Ένα χαμένο πρώτο εξάμηνο και χαμηλές πτήσεις για το δεύτερο, περιλαμβάνουν οι προβλέψεις των φορέων του τουρισμού, με τον κλάδο να υπογραμμίζει την ανάγκη λήψης μέτρων που θα συμβάλλουν αφενός στην επιβίωση του μέχρι την επόμενη μέρα κι αφετέρου σε μια ανταγωνιστική επανεκκίνηση.
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα που αποτυπώνει και η GBR Consulting στο νέο της report για την πορεία του κλάδου. Συγκεκριμένα στην αναφορά παρουσιάζονται δύο σενάρια τα οποία βασίζονται στις εκτιμήσεις του Οργανισμού Ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Ευρώπης, Eurocontrol, για την ανάκαμψη των πτήσεων ή οποία είναι αλληλένδετη με αυτή του τουρισμού.
Να θυμίσουμε ότι μέχρι στιγμής, σε ολόκληρη την Ευρώπη, η αεροπορική κίνηση τον Ιανουάριο του 2021 μειώθηκε περίπου κατά 64% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Η κατάσταση μάλιστα αναμένεται χειρότερη τους δύο επόμενους μήνες του πρώτου τριμήνου, Φεβρουάριο και Μάρτιο. Ακόμα και τον Απρίλιο μήνας που η τουριστική κίνηση ενισχύεται από τις διακοπές του Πάσχα, οι πτήσεις εκτιμάται ότι θα φτάσουν μόνο το 25%-30% του φυσιολογικού.
Τα πιθανά σενάρια που εξετάζονται για την εξέλιξη της σεζόν είναι δύο. Στην περίπτωση του «καλού» σεναρίου, η κίνηση θα βελτιωθεί μετά τον Μάρτιο, με τους πιο ευάλωτους πολίτες σε όλη την Ευρώπη να έχουν εμβολιαστεί (παρά τις καθυστερήσεις), διευκολύνοντας τη μερική χαλάρωση των εθνικών περιοριστικών μέτρων για τα ταξίδια, κατά το δεύτερο τρίμηνο.
Αυτό σημαίνει ότι τα μη απαραίτητα αεροπορικά ταξίδια θα γίνουν πιο προσιτά κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου και θα ακολουθήσει μια μεγαλύτερη ανάκαμψη κατά τη θερινή περίοδο. Στο σενάριο Α, τα επίπεδα κυκλοφορίας θα είναι στο -55% του 2019 έως τον Ιούνιο του 2021.
Στον αντίποδα, το «κακό» σενάριο υποθέτει ότι παρά την βελτίωση της επιδημιολογικής κατάστασης κατά το δεύτερο τρίμηνο, πολλές χώρες θα επιλέξουν να μη χαλαρώσουν τους εθνικούς τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, περιορίζοντας με τον τρόπο αυτό τη ζήτηση και οποιαδήποτε πιθανότητα βελτίωσης των αεροπορικών ταξιδιών μέχρι και τη θερινή περίοδο. Σε αυτή την περίπτωση, τον Ιούνιο η πτώση στα αεροπορικά ταξίδια θα είναι στο -70% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Η επικράτηση του δεύτερου σεναρίου θα μπορούσε να διαψεύσει τις εκτιμήσεις των τουριστικών φορέων της χώρας, οι οποίες κάνουν λόγο για ανάκαμψη της κίνησης στα επίπεδα του 50% του 2019.
Ακόμα και η επικράτηση που «καλού» σεναρίου βέβαια, δεν θα σηματοδοτούσε την επιστροφή σε προ-κορονοϊού επίπεδα. Η μεγάλη «πληγή» που έχει αφήσει ο κορονοϊός στον τουρισμό διεθνώς δεν εκτιμάται να κλείσει νωρίτερα από το 2024, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τον κλάδο και τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν.
Η μείωση της ζήτησης θα μπορούσε μάλιστα να οδηγήσει αφενός σε λουκέτα κι αφετέρου σε αύξηση των ναύλων από πλευράς των αεροπορικών εταιρειών, κάτι που σε συνδυασμό με την μείωση που έχει δεχτεί το εισόδημα των νοικοκυριών θα οδηγούσε σε μακροπρόθεσμη πτώση.
Ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να αλλάξει την επόμενη ημέρα των ταξιδίων είναι και ο επαγγελματικός τουρισμός, η ανάκαμψη του οποίου αναμένεται αργότερα από τα ταξίδια αναψυχής. Κι αυτό γιατί διεθνείς έρευνες και ειδικοί συνομολογούν ότι η τηλεργασία και η χρήση των ψηφιακών εργαλείων επικοινωνίας θα συνεχιστεί κατά ένα ποσοστό και στην μετά covid19 εποχή, περικόπτοντας τις μετακινήσεις για επαγγελματικούς λόγους.
Νίκη Παπάζογλου