Είναι περίπλοκο, αλλά συνάμα πολύ ενδιαφέρον να διαπιστώνει κανείς το πως αγορές που φαινομενικά δεν συσχετίζονται, να καταλήγουν να αλληλοεπηρεάζονται και να διαμορφώνουν ένα διαφορετικό περιβάλλον στις ναυλαγορές.
Ένα τέτοιο φαινόμενο παρατηρείται σήμερα στις αγορές της ενέργειας. Με τον πόλεμο στην Ουκρανία σε πλήρη εξέλιξη και τις κυρώσεις των χωρών του ΝΑΤΟ – και όχι μόνο – να βρίσκονται ακόμα σε ισχύ, οι ΗΠΑ αποτελούν πλέον τον κύριο εξαγωγέα φυσικού αερίου προς τις χώρες της Ευρώπης. Πέρα από την προφανή αύξηση της τιμής του προϊόντος προς τον τελικό χρήστη, αυτό που έχει αυξηθεί παράλληλα είναι και η χρήση των λιμενικών εγκαταστάσεων από πλοία μεταφοράς LNG.
Αυτό λοιπόν έχει δημιουργήσει φαινόμενα αύξησης της κίνησης στους Ευρωπαϊκούς λιμένες, γεγονός, που με τη σειρά του, συντελεί στην καθυστέρηση πλοίων που μεταφέρουν πετρελαιοειδή, ξηρό φορτίο και εμπορευματοκιβώτια. Τα πλοία που καθυστερούν στα λιμάνια λοιπόν, μειώνουν το διαθέσιμο προς ναύλωση τονάζ με αποτέλεσμα να επηρεάζονται άμεσα οι ναυλαγορές, αυξάνοντας τους ναύλους στα δεξαμενόπλοια, ενώ σταθεροποιούνται οι ναύλοι των Bulk Carriers που τους τελευταίους μήνες βρίσκονταν σε μεγάλη πτώση.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί πως το εκ των ΗΠΑ εισαγόμενο φυσικό αέριο, είναι ακριβότερο από εκείνο που εισάγονταν και μέσω αγωγών από την Ρωσία, με αποτέλεσμα στην Ευρώπη να εγκαταλείπουν προς στιγμήν την πράσινη μετάβαση και να στρέφονται ξανά στο κάρβουνο ως μέσο παραγωγής ενέργειας, τόσο για την μείωση της τιμής της κιλοβατώρας, όσο και για να διασφαλίσουν οι χώρες την ενεργειακή τους επάρκεια. Την ίδια στιγμή, οι Ευρωπαϊκές χώρες σταματούν και την εισαγωγή άνθρακα από την Ρωσία, στρεφόμενοι προς άλλους παραγωγούς, όπως είναι η Νότιος Αφρική. Αυτό το γεγονός αυξάνει πολύ και την τιμή που απαιτείται για το τονομίλι, αλλά και απαιτεί την ναύλωση πλοίων για το συγκεκριμένο εμπόριο. Είναι και αυτός ένας παράγοντας που θα επιδώσει αυξητικές τάσεις στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου.
Συμπερασματικά, βλέπουμε πως μία αγορά με κατά τα άλλα καθοδική τάση μπορεί να επωφεληθεί – για την μεριά των πλοιοκτητών- από γεγονότα που δεν έχουν να κάνουν με τις εξελίξεις εντός της.
Όσον αφορά την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία, πρόσφατα είδαμε την Ρωσία να επιστρέφει στην συμφωνία για τη χρήση ‘’ασφαλούς διαδρόμου’’ πράγμα που είχε σαν αποτέλεσμα να μπουν νέα φορτία στην αγορά. Παρόλα αυτά, το εμπόριο σιτηρών από την Ουκρανία δείχνει να αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα αυτή τη στιγμή, ενώ η επανεκκίνηση του δεν δείχνει να επηρεάζει μέχρι στιγμής το γενικό κλίμα στην ναυλαγορά για τα bulk carriers.