Η απόπειρα κατάργησης των κινητήρων θερμικής καύσης από το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας οδηγεί ένα – ένα τα κράτη μέλη της ΕΕ στην επιδότηση για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Με εξαίρεση χώρες όπως είναι η Νορβηγία όπου η επιδότηση ήταν τέτοια που το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικό αυτοκινήτου μεσαίας κατηγορίας διαμορφώνονταν σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα από το αντίστοιχο όχημα με κινητήρα θερμικής καύσης, η πλειονότητα των χωρών προσφέρει επιδοτήσεις που απλώς περιορίζουν το αστρονομικό – για ένα μέσο νοικοκυριό – κόστος αγοράς ενός αυτοκινήτου που μπαίνει… στην πρίζα. Έτσι και στην Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, η αγορά αναμένει με αγωνία την προκήρυξη του δεύτερου κύκλου. Παρά το γεγονός ότι ο αρχικός προγραμματισμός ήθελε τον δεύτερο κύκλο επιδότησης να ανακοινώνεται μέσα στον Απρίλιο, δεν είναι ακόμα σαφές πότε ακριβώς αναμένεται η εξειδίκευση του νέου προγράμματος.
Πώς υπολογίζεται η επιδότηση;
Στον πρώτο κύκλο του 2020-2021 το ποσοστό της επιδότησης έφτανε το 20% για τα αυτοκίνητα με λιανική τιμή προ φόρων (Λ.Τ.Π.Φ.) έως 30.000 ευρώ και το 15% για όσα είχαν Λ.Τ.Π.Φ. από 30.000 έως 50.000 ευρώ, με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ σε κάθε περίπτωση. Στον δεύτερο κύκλο το ποσοστό ανεβαίνει στο 30% και το μέγιστο ποσό στις 8.000 ευρώ. Το ποσό θα ανεβαίνει κατά 1.000 ευρώ σε περίπτωση απόσυρσης παλιού αυτοκινήτου και άλλα 1.000 ευρώ για ΑμεΑ και για νέους κάτω των 29 ετών. Επιπλέον, για τις οικογένειες με τρία ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα προβλέπεται επιπλέον 1.000 ευρώ επιδότηση για κάθε ένα από τα παιδιά.
Εκτός από την αγορά αυτοκινήτων, το πρόγραμμα θα επιδοτεί με 500 ευρώ και την αγορά έξυπνου φορτιστή (wallbox), ακολουθώντας τα πρότυπα του πρώτου κύκλου του «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Σημαντική διαφορά σε σχέση με το πρώτο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι ότι για τα αυτοκίνητα που θα αγοραστούν και θα διατεθούν με leasing, ο τελικός χρήστης δε θα είναι υποχρεωμένος να το αγοράσει στη λήξη της περιόδου μίσθωσης. Οπότε όταν ολοκληρωθεί η περίοδος που προβλέπει το συμβόλαιο μπορεί να προχωρήσει στη μίσθωση ενός νεότερου μοντέλου.
Τι ισχύει για τις εταιρείες;
Όσον αφορά τις εταιρείες, το ποσοστό και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι ίδια με τα φυσικά πρόσωπα, ενώ ακριβώς τα ίδια θα ισχύουν και για αντιπρόσωπους, εμπόρους και εισαγωγείς ώστε να αγοραστούν αυτοκίνητα με σκοπό τη διάθεσή τους για test drive. Πλέον δε θα υπάρχει ο περιορισμός των τριών αυτοκινήτων (ή έξι για όσες έχουν έδρα σε νησιά) που υπήρχε στον πρώτο κύκλο του προγράμματος. Επιπλέον, θα μπορούν να αποσύρουν ίσο αριθμό με εκείνα που σκοπεύουν να αγοράσουν με χρήση του προγράμματος. Για παράδειγμα εάν αγοράσουν 10 ηλεκτρικά μέσω του προγράμματος, θα μπορούν να αποσύρουν 10 συμβατικά ώστε να επωφεληθούν της απόσυρσης.
Ένα κίνητρο παραπάνω δίνεται στις εταιρείες που εδρεύουν σε νησιά, καθώς θα έχουν 4.000 ευρώ μεγαλύτερη επιδότηση ανά αυτοκίνητο. Οι εταιρείες θα δικαιούνται επιδότηση και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών, με την προϋπόθεση ότι αυτοί θα χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της επιχείρησης και όχι για εμπορική εκμετάλλευση.
Οι ενδιαφερόμενοι δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι ο υπολογισμός της επιδότησης γίνεται επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) και όχι επί της τελικής τιμής του αυτοκινήτου. Η ΛΤΠΦ είναι η τιμή στην οποία πουλάει μια αντιπροσωπεία το αυτοκίνητο, πριν την εφαρμογή του Φ.Π.Α. Επιπλέον, η επιδότηση υπολογίζεται επί της βασικής έκδοσης ενός οχήματος και δεν λαμβάνεται υπόψη τυχόν επιπλέον εξοπλισμός. Στην περίπτωση δηλαδή που κάποιος προσθέσει προαιρετικό εξοπλισμό και η ΛΤΠΦ ανέβει, η επιδότηση θα παραμείνει αμετάβλητη.
Ποιοι μπορούν να υπαχθούν στο πρόγραμμα επιδότησης;
Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινάει εντός του Απριλίου, ωστόσο θα αφορά και εκείνους που αγόρασαν αυτοκίνητο από τη λήξη του προηγούμενου προγράμματος και μετά. Πρακτικά, θα επιδοτηθούν και όσοι πήραν ηλεκτρικό αυτοκίνητο τον Δεκέμβριο του 2021 αλλά και τους μήνες που ακολούθησαν.
Η λήξη του νέου Κινούμαι Ηλεκτρικά έχει οριστεί στις 31/12/2023, οπότε αυτή είναι η ημερομηνία μέχρι την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να καταθέτουν αίτηση για να πάρουν τη σχετική επιδότηση.