Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΕΣΕΚ: Ο "ακριβός" στόχος της "κλιματικής" ουδετερότητας

ΕΣΕΚ: Ο “ακριβός” στόχος της “κλιματικής” ουδετερότητας

Με μεγάλης κλίμακας επενδύσεις σε υποδομές, οχήματα, ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων, αλλά και σταδιακή αποκλιμάκωση της χρήσης φυσικού αερίου θα μπορέσει η χώρα να περάσει σε μια οικονομία “μηδενικών εκπομπών” με βάση τα όσα αναφέρει  το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που κατατέθηκε στις Βρυξέλλες.

Συγκεκριμένα το σχέδιο προβλέπει επενδύσεις 145,7 δισ. ευρώ πενταετία 2026-2030, με τη μερίδα του λέοντος να πηγαίνει στον τομέα των μεταφορών καθώς θα απαιτηθούν μεγαλύτερες επενδύσεις σε μέσα προηγμένης τεχνολογίας αναφορικά με την αποδοτικότητα και τη χρήση κλιματικά ουδέτερων καυσίμων, όπως ο ηλεκτρισμός και το υδρογόνο.

Ειδικότερα, όσον αφορά στις καθαρές επενδυτικές δαπάνες για την πενταετία 2026 – 2030 ετησίως πόροι ύψους 29,143 δισ. ευρώ (14.2% του ΑΕΠ), ώστε να υλοποιηθούν οι στόχοι της κλιματικής ουδετερότητας. 

Από αυτά, 15,618 δισ. ευρώ ετησίως θα απαιτηθούν για επενδύσεις στις μεταφορές (αγορά οχημάτων και μεταφορικών μέσων) και περίπου 10  δισ. ευρώ στα κτίρια, εκ των οποίων περίπου  7 δισ. ευρώ σε κατοικίες (για ενεργειακή αναβάθμιση και αγορά συσκευών) και 2,6 δισ. ευρώ σε κτίρια υπηρεσιών και γεωργία. Σε 3,7 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι επενδύσεις στους τομείς της παραγωγής και διανομής ενέργειας. 

Ο “λογαριασμός” της “πράσινης” μετάβασης, για τους πολίτες,  με βάση το νέο ΕΣΕΚ φτάνει, δε, τα  44 με 45 δισ. ευρώ κατ΄ έτος κατά την περίοδο 2025 – 2030 (δηλαδή 264 με 270 δισ. ευρώ σωρευτικά στην εξαετία) για μια σειρά από ανάγκες όπως είναι η θέρμανση, η ψύξη, οι βιομηχανικές διεργασίες και το μεταφορικό έργο.  Μ

Με βάση το όλο σχέδιο το ΕΣΕΚ προβλέπει:

  • Μείωση κατά 54% των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030 (χωρίς τα όσα αφορά ο κανονισμός για τη χρήση γης και τη δασοπονία, LULUCF)
  • 79% η συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή ως ποσοστό επί της ακαθάριστης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας το 2030
  • 46% το μερίδιο των ΑΠΕ για θέρμανση – ψύξη (από 43% σήμερα), στο 29% το μερίδιο ΑΠΕ στις μεταφορές (από 19% στο υφιστάμενο)
  • 15,4 εκατ. τόνοι ισοδύναμου πετρελαίου για την τελική κατανάλωση ενέργειας το 2030
  • 29% ο στόχος για το μερίδιο των ΑΠΕ στον κλάδο των μεταφορών έναντι 19% που ήταν το 2019
spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ