Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
Αρχική EDITOR'S PICKS Πόλυς Β. Χατζηωάννου, Αντιπρόεδρος Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

Πόλυς Β. Χατζηωάννου, Αντιπρόεδρος Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

0
Πόλυς Β. Χατζηωάννου, Αντιπρόεδρος Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

Πόλυς Β. Χατζηωάννου, Αντιπρόεδρος Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

Ναυτιλιακός κόμβος παγκόσμιας εμβέλειας η Κύπρος

Η Κύπρος αποτελεί ένα ναυτιλιακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας, ο οποίος προσφέρει άρτιο νομικό και φορολογικό πλαίσιο που ενθαρρύνει την ίδρυση νέων εταιρειών. Αυτό τονίζει στην «ΑΚΤΗ ΜΙΑΟΥΛΗ», ο Αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Πόλυς Β. Χατζηωάννου.
Ο CEO της Safe Bulkers μιλά για την απόφαση να εγκαταστήσει την ναυτιλιακή του εταιρεία στην Κύπρο, επισημαίνοντας πως η επιλογή αυτή «έχει στεφθεί με απόλυτη επιτυχία». Παράλληλα, σημειώνει πως οι εξελίξεις στο θέμα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ είναι ενθαρρυντικές και ότι η μελλοντική εκμετάλλευση τους ενδέχεται να αποτελέσει μεγάλη πλουτοπαραγωγική πηγή για την Κύπρο.

1) Η ναυτιλία επηρεάστηκε εξαιρετικά αρνητικά λόγω COVID-19 στο ξηρό φορτίο, την ίδια στιγμή που το υγρό φορτίο πήγε πολύ καλά, λόγω πετρελαίου. Πως βλέπετε να εξελίσσεται η αγορά το επόμενο διάστημα;

Η πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 έχει επηρεάσει αρνητικά την παγκόσμια οικονομία και κατ΄επέκταση τη ναυτιλία. Οι περιορισμοί στην μετακίνηση που επιβλήθηκαν και εξακολουθούν να επιβάλλονται ανά τον κόσμο δημιουργούν συνθήκες που επηρεάζουν τον ρυθμό ανάπτυξης των οικονομιών, την κανονικότητα του εμπορίου και ειδικότερα για τη ναυτιλία, τη ζήτηση των αγαθών. Για το ξηρό φορτίο, οι πρωτοφανείς αυτές εξελίξεις επήλθαν στο πρώτο τρίμηνο του έτους που τυγχάνει λόγω εποχικότητας να αποτελεί διαχρονικά το χαμηλότερο τρίμηνο της ναυλαγοράς. Έτσι, η επίδραση που είχε στην αγορά του ξηρού φορτίου, παρόλο που ήταν δυσμενής, δεν ήταν καταστροφική. Για το δεύτερο μισό του χρόνου και καθώς η δριμύτητα του ιού φθίνει, αναμένεται σταδιακή ανάκαμψη στους περισσότερους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας και της ναυλαγοράς.
Σχετικά με την αγορά του υγρού φορτίου οι εξελίξεις που έλαβαν χώρα στο πρώτο μισό του έτους ήταν καθοριστικές. Σε πρώτη φάση η μη συμφωνία των χωρών μελών του OPEC για περικοπή της παραγωγής πετρελαίου και η επακόλουθη αύξηση της παραγωγής από την πλευρά της Σαουδικής Αραβίας, πίεσε σημαντικά τις τιμές του αργού πετρελαίου. Εν συνεχεία, η πανδημία επέφερε σημαντική πτώση στη ζήτηση πετρελαίου και των πετρελαιοειδών και κατ’ επέκταση την περαιτέρω πτώση των τιμών τους. Ο συνδυασμός χαμηλής ζήτησης και χαμηλής τιμής είχε ως αποτέλεσμα μια ασυνήθιστη για την αγορά κατάσταση που οδήγησε στην αποθήκευση των συγκεκριμένων αγαθών. Η ανάγκη αυτή καλύφθηκε από τα πλοία υγρού φορτίου που χρησιμοποιήθηκαν ως αποθηκευτικοί χώροι («storage») εκτοξεύοντας τη ζήτηση τους και τα ναύλα τους. Η σταδιακή διαχείριση της πανδημίας αναμένεται να οδηγήσει στην εξομάλυνση της ειδικής αυτής κατάστασης κι εν συνεχεία των ναύλων στην αγορά του υγρού φορτίου.

2)Στη νέα τεχνολογική εποχή απαιτούνται στελέχη υψηλών προδιαγραφών για την ναυτιλία. Πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθεί ο στόχος αυτός;

Η ελληνική, η κυπριακή αλλά και η διεθνής αγορά ανθρώπινου δυναμικού προσφέρουν άρτια κατηρτισμένα στελέχη ικανά να πλαισιώσουν το απαιτητικό εργασιακό περιβάλλον μιας ναυτιλιακής επιχείρησης. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα και στην Κύπρο, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι νέοι στρέφουν το ενδιαφέρον τους προς τα ναυτιλιακά επαγγέλματα. Τόσο οι πανεπιστημιακές σχολές, όσο και οι σχολές εμποροπλοιάρχων προσφέρουν ποιοτικές σπουδές σε υψηλό και ανταγωνιστικό επίπεδο. Οι απόφοιτοι των σχολών αυτών μπορούν να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στην ναυτιλία.

3)Η κυπριακή σημαία, ενώ είναι ελκυστική με βάση τις φορολογικές διευκολύνσεις, αντιμετωπίζει δυσκολίες δεδομένου του τουρκικού εμπάργκο σε κυπριακές εταιρείες ή πλοία με κυπριακή σημαία. Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό με δεδομένη την αδιαλλαξία της Τουρκίας στο εθνικό θέμα;

Η Safe Bulkers Inc, εισηγμένη εταιρεία στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, έχει 42 ιδιόκτητα πλοία ξηρού φορτίου στην κατηγορία Panamax, Kamsarmax και Cape. Από το σύνολο του στόλου 40 πλοία φέρουν την Κυπριακή σημαία κατατάσσοντας την εταιρεία μας στους επικεφαλής του κυπριακού νηολογίου. Τα πλοία μας δραστηριοποιούνται ανά την υφήλιο και είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους μεγαλύτερους ναυλωτές του χώρου. Ουδέποτε, ο στόλος μας αντιμετώπισε κάποια δυσκολία σε σχέση με το Τουρκικό εμπάργκο, αλλά ούτε και η δοκιμαζόμενη σχέση των δύο χωρών αποτέλεσε εμπορικό μειονέκτημα για τα πλοία μας.

4)Τι «βάρυνε» την απόφασή σας να εγκαταστήσετε την ναυτιλιακή εταιρεία σας στην Κύπρο;

Ο στόλος της Safe Bulkers Inc., διαχειρίζεται εξ ολοκλήρου είτε από την Κύπρο μέσω της Safe Bulkers Management Ltd., είτε από την Ελλάδα μέσω της Safety Management Overseas S.A.
Η Κύπρος αποτελεί ένα ναυτιλιακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας προσφέροντας άρτιο νομικό και φορολογικό πλαίσιο που ενθαρρύνει την ίδρυση νέων εταιρειών. Ειδικότερα, η Κυπριακή κυβέρνηση, έχοντας θέσει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη της ναυτιλίας στέκεται αρωγός σε κάθε σχετικό εγχείρημα. Βάση των συνθηκών αυτών θεωρούμε ότι η απόφαση μας να εγκαταστήσουμε εταιρεία διαχείρισης πλοίων στην Κύπρο από το 2015 έχει στεφθεί με απόλυτη επιτυχία όπως άλλωστε και η διαχρονική παρουσία μας στην Ελλάδα.

5)Με τις προοπτικές που παρουσιάζονται αναφορικά με το φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ, πως μπορούν οι Κύπριοι πλοιοκτήτες να αδράξουν ευκαιρίες και να τις αξιοποιήσουν στον τομέα της ενέργειας;

Οι εξελίξεις στο θέμα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ είναι ενθαρρυντικές, αν και εξαρτώνται απόλυτα από τις τιμές που διαμορφώνονται στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου που επί του παρόντος κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Η μελλοντική εκμετάλλευση τους ενδέχεται να αποτελέσει μεγάλη πλουτοπαραγωγική πηγή για την χώρα, ενώ θα την φέρει σε εξέχουσα οικονομική και γεωπολιτική θέση παγκοσμίως. Παρόλα αυτά, απαιτούνται ειδικοί χειρισμοί σε γεωπολιτικό επίπεδο λόγω των συνθηκών και της αστάθειάς που επικρατεί στην περιοχή.

6) Πολύς λόγος έχει γίνει για τη μετάβαση σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Θα έπρεπε να δοθεί περισσότερος χρόνος προσαρμογής στο ναυτιλιακό κόσμο;

Η μετάβαση σε καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο είχε αποφασιστεί από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (IMO) περισσότερο από δέκα χρόνια πριν. Σε όλο αυτό το διάστημα η παγκόσμια κοινότητα είχε το χρόνο να προετοιμαστεί καταλλήλως. Οι εταιρείες παραγωγής και διάθεσης πετρελαιοειδών εξασφάλισαν την επαρκή παραγωγή και ομαλή διάθεση των νέων καυσίμων και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες εκπόνησαν μελέτες προκειμένου να διασφαλίσουν την ορθή διαχείριση τους αποφεύγοντας ενδεχόμενους μηχανολογικούς κινδύνους. Ήδη από τις αρχές του 2020 όλα τα ποντοπόρα πλοία χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και έως τώρα η λειτουργία τους είναι απρόσκοπτη χωρίς να έχουν προκύψει προβλήματα άξια λόγου.