Ταχύτερα από ό,τι αρχικά είχε προβλεφθεί εισέρχεται η ηλεκτροκίνηση στην καθημερινότητα των πολιτών παγκοσμίως, αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), σημειώνοντας παράλληλα πως πλέον, ένα στα τρία οχήματα που πωλούνται σε διεθνές επίπεδο είναι ηλεκτρικό, ενώ έως τα τέλη της δεκαετίας που διανύουμε το ποσοστό των EVs (electric vehicles), τα οποία κυκλοφορούν ανά τον πλανήτη, θα φτάνει το 55%.
Παρά το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και τις διάφορες οικονομικές πιέσεις, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζουν να αυξάνονται. Παγκοσμίως, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων διπλασιάστηκαν το 2021 και σημείωσαν άλμα της τάξης του 55% το 2022, αποτελώντας το 13% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων.
Σύμφωνα με νέα μελέτη των ΕΥ και Eurelectric, το 2022, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έφτασαν το 27% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων στην Κίνα, στην Ευρώπη διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από το 20%, ενώ στις ΗΠΑ, αυξήθηκαν σε περισσότερο από 7%.
Είναι, όμως, οι συνθήκες ώριμες για τη μαζική υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων από το ευρύτερο καταναλωτικό κοινό; Η μελέτη τονίζει την ανάγκη για συνεργασία και συντονισμένη δράση από τους συμμετέχοντες του οικοσυστήματος ηλεκτροκίνησης, στο πλαίσιο μάλιστα της επίτευξης των στόχων απανθρακοποίησης, με τις επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρισμού να διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο σε αυτό.
«Για να διατηρηθεί αυτή η δυναμική, ωστόσο, τα μέρη του οικοσυστήματος ηλεκτροκίνησης (eMobility) θα πρέπει να συνεργαστούν γύρω από έξι βασικές προτεραιότητες για τη μαζική υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων» επισημαίνει η νέα μελέτη από την EY και την Eurelectric.
Κομβικό θέμα η φόρτιση
Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στηρίζεται σε έξι βασικές προτεραιότητες, μεταξύ των οποίων κορυφαία είναι αυτή που σχετίζεται με την ενίσχυση των υποδομών φόρτισης.
Καθώς το δημογραφικό προφίλ των αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσεται και περιλαμβάνει μία ολοένα και πιο ευρεία ομάδα καταναλωτών, με πιο συνήθεις προσδοκίες σε σχέση με τους “early adopters”, η ύπαρξη και λειτουργία υποδομών φόρτισης για όλους είναι κρίσιμη.
Σύμφωνα με τη μελέτη, υπολογίζεται ότι, μέχρι το 2040, ο συνολικός αριθμός των αναγκαίων αστικών, ιδιωτικών και δημόσιων φορτιστών στην Ευρώπη, θα αγγίξει τα 140 εκατομμύρια (το 88% αυτών θα προορίζονται για κατ’ οίκον φόρτιση), για την εξυπηρέτηση περίπου 239 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Στις ΗΠΑ, συνολικά 91 εκατομμύρια φορτιστές (85% για κατ’ οίκον φόρτιση) θα είναι απαραίτητοι για την εξυπηρέτηση 152 εκατομμυρίων οχημάτων, την ίδια περίοδο.
Για την ταχύτερη και πιο δίκαια κατανεμημένη δημιουργία υποδομών φόρτισης, η μελέτη προτείνει την εγκατάσταση φορτιστών – μέσω ρυθμιστικών κινήτρων – σε χώρους όπου οι άνθρωποι εργάζονται και ζουν.
Η συνεργασία μεταξύ των διαχειριστών δικτύου και των δημόσιων αρχών, για την προετοιμασία της ανάπτυξης δικτύων, λαμβάνοντας υπόψη την αναμενόμενη αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων και εκτιμώντας τις ανάγκες των υποδομών και τις απαιτούμενες επενδύσεις, αποτελεί επίσης μία κρίσιμη παράμετρο.
Ο ρόλος των εταιρειών ηλεκτρισμού
Η μελέτη υποστηρίζει ότι, στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, Οι επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρισμού μπορούν να παίξουν κεντρικό ρόλο, βασιζόμενες σε μεγαλύτερο βαθμό στην τεχνολογία.
Για να πετύχουν θα πρέπει να συνεργάζονται περισσότερο προληπτικά με τους υπεύθυνους αστικού σχεδιασμού, και να συνεχίσουν να αναπτύσσουν δίκτυα που θα επιτρέπουν τη σύνδεση ανανεώσιμων και άλλων μορφών ενέργειας κατανεμημένης παραγωγής στο ενεργειακό δίκτυο.
Επιπλέον, θα πρέπει να διαχειριστούν νέα ενεργειακά φορτία στα σημεία φόρτισης και να επιδιώξουν την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών που θα επιτρέπουν την αμφίδρομη ροή ενέργειας κατά μήκος του δικτύου.