Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΕταιρείες ορυκτών καυσίμων: Πυρά κατά του έκτακτου φόρου εν αναμονή του τελικού...

Εταιρείες ορυκτών καυσίμων: Πυρά κατά του έκτακτου φόρου εν αναμονή του τελικού πλαισίου

Τις εξειδικεύσεις για το νέο πλαίσιο έκτακτης φορλόγησης των εταιρών ορυκτών καυσίμων αναμένει η αγορά που συνεχίζει σε υψηλούς τόνους να εκφράζει την αντίδρασή της στο σχεδιασμό που έχουν προωθήσει οι Ευρωπαϊκές αρχές. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι παρά την έγκριση του Κανονισμού από το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της 30ης Σπτμεβρίου υπάρχουν εκκρεμότητες που πρέπει να αποσαφηνιστούν. Όπως τονίζεται θα πρέπει οριστικά να κξεκαθαρίσει η χρονική περίοδος για την οποία θα φορολογηθούν κέρδη, δηλαδή το εάν θα είναι ένα ή δυο χρόνια (το 2022 ή και το 2023). ‘Ήδη μετά τις αντιδράσεις έχει “σμικρυνθεί” το χρονικό πεδίο αναφοράς που αρχικώς προέβλεπε μεγαλύτερα όρια.

Επίσης ένα ζήτημα που έχει προκύψει έχει να κάνει με το εάν η φορολόγηση θα αφορά και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που μάλιστα στην Ελλάδα λειτουργούν με “πλαφόν” στο περιθώριο κέρδους, ήδη, μάλιστα, από πέρυσι. Παραμένει, δε, άγνωστο εάν στα κέρδη των εταιριών διύλισης θα συνυπολογιστούν τα αποθέματα ασφαλείας που υποχρεούνται να τηρούν. Όπως εύλογα διερωτάται η αγορά τα αποθέματα “φέρνουν αξία ή δημιουργούν ζημία” καθώς όπως λέγεται χαρακτηριστικά τηρούνται και τις “καλές και τις κακές ημέρες. Είναι περιουσία της εταιρίας που αλλάζει κάθε χρόνο αξία ή είναι κάτι το οποίο δίνει κέρδη και ζημιές;”

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν επίσης ότι εταιρίες οποίες δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό φέρνοντας χρήματα στη χώρα δεν είναι δυνατόν να υποστούν επιπλέον φορολόγηση για δράση μάλιστα που λαμβάνειν χώρα εκτός ΕΕ. Πολύ δε περισσότερο που οι εταιρίες του κλάδου στα χρόνια της πανδημίας είχαν τεράστιες απώλειες εσόδων λόγω της καθίζησης της αγοράς. Να σημειωθεί ότι με βάση στελέχη ειδικά οι ελληνικές εταρείες διύλισης θα βγουν ζημιώμενες καθώς, κατά κόρον, μεταφέρουν κερδοφορία στο εσωτερικό καθώς έχουν κύρια εξαγωγικό χαρακτήρα και δεν διαθέτουν θυγατρικές αλλού όπου και τιμολογούν.

Μένει πάντως να φανεί, όπως τονίζεται, το τι θα πράξει το υπουργείο Οικονομικών, που “είναι αυτό που εισπράττει” καθώς είναι και εκείνο που έχει την ευθύνη της φορολογικής πολιτικής. 

Υπενθυμίζεται ότι με βάση όσα είπε κατά την τελευταία συνέντευξη τύπου ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας προβλέπεται, με βάση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας της 30ης Σεπτεμβρίου για έναν νέο σχετικό Κανονισμό, έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των διυλιστηρίων και στη ΔΕΠΑ, κατ΄ελάχιστον με 33%, εφόσον όμως οι εταιρικές οντότητες αυτές έχουν αύξηση πάνω από 20% σε σχέση με την τετραετία 2018-2021. Το πεδίο αναφοράς θα είναι το  2022, ενώ αποφάσεις για το 2023 θα ληφθούν ανάλογα με την πορεία της κρίσης. 

Τέλος να σημειωθεί ότι πριν περίπου ένα μήνα  ο  Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων που πλέον έχει μετονομαστεί σε HELLENiQ ENERGY, κατά την εκδήλωση παρουσίασης της νέας ταυτότητας της εταρείας είχε τραχθεί υπέρ της στήριξης με κάθε μέσο της κοινωνίας, αλλά μακριά από λογικές υποχρεωτικότητας, όπως τις προτείνει η Κομισιόν.

Συγκεκριμένα μιλώντας με τους δημοσιογράφους στο περιθώριο ειδικής εκδήλωσης για την παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας του ομίλου ο κ. Σιάμισιης τάχθηκε κατά των προτάσεων της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σημειώνοντας ότι ο Όμιλος ούτως ή άλλως θα προχωρήσει σε δράσεις κοινωνικής ευθύνης επιστρέφοντας ένα μέρος των κερδών σε όσους έχουν ανάγκη. 

“Το μυστικό είναι να είναι ισορροπημένα όλα. Ένα μέρος των αυξημένων κερδών που προέρχονται από την Ελλάδα, μπορεί να πάει πίσω και θα πάει πίσω στην κοινωνία . Θα το κάνουμε αναμένοντας την ΕΕ” τόνισε ο επικεφαλής της Η.Ε. ασκώντας έντονη κριτική στις προτάσεις της Κομισιόν.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ