Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΕπιδότηση για την αμόλυβδη ή για το ψωμί;

Επιδότηση για την αμόλυβδη ή για το ψωμί;

Τετάρτη 1η Ιουνίου. Ο μήνας ξεκινάει με την τιμή χονδρικής της αμόλυβδης στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών -1,785 ευρώ το λίτρο χωρίς ΦΠΑ ή 2,21 ευρώ με ΦΠΑ- και διαδέχεται έναν μήνα με πληθωρισμό που θα πλησιάσει στο 12% (διότι άλλο ο εναρμονισμένος που ανακοίνωσε χθες η Eurostat και άλλο η μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή που θα ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ στις 9 Ιουνίου).

Ο μήνας ξεκινάει με τον πρωθυπουργό να δηλώνει από χθες ότι «δεν είναι έτοιμος να ανακοινώσει κάτι» για τις τιμές των καυσίμων και τον υπουργό Οικονομικών να εμφανίζεται πολύ αισιόδοξος ότι θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος για να στηριχθούν οι πολίτες. Το ερώτημα βέβαια που ανακύπτει είναι να στηριχτούν γιατί από όλα; Για την βενζίνη η οποία πωλείται ακριβότερα από κάθε άλλη χρονική στιγμή ή για τα τρόφιμα που πλέον ανατιμώνται με διψήφιο μέσο ποσοστό τινάζοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς στον αέρα;

H βενζίνη είναι από τη μία ένα εισαγόμενο αγαθό οπότε η επιδότηση της κατανάλωσής της πρακτικά κάνει κακό στην οικονομία. Από την άλλη είναι το βασικό καύσιμο μετακίνησης των πολιτών που σημαίνει ότι με τέτοιες εκρηκτικές τιμές δημιουργείται το κατάλληλο έδαφος για συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Το τρόφιμο από την άλλη είναι το πρώτο τη τάξη βασικό αγαθό. Και ο φουσκωμένος λογαριασμός στο supermarket πλήττει πολύ περισσότερους και κυρίως πλήττει τους έχοντες τα χαμηλότερα εισοδήματα καθώς αυτοί είναι που διαθέτουν μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους για το φαγητό.

Να λοιπόν γιατί δεν είναι εύκολη η απόφαση της κυβέρνησης για το που θα διαθέσει τον  όποιο δημοσιονομικό χώρο βρει μπροστά της. Η επιδότηση των καυσίμων λειτουργεί επικοινωνιακά, αλλά λειτουργεί λιγότερο οικονομικά. Η επιδότηση των τροφίμων βοηθάει φτωχούς και παραγωγούς αντί για εισαγωγείς συμβάλλοντας στο να συγκρατηθεί η κατανάλωση, το διαθέσιμο εισόδημα και τελικώς το ΑΕΠ.

Που λοιπόν θα πάνε οι διαθέσιμοι πόροι; Το οικονομικό επιτελείο έχει βάλει στο τραπέζι όλα τα σενάρια. Από τη μείωση του ΦΠΑ στα είδη άρτου μέχρι την νέα επιδότηση για τα καύσιμα μέσω του fuel pass. Ο κοστολογημένος κατάλογος θα παραδοθεί στον πρωθυπουργό και αυτός θα λάβει τις τελικές αποφάσεις. 

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ