Η ελληνόκτητη ναυτιλία συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε το 2023, προχωρώντας σε νέες παραγγελίες για νεότευκτα πλοία.
Οι Έλληνες εφοπλιστές, κρίνοντας με βάση τις ισχύουσες γεωπολιτικές συνθήκες, αλλά κυρίως με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, εστιάζουν στην ανανέωση του στόλου τους, προχωρώντας σε πωλήσεις των παλαιότερης ηλικίας πλοίων τους, ενώ παράλληλα είτε προχωρούν σε παραγγελίες νέων, είτε ψάχνονται για ευκαιρίες στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων που να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές τους.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε η Ελληνική Ναυτιλιακή Συνεργασία του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) στην ετήσια έκθεση της για την ελληνόκτητη ναυτιλία και αφορά πλοία άνω των 1.000 dwt, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν συνολικά 373 πλοία, κυρίως στην Κίνα, στη Νότιο Κορέα και στην Ιαπωνία. «Τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 50% στις νέες παραγγελίες, κάτι που μαρτυρά το ενδιαφέρον των Ελλήνων για πλοία νέας τεχνολογίας», αναφέρει η GSCC.
Ειδικότερα, το orderbook δείχνει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει σε διάφορα ναυπηγεία συνολικά 373 πλοία και από αυτά τα 112 είναι δεξαμενόπλοια, τα 77 δεξαμενόπλοια υγραερίου, τα 32 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, τα 107 πλοία μεταλλευμάτων & χύδην φορτίου, τα 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά.
Παράλληλα, η Έκθεση αναφέρει πως ο ελληνόκτητος στόλος από τον Μάρτιο του 2023 έως τον Μάρτιο 2024 αυξήθηκε κατά 102 πλοία και ως εκ τούτου οι Έλληνες εφοπλιστές φαίνεται στις 4 Μαρτίου 2024 να ελέγχουν 4.212 πλοία άνω των 1.000 GT, διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 DWT και 208.252.588 GT.
Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία παρέμεινε σταθερός όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 496 πλοία. Αυτό αντικατοπτρίζει τα θετικά αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο. Ωστόσο, υπάρχει μια ελαφρά μείωση της χωρητικότητας DWT και Gross Tonnage, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 30.759.394 GT. και 51.694.269 DWT, σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους που ήταν 31.150.523 GT και 52.768.867 DWT.
Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σημείωσε μικρή αύξηση σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, αλλά εξακολουθεί να είναι 4,5 έτη κάτω από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου. Η μέση ηλικία τού υπό ελληνικό έλεγχο στόλου σε όρους πλοίων ανέρχεται πλέον σε 13,7 έτη σε σύγκριση με 18,2 έτη για τον παγκόσμιο στόλο.
Οι νέες παραγγελίες
Σε παραγγελίες για suezmax tankers φέρεται πως προχώρησαν πρόσφατα οι Γιώργος Οικονόμου και Σπύρος Πολέμης. Σύμφωνα με brokers, η Cardiff Marine, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου έδωσε παραγγελία σε κινέζικο ναυπηγείο για δύο πλοία, χωρητικότητας 157,000 dwt και με εγκατεστημένο σύστημα scrubber. Το κόστος ανέρχεται στα 83 εκατ. δολάρια για το καθένα με την παράδοση να προγραμματίζεται για το 2026. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Polembros Shipping του Σπ. Πολέμη ήρθε με τη σειρά της σε συμφωνία με το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding για ένα δεξαμενόπλοιο suezmax διπλού καυσίμου LNG. Το κόστος δεν έγινε γνωστό.
Στην ενίσχυση του στόλου του προχωρά ο Όμιλος Τσάκου, συμφερόντων Νίκου Τσάκου. Ειδικότερα, ο Όμιλος συνδέεται με παραγγελία ύψους 150 εκατ. δολαρίων στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. για ένα shuttle tanker.
Στην ενίσχυση του στόλου της μέσα από νέες παραγγελίες πλοίων προχωρά η Meadway Bulkers, συμφερόντων Γιώργου Δελαπόρτα. Η ναυτιλιακή ήρθε σε συμφωνία με το ιαπωνικό ναυπηγείο Namura για τη ναυπήγηση δύο Handysize bulk carriers, χωρητικότητας 40.050 dwt, τα οποία θα παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υπογράψει, τελευταία, για νεότευκτα δεξαμενόπλοια. Η Latsco παρήγγειλε τέσσερα LR2 στη Hyundai Vietnam με κόστος 70 εκατ. δολάρια το καθένα και με παράδοση το 2027, ενώ η Chemnav, συμφερόντων Παύλου Κορώνη, ένα δεξαμενόπλοιο 50.000 dwt μεθανόλης και LNG στην K Shipbuilding στη Νότια Κορέα, αυξάνοντας τα υπό κατασκευή πλοία της σε τρία.
Πρόσφατα έκλεισε συμφωνία και η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου στο New Times, για ένα ζευγάρι suezmaxes, κόστους 83 εκατ. δολαρίων το καθένα, με παράδοση το 2027. Αξιοσημείωτο είναι πως ο Γιώργος Προκοπίου έχει προβεί σε πληθώρα παραγγελιών πλοίων με το ναυπηγικό πρόγραμμα των εταιρειών του ομίλου να ξεπερνά την προηγούμενη χρονιά το ποσό των 4,6 δισ. δολαρίων.
Οι παραγγελίες του 2023
Συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες προχώρησαν στη ναυπήγηση 164 πλοίων την προηγούμενη χρονιά, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες με 144, όπως αναφέρει η Allied Shipbroking.
Η Σιγκαπούρη και η Κίνα ήρθαν τρίτες και τέταρτες στην τελευταία κατάταξη του έτους με 110 και 92 παραγγελίες, αντίστοιχα. Συνολικά μέσα στο 2023 δόθηκαν 2.420 παραγγελίες, παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την Allied, η Κίνα ήταν μακράν η πιο επιτυχημένη ναυπηγική χώρα πέρυσι αφού τα ναυπηγεία της κέρδισαν σχεδόν τις μισές από τις 1.845 παραγγελίες σε όλους τους κύριους τομείς όπως πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια και αέριο.
Και έπεται συνέχεια…
Σε γενικές γραμμές, η δραστηριότητα στις παραγγελίες πλοίων εντός του 2024 με μια πρώτη ματιά φαντάζει ότι έχει εστιαστεί σε bulk carriers, δεξαμενόπλοια και gas carriers
Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της VesselsValue, τους πρώτους δύο μήνες του 2024 έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 172 bulk carriers, tankers, containerships και gas carriers, εκ των οποίων το 51% αφορά δεξαμενόπλοια (87) και το 28% υγραεριοφόρα (48). Αξιοσημείωτο είναι οι παραγγελίες για LNG carriers και LPG carriers εντός του έτους έχουν ξεπεράσει εκείνες για bulk carriers. Την ίδια ώρα, από τα συνολικά 14 δισ. δολάρια που έχουν διατεθεί την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου το 2024, το 32% (4,9 δισ. δολ.) αφορά δεξαμενόπλοια και το 59% (8,3 δισ. δολ.) αφορά LNG και LPG carriers, βάσει των δεδομένων της VesselsValue.
H BIMCO προβλέπει «ούριους ανέμους» τόσο για την ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτηγών πλοίων, όσο και για εκείνη των δεξαμενόπλοιων, καθώς το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, θα συνεχίσει, εν πολλοίς να παραμένει υπέρ των πλοιοκτητών. Σύμφωνα με την ανάλυσή της, στο ξηρό φορτίο, οι συνθήκες αναμένεται να παραμείνουν ιδιαίτερα ευνοϊκές, τόσο φέτος, όσο και την επόμενη διετία, δηλαδή έως το τέλος του 2025, ενώ θετικές είναι οι προοπτικές και για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Τα στοιχεία αυτά φέρνουν και τη διατήρηση των υψηλών ναύλων για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τέλος, σημειώνει πως η μετατόπιση του εμπορίου προς μεγαλύτερες αποστάσεις λόγω του πολέμου Ουκρανίας – Ρωσίας αρχικά, αλλά του περιορισμού του εμπορίου από την Ερυθρά και τον Παναμά, είναι οι αιτίες που οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν σημαντικά στα tankers.