τακτική της Τουρκίας, που βρίσκεται σε πλήρη σύγκρουση με το Διεθνές και Ευρωπαϊκό Δίκαιο, δεν πλήττει μόνο την Κυπριακή Ναυτιλία και ευρύτερα την Ευρωπαϊκή. Το οικονομικό κόστος που καταβάλλει η Κύπρος εξαιτίας του ναυτικού και αεροπορικού τουρκικού εμπάργκο, είναι σημαντικό.

Η Ναυτιλιακή Βιομηχανία αναμένει από την Κυπριακή Πολιτεία, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνώς να συνεχίσουν την πολυεπίπεδη διεκδικητική εκστρατεία, για την άσκηση μέγιστης πίεσης στην Τουρκία να άρει άμεσα αυτή την παράνομη απαγόρευση. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, το Επιμελητήριο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια εδώ και πολλά χρόνια μέσα από τη δράση του και τη συμμετοχή του στην Ευρωπαϊκή Ένωση Πλοιοκτητών (ECSA) στα πλαίσια μιας στοχευμένης στρατηγικής σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο την άρση αυτού του παράνομου εμπάργκο για το ευρύτερο συμφέρον της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας.

3)Με τις προοπτικές που παρουσιάζονται αναφορικά με το φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ, πως μπορούν οι Κύπριοι πλοιοκτήτες να αδράξουν ευκαιρίες και να τις αξιοποιήσουν στον τομέα της ενέργειας;

Αναμφισβήτητα, με την ύπαρξη φυσικού αερίου στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου και με την προοπτική ανάπτυξης της Κύπρου σε ένα σημαντικό ενεργειακό κέντρο της Μεσογείου, δημιουργείται ένας μοχλός περαιτέρω ανάπτυξης για την Κυπριακή Ναυτιλία, καθώς η Ναυτιλιακή Βιομηχανία είναι στενά συνδεδεμένη με τις δραστηριότητες εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου και με τον τομέα της Ενέργειας, λόγω της άμεσης σχέσης της με τη μεταφορά του φυσικού αερίου ή/και πετρελαίου, καθώς η ναυτιλία είναι αυτή τη στιγμή το κύριο μέσο μεταφοράς αγαθών γενικότερα παγκοσμίως. Είναι προφανές ότι, με στρατηγικές συνεργασίες, προσεκτική διαχείριση και ένα στοχευμένο αναπτυξιακό σχέδιο, μπορούν να δημιουργηθούν μεγάλα οφέλη για την Κυπριακή Ναυτιλία και κατ’ επέκταση για την Κυπριακή Οικονομία.

4)Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έχει τονίσει πολλές φορές πως δεν είχαν γίνει οι προβλεπόμενες δοκιμές για τα νέα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ρίχνοντας την ευθύνη στα διυλιστήρια. Η δική σας άποψη;

Συμφωνώ απόλυτα ότι τα διυλιστήρια είχαν και έχουν την πλήρη ευθύνη παραγωγής ποιοτικών και δοκιμασμένων καυσίμων. Μέχρι και λίγες μέρες πριν την εφαρμογή του κανονισμού, την 1η Ιανουαρίου 2020, υπήρχε μια γενικότερη αβεβαιότητα για την ποιότητα και την ασφάλεια των νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μια τόσο σημαντική αλλαγή έπρεπε πρώτα να δοκιμαστεί και να τύχει μιας μεταβατικής περιόδου πριν την πλήρη εφαρμογή, καθότι τα όποια προβλήματα θα δημιουργηθούν από την χρήση τους θα έχουν πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια των ναυτικών και του πλοίου. Παρ’ όλα ταύτα οι πλοιοκτήτες ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση και μέχρι σήμερα ελάχιστα είναι τα πλοία που δεν συμμορφώθηκαν με το νέο κανονισμό παρόλες τις προκλήσεις. Είναι επίσης απογοητευτικό ότι τα κράτη Μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού δεν συμφωνήσαν στην πρόταση της βιομηχανίας σε ένα σχέδιο ελέγχου και αδειοδότησης προμηθευτών καυσίμου. Ένα τέτοιο σχέδιο όχι μόνο θα ωφελήσει τους πλοιοκτήτες, αλλά και τους προμηθευτές καυσίμου επιβάλλοντας ίσους όρους ανταγωνισμού όσον αφορά την ποιότητα του καυσίμου το οποίο προμηθεύουν στα πλοία καθώς επίσης και τα κράτη Μέλη να εκπληρώσουν αποτελεσματικά τις υφιστάμενες υποχρεώσεις τους για έλεγχο των προμηθευτών. Για την ποιότητα των νέων καυσίμων αυτή είναι ακόμα υπό εξέταση, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες όλοι οι πλοιοκτήτες έχουν αντιμετωπίσει κάποιο θέμα που αφορά στην ποιότητα και ασφάλεια των νέων καυσίμων. Ευελπιστώ ότι αυτός ο κανονισμός έγινε μάθημα σε όλους για το πως θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε τέτοιες μεγάλες αλλαγές και να μην ρίχνουμε την ευθύνη μόνο στους πλοιοκτήτες και ναυτικούς που έχουν το μεγάλο βάρος διαχείρισης των νέων καυσίμων.

5)Ποιο είναι το επίπεδο συνεργασίας με τους πλοιοκτήτες της Ελλάδας;

Η Κυπριακή Ναυτιλία διατηρεί μια αγαστή συνεργασία με την Ελληνική Πλοιοκτητική Κοινότητα, μέσω επαφών και συνεχούς επικοινωνίας του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, δίνοντας έμφαση στις ευκαιρίες για περαιτέρω επιχειρηματική ανάπτυξη και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και την προάσπιση των ναυτιλιακών συμφερόντων των δύο χωρών, με στόχο την ταυτόχρονη ποιοτική και ποσοτική ανάπτυξη της κυπριακής και ελληνικής ναυτιλίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

6)Μεγάλο πλήγμα αποτελούν οι πειρατείες που τον τελευταίο καιρό αποτελούν μάστιγα για την παγκόσμια ναυτιλία. Πως μπορεί να προστατευτεί η ναυσιπλοΐα και να είναι ασφαλή τα πληρώματα και τα φορτία;

Το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο εξέδωσε πρόσφατα Δελτίο Τύπου εκφράζοντας έντονη ανησυχία αλλά και ζητώντας άμεσα και δραστικά μέτρα αναφορικά με τα συνεχιζόμενα επεισόδια πειρατείας στον Κόλπο της Γουινέας καθώς υπάρχουν αυξημένες επιθέσεις σε πλοία και σε μεμονωμένες περιπτώσεις απαγωγές ναυτικών για λύτρα, παρά τα δραστικά μέτρα που παίρνουν οι πλοιοκτήτες για τη προστασία των πληρωμάτων και των πλοίων τους.
Καλούμε την Κυπριακή Κυβέρνηση να αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες τόσο με τα Ηνωμένα Έθνη όσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση αντλώντας από όλους τους διαθέσιμους πόρους για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την εξάλειψη αυτής της απαράδεκτης κατάστασης και για την ασφάλεια των πληρωμάτων μας.
Η Ναυτιλιακή Βιομηχανία, ζητά επίσης από τις εθνικές κυβερνήσεις στον Κόλπο της Γουινέας, να προβούν άμεσα σε δραστικά μέτρα για την εξάλειψη αυτής της απαράδεκτης κατάστασης. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να αφήνουμε τα πληρώματα των πλοίων μας στο έλεος των πειρατικών επιθέσεων.

7)Στην νέα τεχνολογική εποχή απαιτούνται στελέχη υψηλών προδιαγραφών για την ναυτιλία. Πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθεί ο στόχος αυτός;

Η παγκόσμια υγειονομική κρίση έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για περαιτέρω τεχνολογική καινοτομία και ψηφιοποίηση στην βιομηχανία μας. Επιπρόσθετα, η καινοτομία και τεχνολογική ανάπτυξη αναμένεται να βοηθήσει στην εξεύρεση λύσεων για περαιτέρω μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη Ναυτιλιακή Βιομηχανία. Με βάση τα πιο πάνω, το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο διαδραμάτισε ενεργό ρόλο στις συζητήσεις για την πρόταση δημιουργίας του Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης και στηρίζει την πρωτοβουλία αυτή, η οποία θα προσφέρει τη χρηματοδότηση να αναπτύξουμε τις τεχνολογίες που θα ενεργοποιήσουν την 4η Τεχνολογική Επανάσταση στην Προώθηση των Πλοίων.
Η Ναυτιλία κινείται ήδη στη σωστή κατεύθυνση καθώς έχει μπει δυναμικά στη νέα τεχνολογική εποχή και επίσης έχει κατάλληλα καταρτισμένα στελέχη που μπορούν να διαχειριστούν τις τεχνολογικές εξελίξεις. Επίσης το Επιμελητήριο προωθεί εδώ και χρόνια την ανάγκη για συνεχή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, αναγνωρίζοντας ότι είναι το κλειδί για τη διατήρηση και ανάπτυξη της βιομηχανίας μας, για να είναι σε θέση να διατηρήσει το ρυθμό προόδου και επέκτασης της.