Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΝαυτιλιακός άνεμος στο Χρηματιστήριο

Ναυτιλιακός άνεμος στο Χρηματιστήριο

«Όταν εξομαλυνθούν οι συνθήκες στις αγορές και βελτιωθεί η κατάσταση ευρύτερα, τότε οι εταιρείες Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου και Capital Product Partners της οικογένειας Μαρινάκη θα επανέλθουν για νέες εκδόσεις ομολόγων στο ελληνικό χρηματιστήριο. Μάλιστα, αυτό δεν αποκλείεται – αναλόγως των ευρύτερων συνθηκών – να γίνει μέσα στο 2022».

Αυτά επισημαίνει στο finupnews.gr, έγκριτος χρηματιστής και στέλεχος κορυφής μεγάλης ιδιωτικής χρηματιστηριακής εταιρείας που είχε ενεργή συμμετοχή στις τρεις προηγούμενες ναυτιλιακές ομολογιακές εκδόσεις στο Χ.Α., δίνοντας το στίγμα των εξελίξεων. Ο ίδιος σημειώνει πως πλέον έχει ανοίξει ένας δρόμος για την ελληνική ναυτιλία μέσω των τριών πρώτων εκδόσεων, που ωφελεί αμφότερες τις πλευρές, τόσο τις εταιρείες, όσο και το ελληνικό χρηματιστήριο. Έτσι, είναι βέβαιο ότι το ενδιαφέρον για νέες εκδόσεις τόσο από τις εταιρείες που ήδη έχουν κάνει την αρχή, όσο και από άλλες, θα διατηρηθεί αυξημένο.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Costamare Participations PLC, θυγατρική της εισηγμένης στο NYSE Costamare Shipping Co S.A. σχεδίαζε νέα, διπλάσια ομολογιακή έκδοση από αυτή που έκανε τον περυσινό Μάιο μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2022, όμως η αλλαγή συνθηκών στις αγορές, με την έναρξη πολέμου στα σύνορα της Ευρώπης και η αλλαγή δεδομένων ευρύτερα, πήγε τα σχέδια πιο πίσω.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες λίαν θετικά βλέπει και η Capital Product Partners, θυγατρική της Capital Maritime & Trading του Βαγγέλη Μαρινάκη μια νέα ομολογιακή έκδοση στο ελληνικό χρηματιστήριο, μιας και η πρώτη στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία με σημαντική υπερκάλυψη και καλό επιτόκιο.

Το σίγουρο είναι ότι η ελληνική ναυτιλία έχει ανοίξει… παρτίδες με το ελληνικό χρηματιστήριο και την ελληνική κεφαλαιαγορά και αυτό μόνο αμοιβαία ωφέλιμο μπορεί να είναι. Μπορεί εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας – υπό τη διαδικασία του dual listing – να μην έχει γίνει ακόμη και ίσως αργήσει, καθώς μιλάμε για εντελώς άλλα μεγέθη, όμως το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια προσπαθειών έχει ανοίξει η επαφή του Χ.Α. με την ελληνόκτητη ναυτιλία, είναι από μόνο του εξαιρετικά θετικό.

Εθνικοί λόγοι

Και τούτο διότι η έκδοση ομολόγων φαίνεται πως αντανακλά πολλά περισσότερα από τα «στεγνά» οικονομικά όρια που θέτουν αυτές οι εκδόσεις.

Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι γεωπολιτικοί αναλυτές βάζουν στην εξίσωση και το… πατριωτικό στοιχείο, που τα τελευταία χρόνια – και λόγω κρίσης – έχει ενισχυθεί στις τάξεις όλων των επιχειρηματιών – ασχέτως κλάδου – που ζουν και δραστηριοποιούνται κυρίως στο εξωτερικό. Φαίνεται πως μετά από πολλά χρόνια, υπάρχει η βούληση τόσο από την πολιτική διοίκηση όσο και από τους εφοπλιστές, για αλλαγή σκηνικού στις σχέσεις της ελληνικής ναυτιλίας με τη χώρα. Κάποιοι αναλυτές επικαλούνται και εθνικούς λόγους, σημειώνοντας πως υπάρχει η βούληση η ναυτιλία να «συνδεθεί» περισσότερο με τη χώρα, να ξαναγίνει μέρος της.

Άλλωστε, αρκετοί εφοπλιστές έχουν δημιουργήσει εμβληματικά κτήρια στην Ελλάδα (Όμιλος Αγγελικούση, Aegean Shipping Management S.A.), ενώ πολλές εταιρείες έχουν μεταφέρει τα κεντρικά γραφεία τους στη χώρα μας. Παράλληλα, καταγράφεται διάθεση σύμπλευσης με την κυβέρνηση που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ελληνικής σημαίας.

Όλα αυτά λαμβάνουν χώρα σε μια συγκυρία αναβίωσης των ελληνικών ναυπηγείων, Σύρου, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, όπου επίσης γίνεται προσπάθεια να βγουν δουλειές που θα ξανασηκώσουν αυτή τη βιομηχανία που κάποτε ανθούσε στη χώρα μας.

Επίσης, ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια συζητείται η ανάγκη για τη γαλούχηση και τη δημιουργία μιας νέας γενιάς Ελλήνων ναυτικών, ενώ και προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται πως υπάρχουν πρωτοβουλίες. Γιατί ένα μεγάλο ζήτημα που έχει θέσει κατ’ επανάληψη ο τέως πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, είναι ότι δεν υπάρχει – αντίστοιχου εκτοπίσματος – νέα γενιά ώστε να διαδεχτεί την τωρινή στη ναυτιλία, που βιολογικά σε κάποια χρόνια θα πρέπει να αποσυρθεί. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα της ελληνικής ναυτιλίας. Να μπορέσει να ελκύσει μια νέα γενιά Ελλήνων, μπολιάζοντάς τους με τη μαγεία της ναυτοσύνης και ό,τι αυτή περιλαμβάνει.

Τα ομόλογα που άνοιξαν το δρόμο

Το δρόμο άνοιξε το Μάιο του 2021 η Costamare Participations PLC, μέσω μιας πολύ επιτυχημένης έκδοσης. Η εταιρεία ζητούσε από τις αγορές 100 εκατ. ευρώ, όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 655 εκατ. ευρώ,  επιτεύχθηκε δηλαδή υπερκάλυψη 6,7 φορές. Συνάμα, το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης ήτοι στο 2,70%.

Το ομόλογο της Capital Product Partners εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2021. Η εταιρεία ζητούσε 150 εκατ. ευρώ όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 801,37 εκατ. ευρώ, πετυχαίνοντας υπερκάλυψη κατά 5,3 φορές, συμπιέζοντας το επιτόκιο στο κάτω άκρο του καθορισμένου εύρους αποδόσεων και συγκεκριμένα στο 2,65%. Καταγράφηκε πολύ σημαντικό ενδιαφέρον από ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές, ενώ η διαπραγμάτευση του ομολόγου ξεκίνησε τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου με κωδικό «CPLPB1».

To τρίτο ναυτιλιακό ομόλογο εκδόθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο από την εταιρεία Safe Bulkers, συμφερόντων της οικογένειας Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, σε ένα σαφώς πιο δυσμενές κλίμα έναντι των δύο προηγούμενων εκδόσεων, καθώς η φετινή έκδοση «έπεσε» πάνω στη μεγάλη επιδείνωση των ελληνικών κρατικών ομολόγων.  Παρ’ όλα αυτά καταγράφηκε εύκολη υπερκάλυψη καθώς η εταιρεία ζητούσε 100 εκατ. ευρώ και οι προσφορές ανήλθαν στα 165,14 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι πέτυχε υπερκάλυψη κατά 1,65 φορές. Το τελικό επιτόκιο ορίστηκε σε 2,95%, ενώ η διαπραγμάτευση ξεκίνησε τη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ