Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ«Πνέει τα λοίσθια» ο στόλος των φορτηγών στη χώρα

«Πνέει τα λοίσθια» ο στόλος των φορτηγών στη χώρα

Τον παλαιότερο στόλο φορτηγών και λεωφορείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαθέτει η Ελλάδα


Σαν τρελό φορτηγό το οποίο ετοιμάζεται να πέσει από τον γκρεμό κινούνται οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών στη χώρα μας μετατρέποντας τη χώρα σε νεκροταφείο βαρέων οχημάτων. Η παροχή κινήτρων για αντικατάσταση του στόλου των βαρέων οχημάτων αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο πρόκειται για ένα εγχείρημα ιδιαίτερα κοστοβόρο με τον απαιτούμενο δημοσιονομικό χώρο να μην έχει βρεθεί ακόμα. Η μακρά περίοδος της οικονομικής ύφεσης είχε σημαντικές επιπτώσεις και στις μεταφορές, με όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο να έχουν δει τα έσοδα τους να συρρικνώνονται σε βαθμό που αδυνατούσαν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, ενώ και ο κατακερματισμός σε μικρές ενώσεις εταιρειών – όπου υπάρχουν – δεν έχει βοηθήσει τον κλάδο να σταθεί στα πόδια του. Η παρουσία ενός γερασμένου στόλου ωστόσο έχει σαφή αντίκτυπο τόσο στην οικονομική δραστηριότητα όσο και στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει πίσω της κάθε μεταφορική δραστηριότητα. Όσο παλαιότερο είναι ένα όχημα, τόσο αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου από τη μία και η περιβαλλοντική επιβάρυνση από την άλλη. Η αδυναμία του κλάδου να προχωρήσει σε αντικατάσταση του στόλου αποτυπώνεται και στα στοιχεία πωλήσεων τα οποία κάνουν λόγο για πολύ περιορισμένες ταξινομήσεις νέων φορτηγών.

Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Οχημάτων – ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) από την πλευρά του επισημαίνει ότι τα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας μετρούν κατά μέσο όρο 21,4 χρόνια ζωής ενώ τα λεωφορεία πλησιάζουν τα 20 (19,4 χρόνια). Ακόμα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (κάτω των 3,5 τόνων), τα γνωστά και ως βαν έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 20,2 έτη.  

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Μάρτιο οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών (ελαφρά και βαρέα) ανήλθαν στις 830, έναντι 1.119 τον αντίστοιχο μήνα του 2021 καταγράφοντας μείωση 25,8%. Αντίστοιχα κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022 οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών μειώθηκαν κατά 15,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021. 

Τα πιο πρόσφατα στοιχεία θέλουν τον μέσο όρο ηλικίας των φορτηγών να τοποθετείται στα 14,1 έτη στην Ευρώπη, των λεωφορείων στα 12,8 και των ελαφρών φορτηγών στα 11,9 χρόνια εμφανίζοντας σημαντικές αποκλίσεις από τα ελληνικά δεδομένα. 

Η εικόνα στην Ευρώπη

Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία) της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον παλαιότερο στόλο ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (13,8 έτη), ακολουθούμενη από την Ισπανία με 13,3 έτη. Τα νεότερα φορτηγά βρίσκονται στους δρόμους του Λουξεμβούργου (6,7 έτη) και της Αυστρίας (7 έτη). Αναφορικά με τα λεωφορεία με ηλικία άνω των 19 χρόνων, τα ελληνικά λεωφορεία είναι τα παλαιότερα της ΕΕ, ενώ σύμφωνα με την ACEA μόλις έξι χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτουν στόλο λεωφορείων ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ