Τρίτη, 1 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΑνάκαμψη μεν, αλλά όχι οριζόντια για τα ξενοδοχεία της χώρας

Ανάκαμψη μεν, αλλά όχι οριζόντια για τα ξενοδοχεία της χώρας

Ανάκαμψη του τουρισμού αλλά όχι οριζόντια, μαρτυρούν τα στοιχεία της έρευνας «Εβδομαδιαία Εξέλιξη Τιμής και Πληρότητας Περιόδου Ιουνίου – Οκτωβρίου 2021», που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), γεγονός που επισφραγίζει μεν την ανθεκτικότητα του κλάδου, κρούει όμως και τον κώδωνα του κινδύνου για την συνέχεια.

Πώς κινήθηκε η πληρότητα των ξενοδοχείων τη φετινή σεζόν

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας τα οποία παρουσιάστηκαν σήμερα σε ειδική εκδήλωση, η μέση πληρότητα στα ανοιχτά ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας έφτασε στο peak σε ποσοστό 83,7% την εβδομάδα από τις 9 έως 15 Αυγούστου, με τις συνεχούς λειτουργίας μονάδες το ίδιο διάστημα να σημειώνουν πληρότητα 70,8%.

Παράλληλα η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων (με αναγωγή στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και τα κλειστά ξενοδοχεία) άγγιξε τον Αύγουστο το 74,8%. Να θυμίσουμε ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2020 η πληρότητα στα ξενοδοχεία της χώρας διαμορφώθηκε στο 29,8%, αποτέλεσμα που σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο δικαιώνει την απόφαση της πολιτείας για άνοιγμα του τουρισμού στα μέσα του περασμένου Μαΐου.

Αντίστοιχα τον μήνα Σεπτέμβριο η πληρότητα διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 58,4%, ξεκινώντας από σχετικά υψηλά επίπεδα και πέφτοντας τελικά στο 58% τις τελευταίες ημέρες του μήνα. Η διαφορά απόδοσης οφείλεται αφενός στο σταδιακό κλείσιμο των ξενοδοχείων της περιφέρειας κι αφετέρου στην χαμηλή πληρότητα των μονάδων της Αττικής, οι οποίες απέχουν μακράν από τις συνήθεις φθινοπωρινές τους επιδόσεις τους. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι αγορές επιχειρηματικών ταξιδιών, συνεδρίων και εκθέσεων, οι οποίες αρχίζουν να εμφανίζουν ζήτηση η οποία όμως προς ώρας, δεν μετουσιώνεται σε κρατήσεις.

Όσο για τον Οκτώβριο, σε αντίθεση με πέρυσι παρουσίασε τουριστική δραστηριότητα, για συγκεκριμένους όμως προορισμούς. Για την ακρίβεια, στην Κρήτη αλλά και στα Νησιά του Νοτίου Αιγαίου η πληρότητα ανήλθε στο 58,9% και 55,7% αντίστοιχα, ποσοστό που καταδεικνύει ότι στις περιοχές αυτές καταγράφηκε μετατόπιση της τουριστικής περιόδου, δεδομένου ότι η σεζόν ξεκίνησε ουσιαστικά στις αρχές Ιουλίου, κι όχι επέκταση της σεζόν.

Τέλος, με βάση τα στοιχεία της έρευνας, τα 4 και 5 αστέρων ξενοδοχεία παρουσίασαν τις υψηλότερες πληρότητες καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, γεγονός που είναι δεν χαρακτηρίζεται και τόσο αισιόδοξο αν σκεφτεί κανείς ότι το 76% των ελληνικών ξενοδοχείων ανήκει στις κατηγορίες 3, 2 και 1 αστεριών.

«Πήραμε ένα “rebound” καλύτερο του αναμενόμενου. Κι αυτό δεν αφορά μόνον τον Αύγουστο. Η αξία αυτού του “rebound” φαίνεται ήδη στα τουριστικά έσοδα και θα φανεί έτι περαιτέρω στα δημόσια έσοδα του κράτους και στις τσέπες των πολιτών, ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. Τόνισε ωστόσο ότι και τον χειμώνα που έρχεται θα υπάρξουν προκλήσεις, όπως για παράδειγμα η ραγδαία αύξηση του αριθμού των κρουσμάτων και η συνακόλουθη έξαρση της πανδημίας, με τη διεθνή κρίση του ενεργειακού κόστους και τις έντονα ανατιμητικές τάσεις στα προϊόντα».

Οι προκλήσεις αυτές μάλιστα, σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος μπορούν να αντιμετωπιστούν αφενός συνεχίζοντας την στήριξη των επιχειρήσεων που ακόμα πλήττονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας – το ευρωπαϊκό πλαίσιο state aid έχει εξάλλου παραταθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2022 για αυτόν τον σκοπό κι αφετέρου προχωρώντας σε ένα σχεδιασμό της επόμενης ημέρας του τουρισμού.

Στην περίπτωση της στήριξης των επιχειρήσεων όπως επισημάνθηκε, «η άρση των μέτρων στήριξης δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι οριζόντια σε ένα περιβάλλον με παντελή έλλειψη προκαταβολών και κατηγορίες ξενοδοχείων να συνεχίζουν να υπολειτουργούν στις πόλεις και τους ορεινούς όγκους».

Όσο για την επόμενη ημέρα του τουρισμού ο σχεδιασμός θα πρέπει να είναι μακροχρόνιος αφού αποδεικνύεται στρατηγικής σημασίας για τη φυσιογνωμία της χώρας, τη σταθερή και διατηρήσιμη ανάπτυξή της, το ανθρώπινο δυναμικό της, τον βιώσιμο και κλιματικά ουδέτερο χαρακτήρα της οικονομίας της, την καινοτομία των υπηρεσιών της και την ποιότητα της καθημερινότητάς της.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ