Με τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου σήμερα και την επεξεργασία κομβικών περιβαλλοντικών και ενεργειακών νομοσχεδίων η κυβέρνηση εκκινεί ένα νέο γύρο θεσμικών παρεμβάσεων με στόχο την προώθηση της «πράσινης μετάβασης».
Ουσιαστικά οι νέες αυτές νομοθετικές πρωτοβουλίες αναμένεται να «ξεκλειδώσουν» επενδύσεις άνω των 14 δις. στις ΑΠΕ στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.
Πιο συγκεκριμένα το δρόμο για τη νομοθέτηση πλέον παίρνουν τα σχέδια νόμου για τον κλιματικό νόμο της χώρας, το νέο απλοποημένο αδειοδοτικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ, την αποθήκευση ενέργειας αλλά και τα ύπεράκτια αιολικά πάρκα, όπου μάλιστα αναμένεται να εμπλακεί τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ). Μάλιστα αναμένεται να ακολουθηθεί ένα «μοντέλο» παραχωρήσεων όπως στην περίπτωση των εξορύξεων και για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Να σημειώνεται ότι στόχος είναι η δημιουργία έργων 2 GW τα επόμενα χρόνια, τα οποία λόγω και των μεγάλων επενδύσεων που θα απαιτήσουν αναμένεται να προσελκύσουν ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σε σχέση με τον κλιματικό νόμο η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να «κλειδώσει» μ τους στόχους για μείωση κατά 55% των εθνικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030, όσο και για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Μάλιστα αναμένεται να στοχοθετηθούν η μείωση κατά 80% των ρύπων έως το 2040 και κατά 100% έως το 2050. Στο νέο νομοθετικό πλαίσιο η κυβέρνηση αναμένεται να ξεκαθαρίσει και τους φιλόδοξους στόχους της απολιγνιτοποίησης, καθώς έχει αναφέρει ότι έως το 2025 και όχι το 2028 θα μπει το τέλος στην εποχή του λιγνίτη με την μετατροπή της Πτολεμαίδας 5 σε μονάδα φυσικού αερίου.
Επίσης προωθούνται ρυθμίσεις για τα νέα ταξί. Ουσιαστικά προβλέπεται ότι μέχρι το 2030 ώστε όλα τα νέα οχήματα ταξί θα κινούνται ηλεκτρικά.
Σε σχέση με την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων προβλέπεται ο καθορισμός στόχος μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος με ευθύνη των Δήμων ενώ θα υπάρχουν προβλέψεις για ασφάλιση κατοικιών και επιχειρήσεων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις σε ευάλωτες γεωγραφικά περιοχές.
Σε σχέση με την πρώτη φάση αδειοδότησης σταθμών αποθήκευσης αναμένεται να καθοριστεί η διάκριση σε σημεία «καθαρής» αποθήκευσης και σε σημεία με αποθηκευτικές μονάδες που συνδυάζονται με εγκαταστάσεις ΑΠΕ . Επιπλέον προωθούνται ρυθμίσεις για το αδειοδοτικό πλαίσιο των ΑΠΕ, ώστε να γίνει εφικτή η επιτάχυνση των διαδικασιών και η έκδοση των σχετικών αδειών σε δύο χρόνια.