Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΠρώτης προτεραιότητας το νέο πλαίσιο για τη ναυτεργασία και την αναμόρφωση της...

Πρώτης προτεραιότητας το νέο πλαίσιο για τη ναυτεργασία και την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης

Ολοκληρώνεται σήμερα Δευτέρα 22/1  η διαβούλευση με φορείς της ναυτιλίας και ναυτεργασίας για την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης, που εντάσσεται στις βασικές προτεραιότητες του Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη καθώς μετά τη διαβούλευση μπαίνει σε τροχιά η σύνταξη του τελικού σχεδίου νόμου. 

 Άλλωστε, η αναβάθμιση της συνδέεται σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα. Μελίνα Τραυλού «με την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας», η οποία «προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό».

Να σημειωθεί ότι η όλη συζήτηση γίνεται στη βάση μελέτης του Ιδρύματος Ευγενίδη, που προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το νέο πλαίσιο θα δώσει την δυνατότητα στην Πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο, αλλά θα διασφαλίσει, παράλληλα, και για τους αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστήσουν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημεία της μελέτης, έφεραν αντιδράσεις ναυτεργατικών οργανώσεων με βασικά επιχειρήματα την υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΝ, καθώς όπως υποστηρίζεται η μελέτη υποβαθμίζει τα διπλώματα για Β’ και Γ’ Πλοιάρχους, Μηχανικούς, στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, όπου με βάση το ν.4763/2020,  είναι ισότιμα με ΙΕΚ και Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας».

 Ωστόσο σύμφωνα με την μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί Α’, εξομοιώνονται με τους αποφοίτους των ΑΕΙ ενώ όπως αναφέρει το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, μέσω του πλαισίου «ενισχύεται η διασύνδεση όλων των μορφών μάθησης, και τα προσόντα που αποκτώνται μέσα από κάθε λογής μαθησιακή διαδρομή (τυπικά, μη τυπική, άτυπη) αξιολογούνται, επικυρώνονται, αναγνωρίζονται, πιστοποιούνται, κατατάσσονται στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοιχίζονται στα επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων».

Αναλυτικά, σύμφωνα με την μελέτη μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ελλάδα, όπου το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων για τους Πλοιάρχους και Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει ακόμα καθοριστεί, διατυπώνονται οι εξής προτάσεις σε σχέση με το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων των διαφόρων τάξεων Διπλωμάτων Πλοιάρχων και Μηχανικών, καθώς και την διαδικασία πιστοποίησής τους:

• Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Β’ και Γ’ και Μηχανικού Β’ και Γ’ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).

• Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Α’ και Μηχανικού Α’ διαθέτουν όλες τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για να καταταγούν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων.

Το επίπεδο 6 (Bachelor Degree) αφορά στους πτυχιούχους πανεπιστημίου, Πτυχιούχους πρωην ΤΕΙ και πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης. Όπως τονίζεται η κατάταξη αυτή αφορά στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων και μόνο, το οποίο προκύπτει ως μια μακρόχρονη διαδικασία συνδυασμού απόκτησης πρόσθετων γνώσεων (από ΚΕΣΕΝ ή Ν.Ε.Κ.Ε.) και απόκτησης δεξιοτήτων μετά από πολυετή θαλάσσια υπηρεσία και επομένως δεν συσχετίζεται με το επίπεδο προσόντων εκπαίδευσης των αποκτηθέντων πτυχίων.

 Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση, τονίζει η μελέτη,  για την διατήρηση υψηλού επιπέδου ναυτικών σπουδών αποτελεί η εξασφάλιση επαρκούς και υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικού προσωπικού.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, έως το 2030, παγκοσμίως σε ένα σύνολο 2 εκατ. ναυτικών οι 800.000 θα πρέπει να εκπαιδευτούν σε πλοία νεότερης τεχνολογίας και ιδιαιτέρως στα LNG.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ