Όταν γράφεται ή διαβάζεται ένα κείμενο με θεματική τα κόκκινα δάνεια, κινδυνεύει να χαρακτηριστεί «γραφικό». Έχουν γραφτεί χιλιάδες κείμενα στην τελευταία δεκαετία, τα οποία αναλύουν, στην πλειονότητα τους, με επιστημονική ακρίβεια το μέγεθος του αδιεξόδου που βιώνουμε ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια.
Το τελευταίο όμως διάστημα το αδιέξοδο δεν εντοπίζεται μονάχα στα κόκκινα δάνεια, με τους πλειστηριασμούς επί θύρας και την έλλειψη νομοθετικών εργαλείων ρυθμίσεων υπέρ των δανειοληπτών. Το αδιέξοδο πλέον εντοπίζεται και στα… πράσινα δάνεια. Τι σημαίνει αυτό:
Κάποιες από τις δανειακές συμβάσεις ρυθμίστηκαν, είτε μέσω διαπραγμάτευσης με τα τραπεζικά ιδρύματα, είτε μέσω του Ν. 3869/2010 (γνωστού ως Νόμου Κατσέλη) και όρισαν στους οφειλέτες κάποιες μηνιαίες καταβολές. Στο μεσοδιάστημα όμως οι απαιτήσεις αυτές πέρασαν σε εταιρίες διαχείρισης. Σε πολλές από τις περιπτώσεις οι εταιρίες διαχείρισης δεν είναι ενήμερες για τη ρύθμιση ή για την έκδοση της απόφασης που ρυθμίζει τις οφειλές. Κατά συνέπεια παρ’ όλο που ο οφειλέτης λαμβάνει (τις περισσότερες φορές) ενημέρωση για την αλλαγή διαχείρισης της απαίτησης του, δεν γνωρίζει ότι χρειάζεται να έρθει σε επικοινωνία μαζί τους και να μάθει αν είναι ενήμεροι για τα δεδομένα της ρύθμισης, αν θα πρέπει να συνεχίζει να καταβάλει στον ίδιο λογαριασμό τα ποσό της ρύθμισης και αν το ποσό που κατέβαλε μέχρι την ημερομηνία της αλλαγής διαχείρισης έχει «ενημερωθεί» στην νέα εταιρία διαχείρισης.
Δεν είναι λίγες λοιπόν οι φορές που καλούν οι εταιρίες διαχείρισης τους οφειλέτες και τους ενημερώνουν προφορικά πως πρέπει να σταματήσουν να πληρώνουν στο μέχρι σήμερα λογαριασμό καταβολής, αλλά σε ένα νέο. Η ενημέρωση αυτή γίνεται μάλιστα ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ και όχι εγγράφως, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανασφάλεια τεράστια στην εγκυρότητα της διαδικασίας.
Να σημειωθεί μάλιστα πως εξαιτίας αυτής της ως άνω «ασάφειας» πολλοί οφειλέτες δεν μπορούν να καταβάλλουν το ποσό της καταβολής ρύθμισης γιατί αγνοούν επίσημα το σε ποιον λογαριασμό θα πρέπει να καταβάλλουν. Επίσης μπορεί ένας οφειλέτης να είχε από το παρελθόν μία οφειλή στην τράπεζα «Χ» από πχ στεγαστικό δάνειο, από καταναλωτικό και από πιστωτική, στη συνέχεια η απόφαση του Ν. Κατσέλη να όρισε ένα ενιαίο ποσό καταβολής ρύθμισης για την τράπεζα Χ (και για τα 3 δάνεια), ακολούθως να έχει στο μεσοδιάστημα πουληθεί το κάθε είδος δανείου σε άλλη διαχειριστική εταιρία και ο οφειλέτης να μην γνωρίζει σε ποιον να καταβάλει και τι ποσό!
Ένα άλλο μέγα θέμα είναι το εξής : Λόγω των απανωτών αλλαγών διαχείρισης των δανείων, πολλές φορές, ενώ ξεκινά να διαπραγματεύεται ο οφειλέτης με την εταιρία «Ψ» προκειμένου να ρυθμίσει, ενημερώνεται ότι τελικά υπεύθυνη εταιρία δεν είναι πια η «Ψ», αλλά η «Ω»…. !
Που είναι η ασφάλεια; Που είναι η ενημέρωση του οφειλέτη; Που είναι η προστασία του; Πως μπορεί ο οφειλέτης μόνος του να αντιμετωπίσει αυτήν την ανακόλουθη κατάσταση;
Όλα τα ανωτέρω λαμβάνουν χώρα σε μία περίοδο ακρίβειας, που οι οφειλέτες δοκιμάζονται από όλα αυτά τα νέα δεδομένα της καθημερινότητας που ταλανίζουν όλους μας σαν κοινωνία, με αποτέλεσμα να στέκεται για ακόμα μια φορά αδύναμος να αντεπεξέλθει και να βρει άμεσα μία έγκυρη και επίσημη απάντηση στο «χάος» που επικρατεί.
Αποτέλεσμα: τα πράσινα δάνεια μπορεί σύντομα να ξανακοκκινήσουν… και τα ήδη κόκκινα να περάσουν άμεσα στο επόμενο στάδιο: πλειστηριασμός! Ακούει κανείς;;;;
Σοφία Τσιπτσέ
Δικηγόρος, Διαπ. Διαμεσολαβήτρια ΥΔΔΑΔ
Υπεύθυνη Προστασίας Δεδομένων / DPO exec.