«Είναι εντυπωσιακό ότι μια χώρα που αντιπροσωπεύει το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, κατέχει το 20% της παγκόσμιας διαθέσιμης χωρητικότητας. Είμαστε περήφανοι για τη ναυτιλία μας». Αυτό τονίζει σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο finupnews ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ο Υπουργός αναφέρθηκε στη συμβολή της ελληνική ναυτιλίας τόσο σε εθνικό, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, υπογράμμισε τον κρίσιμο και αδιαμφισβήτητο ρόλο της ναυτιλίας στις πρωτόγνωρες συνθήκες που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια με τη διεθνή υγειονομική κρίση, αλλά και τους τελευταίους μήνες με την κρίση στην Ουκρανία, ενώ τέλος τόνισε πως η χώρα μας, ως ηγετική δύναμη χαράσσει, μέσω ρεαλιστικών προτάσεων, τις εξελίξεις ως προς την προώθηση της «πράσινης» ναυτιλίας.
Τέλος, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί και στο θρίλερ στο οποίο εξελίσσεται η υπόθεση «κρατικής πειρατείας» από το Ιράν με την κατάληψη δύο ελληνικών τάνκερ στον Περσικό Κόλπο, απευθύνοντας έκκληση προς στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα ώστε να παραμένει ενωμένη ενάντια στις παράνομες δραστηριότητες που βλάπτουν σοβαρά, όχι μόνο τη ναυτιλία, αλλά και την παγκόσμια ανάπτυξη.
-Κύριε Υπουργέ, μετά από ένα διάλλειμα λόγω της πανδημίας, η παγκόσμια ναυτιλία επιστρέφει στην Ελλάδα μέσω και πάλι της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων. Αυτή η επιστροφή σε τι φάση βρίσκει την Ελληνική εμπορική ναυτιλία;
Πριν σας απαντήσω θέλω να μου επιτρέψετε να αναφερθώ στην ομηρία, στην οποία βρίσκονται δύο Ελληνικά δεξαμενόπλοια στο Ιράν.
Η απάντηση μου αυτή συνδέεται άμεσα με την διεθνή ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων μιας και στην έκθεση αυτή συμμετέχουν κράτη, εταιρίες και άνθρωποι, οι οποίοι στηρίζουν την ύπαρξη τους στις θεμελιώδεις αρχές του δικαίου της θάλασσας.
Όταν το κράτος δικαίου στη θάλασσα διαταραχθεί και το κανονιστικό σύστημα της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας τεθεί σε αμφισβήτηση, οι συνέπειες για τη ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο θα είναι ανυπολόγιστες.
Όλα τα έθνη, πρέπει να δείχνουμε σε κάθε ευκαιρία ότι το δίκαιο της θάλασσας είναι το θεμέλιο για κάθε δραστηριότητα στη θάλασσα και μια αδιαπραγμάτευτη αξία για την παγκόσμια ευημερία και πρόοδο.
Για τον λόγο αυτό καλώ την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να αντιδράσει απέναντι στην πέρα για πέρα παράνομη ενέργεια του Ιράν και να καλέσει την κυβέρνηση της Τεχεράνης να απελευθερώσει άμεσα τα δύο πλοία.
Είναι σημαντικό, η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα να παραμείνει ενωμένη ενάντια στις παράνομες δραστηριότητες που βλάπτουν σοβαρά την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.
Παράνομες ενέργειες αντίθετες με το διεθνές δίκαιο δεν βλάπτουν μόνο τη ναυτιλία. Βλάπτουν τις παγκόσμιες προσπάθειες για βιώσιμη ανάπτυξη και δείχνουν ασέβεια προς την παγκόσμια κοινωνία.
Στα 4 χρόνια που πέρασαν από τα προηγούμενα Ποσειδώνια, όλες οι χώρες του κόσμου, η Ελλάδα και φυσικά η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετώπισαν –και σε μεγάλο βαθμό ακόμα αντιμετωπίζουν- σημαντικές, κάποιες φορές οριακές προκλήσεις.
Όμως η ναυτιλία των Ελλήνων παρά τις όποιες προκλήσεις, επέδειξε για μια ακόμα φορά την ανθεκτικότητά της και παρέμεινε στην κορυφή του κόσμου.
-Η ναυτιλία στην οποία αναφέρεστε τι προσφέρει:
Καταρχάς είναι εντυπωσιακό ότι μια χώρα που αντιπροσωπεύει το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, κατέχει το 20% της παγκόσμιας διαθέσιμης χωρητικότητας.
Είμαστε περήφανοι για τη ναυτιλία μας, η οποία ουσιαστικά υποστηρίζει τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της οικονομίας μας, με 18,7 δισ. ευρώ συναλλαγματική εισροή το 2021 που αντιστοιχεί σχεδόν στο 10% του εθνικού ΑΕΠ.
Αυτή η βιομηχανία προσφέρει άμεσα ή έμμεσα 200.000 ποιοτικές θέσεις εργασίας και παράγει θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στους περισσότερους οικονομικούς τομείς. Μεταφέρει το παγκόσμιο εμπόριο σε κάθε γωνιά του κόσμου με έναν ανανεωμένο στόλο, προάγοντας έτσι ουσιαστικά την παγκόσμια ευημερία και ανάπτυξη.
Περισσότερες από 1.487 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, κυρίως στον Πειραιά -αυξήθηκαν κατά 100 τα τελευταία 5 χρόνια. Αυτό μετατρέπει τον Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο παγκόσμιας κλάσης και λίκνο «τεχνογνωσίας» όσον αφορά την τεχνική, το πλήρωμα και την εμπορική διαχείριση των πλοίων.
Να αναφέρω επίσης ότι τα πλοία που διαχειρίζονται εταιρείες με έδρα στην Ελλάδα, σήμερα έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, σπάζοντας το ρεκόρ των 5.000 ποντοπόρων πλοίων πριν από μερικές εβδομάδες. Την ίδια στιγμή, το 59% του συνόλου του στόλου της ΕΕ ελέγχεται από την Ελλάδα.
Η ελληνική σημαία κατατάσσεται και φέτος στη λίστα ποιοτικών σημαιών της Λευκής Λίστας του ParisMoU, καταλαμβάνοντας την 7η θέση μεταξύ των τριάντα εννέα (39) ποιοτικών Κρατών Σημαίας, από την 20η πέρυσι.
Αυτό ανέβασε περαιτέρω το προφίλ της Ελλάδας ως ποιοτικού κράτους σημαίας. Η επανένταξη της Ελλάδας στο “QUALSHIP-21” της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ το 2021, το οποίο ελπίζουμε ότι θα συνεχιστεί για τον επόμενο χρόνο, αποτελεί μια περαιτέρω αναγνώριση της Ελλάδας ως ένα κράτος σημαίας κορυφαίας ποιότητας.
Η ενίσχυση της ναυτιλιακής μας παρουσίας παντού στον κόσμο έχει ισχυρό θετικό αντίκτυπο στη συνολική εικόνα των χωρών μας. Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη για αυτό, από το ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του ΙΜΟ, η Ελλάδα, τον περασμένο Δεκέμβριο, βρέθηκε στην κορυφή της δημοσκόπησης, λαμβάνοντας 150 από τις 157 ψήφους των χωρών στη Γενική Συνέλευση.
-Η ναυτιλία παραμένει μια δραστηριότητα διεθνούς εμβέλειας; Ποιο είναι το μήνυμα σας στους επισκέπτες των Ποσειδωνίων;
Αναμφισβήτητα η ναυτιλία είναι μια διεθνής δραστηριότητα, αλλά ο πολλαπλασιασμός των εσωστρεφών πολιτικών, ο εμπορικός προστατευτισμός και οι εντάσεις, μαζί με ένα αδύναμο πολυμερικό εμπορικό σύστημα έχουν αρνητικό αντίκτυπο, εμποδίζοντας τα έθνη να καρπωθούν πλήρως τα οφέλη των αποτελεσματικών υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών.
Είναι επομένως σημαντικό οι χώρες που διαθέτουν ισχυρά ναυτιλιακά συμφέροντα, να παραμείνουν σθεναρά αντίθετες σε κάθε μορφή πρακτικών που δυνητικά εμποδίζουν την ομαλή ροή του θαλάσσιου εμπορίου. Πρέπει να συνεργαστούμε στενά και να αφήσουμε τις τακτικές προστατευτισμού και την απομόνωση στο παρελθόν, εκεί που ανήκουν.
Αλλά όπως σας προανέφερα το πιο σημαντικό είναι να παραμείνουμε ενωμένοι ενάντια στις παράνομες δραστηριότητες που βλάπτουν σοβαρά τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
Πρέπει όλοι να τηρήσουμε και να προωθήσουμε το παγκόσμιο σύστημα της UNCLOS που βασίζεται σε κανόνες. Παράνομες ενέργειες αντίθετες με το διεθνές δίκαιο δεν βλάπτουν μόνο τη ναυτιλία. Βλάπτουν τις παγκόσμιες προσπάθειες για βιώσιμη ανάπτυξη, δείχνουν ασέβεια προς την παγκόσμια κοινωνία.
–Στη διάρκεια των δύο περασμένων ετών η πανδημία έφερε τα πάνω κάτω στις ζωές όλων μας. Η ναυτιλία πως την βίωσε αυτή την πανδημία; Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις;
Η ναυτιλιακή βιομηχανία και οι ναυτικοί έχουν σχεδόν πληγεί από πολλά εμπόδια τα τελευταία δύο χρόνια που προκλήθηκαν από την πανδημία.
Τα lockdown, τα υγειονομικά πρωτόκολλα, η απομόνωση, η αναστολή ορισμένων δραστηριοτήτων, τα προβλήματα στα logistics ακριβώς όταν άρχισε να ανακάμπτει η ανάπτυξη, μας υπενθύμισαν ότι τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Η επιδίωξη της ανάπτυξης απαιτεί αφοσίωση, προσπάθεια και συνεργασία.
Είναι κρίσιμο να εξετάσουμε τις προκλήσεις του παρόντος, προσπαθώντας να προβλέψουμε αυτές του μέλλοντος. Άλλωστε αυτός είναι ο δρόμος που πάντα ακολουθούσε η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.
Έτσι, κοιτάζοντας προς το μέλλον, η βιωσιμότητα της ναυτιλίας, ιδίως η ανάγκη σταδιακής απομάκρυνσης από τα ορυκτά καύσιμα και η έλλειψη αξιωματικών καταστρώματος και κινητήρα για το πλήρωμα του παγκόσμιου στόλου, είναι εκείνα τα ζητήματα που πρέπει να συνεργαστούμε και να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί, κυβερνήσεις, θεσμικούς ναυτιλιακούς παράγοντες και τον ίδιο τον κλάδο.
Η ελληνική κυβέρνηση, συμμερίζεται πλήρως την ανάγκη για ναυτιλία με ουδέτερη εκπομπή άνθρακα έως το 2050. Άλλωστε, είναι καθήκον μας να κληροδοτήσουμε όχι μόνο ένα βιώσιμο, αλλά και ένα καλύτερο μέλλον στις επόμενες γενιές.
Η ναυτιλία έχει δεσμευτεί να συμβάλει στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ για ουδετερότητα εκπομπών άνθρακα.
Για το σκοπό αυτό, η Ελλάδα συμμετέχει εποικοδομητικά στις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις σε επίπεδο ΙΜΟ, για τη νέα περιβαλλοντική νομοθεσία, έτσι ώστε η ναυτιλία να συμβάλλει αποτελεσματικά στην εθνική και διεθνή οικονομία, ενώ παράλληλα λαμβάνει μέτρα για την απεξάρτηση του άνθρακα παράλληλα με την ανάπτυξη κατάλληλων καυσίμων και τεχνολογιών.
Ο πιο ριζοσπαστικός μετασχηματισμός που έγινε ποτέ στη ναυτιλία και στην οικονομία γενικότερα, δηλαδή η διέλευση σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα, απαιτεί σταδιακά να περάσουμε από την τρέχουσα αβεβαιότητα σε ένα ασφαλές περιβάλλον που θα οδηγήσει τις μελλοντικές επενδύσεις και να διασφαλίσουμε ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα τα αναμενόμενα οφέλη για το περιβάλλον, που συνεπάγονται συνδυασμό στοχευμένης και ευέλικτης, ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης.
-Πως αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση σας τη ναυτιλία;
Από την πλευρά μας, κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να διατηρήσουμε ένα ευνοϊκό πλαίσιο για την άνθηση της ναυτιλίας μας. Διατηρούμε ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο για την επενδυτική βεβαιότητα. Ζητούμε σταθερά ρεαλιστικά παγκόσμια μέτρα και ένα σαφές πλαίσιο για τη βιώσιμη μετάβαση στη βιομηχανία μη ορυκτών καυσίμων.
Στο κοινωνικό επίπεδο, η ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και της ελληνικής σημαίας συνδέεται άρρηκτα με τη διαθεσιμότητα νέων ναυτικών, με εκπαίδευση και προσόντα ικανά να ανταποκριθούν στις μελλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας όπως η απανθρακοποίηση και εν γένει προστασία του περιβάλλοντος, η ψηφιοποίηση, η κυβερνοασφάλεια.
Για το σκοπό αυτό, υλοποιήσαμε και συνεχίζουμε να υλοποιούμε σημαντικές δράσεις για την διατήρηση και την ενίσχυση της πρωτοκαθεδρίας μας ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη.