*Εν μέσω νέας ομοβροντίας για επιβολή δασμών σε εισαγωγές χάλυβα & αλουμινίου η χθεσινή συνεδρίαση στις αγορές. Οι μετοχές των αμερικανικών χαλυβουργιών ενισχύθηκαν, ενδεικτικό το συν 3,36% της US Steel μετά την ανακοίνωση της ιαπωνικής κυβέρνησης ότι η Nippon Steel εξετάζει να προτείνει τολμηρές αλλαγές για την αγορά της εταιρείας. Με άνοδο 8% η μετοχή της Clevelant Cliffs, με 6,7% της Nucor, με 4,3% της εταιρείας παραγωγής αλουμινίου Alcoa.
*Στα 17$ με άνοδο 1,6% η μετοχή της ΤΙΤΑΝ America. Για την περίπτωση της θυγατρικής του ομίλου TITAN Cement International εκτενή αναφορά είχαμε από νωρίς-πρωί Δευτέρας. Για την θεαματική “πρώτη” της μετοχής στην Wall Street.
*Σήμερα-αύριο ο Τζερόμ Πάουελ καταθέτει ενώπιον του Κογκρέσου. Αύριο θα δημοσιευθεί η μέτρηση του δείκτη τιμών καταναλωτή, λίγο πριν την ομιλία του επικεφαλής της Fed. Στο 1,031 η σχέση $/ευρώ.
*Νέο ιστορικό υψηλό για τον χρυσό, στα 2.892$/ουγκιά την ώρα που γραφόταν η στήλη (19.30′). Για τους 151 τόνους χρυσού που μεταφέρθηκαν από το Λονδίνο στην Ουάσιγκτον, η DeA εξηγούσε (χθες) τον λόγο και το colpo grosso της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ. Οι Τραμπ-Μπέσεντ ευελπιστούν να κερδίσουν χρόνο, “καίγοντας” έλλειμμα, προκειμένου σε δεύτερο χρόνο να “μεταφερθεί” ομοσπονδιακό χρέος σε άλλες οικονομίες.
*Φυγή προς τα εμπρός επιχειρείται από την κυβέρνηση. Στο Παρίσι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην Ουάσιγκτον ο Νίκος Δένδιας και στην Δαμασκό ο Γιώργος Γεραπετρίτης. Ενδιαφέρουσα η συνάντηση Μητσοτάκη με Μακρόν, ευνόητοι οι λόγοι. Ωστόσο, θα σταθώ στις επαφές του υπ.Εξ., σημαντική μεν η επίσκεψη στην Συρία (Κυριακή), ωστόσο δίνω εξίσου σημασία στην Ινδία. Ειδικότερα, διάδρομο ειρήνης για την ευρύτερη περιοχή χαρακτήρισε τον India-Middle East-Europe-Economic- Corridor o Γιώργος Γεραπετρίτης. Στο πλαίσιο ομιλίας του υπ. Εξ. στην εκδήλωση του ινδικού think tank Observer Research Foundation με τίτλο “Εταιρική Σχέση Ελλάδας-Ινδίας στο σημερινό γεωπολιτικό τοπίο” κατά την διάρκεια της επίσκεψης του στο Νέο Δελχί. Μόνο τυχαία δεν θεωρούν γνώστες “γεωπολιτιστές” την επίσκεψη Γεραπετρίτη στην Ινδία, ούτε η επίμονη αναφορά του στον IMEEC- τον οικονομικό/επιχειρηματικό διάδρομο από Ινδία μέσω Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη- σχεδιασμού τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας για την Δύση, τις ΗΠΑ. Ούτε όμως ο χρονισμός θα πρέπει να θεωρηθεί άσχετος με την ακραία θέση Τραμπ για απομάκρυνση των Παλαιστινίων από την Γάζα. Ορισμένες πτυχές του IMEEC ήταν/είναι σε εξέλιξη όπως το project καλωδίων οπτικών ινών, (αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 από το Ισραήλ, με στόχο την σύνδεση της Ινδίας με την Ευρώπη, διασχίζοντας τη Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ. Θυμίζω ότι ο “διάδρομος” τελεί υπό την ομπρέλα της Σύμπραξης για Παγκόσμιες Υποδομές και Επενδύσεις (PGII) της G7, ως ανταγωνιστικό της Πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας. Για την Σαουδική Αραβία το project του IMEEC ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική οικονομικής διαφοροποίησης του Οράματος 2030 (Vision 2030), για τα δε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως ευκαιρία για ενίσχυση της θέσης τους προκειμένου να προσελκύσουν επενδύσεις (πέραν των ενεργειακών). Για τον αμερικανικό σχεδιασμό τα ελληνικά λιμάνια είναι (δυνητικές) πύλες εισόδου των ροών από Ινδία (και μακρύτερα μέχρι Σιγκαπούρη) με τον Γιώργο Γεραπετρίτη να είναι και σε αυτό το θέμα- το “λιμενικό”- σαφής και όσον αφορά συγκεκριμένα “σημεία” (από Πειραιά μέχρι Καβάλα, με ενδιάμεσα Βόλο-Θεσσαλονίκη). Από αυτή την άποψη ενδεχομένως να μην είναι τυχαίες ούτε οι εξελίξεις στον ΟΛΘ, ούτε οι έμμεσες πιέσεις ΝΑΤΟικών κύκλων εκφράζοντας την δυσαρέσκεια τους για την παρουσία Κινέζων (CosCo) στον Πειραιά/ΟΛΠ και ρωσικών συμφερόντων ( ; ) μέσω Belterra στην Θεσσαλονίκη/ΟΛΘ.
*Είδα και το άλλο, το…κουφό, πως στη γαλλική CMA-CGM που έχει μετοχική θέση στο μ.κ του ΟΛΘ συμμετέχει η τουρκική Yildirim Holdings με ποσοστό 24%. Δηλαδή στο μ.κ του ΟΛΘεσσαλονίκης μέσω Μασσαλίας (όπου η έδρα της CMA-CGM) έχουν βάλει “πόδι” οι Τούρκοι. Περίεργα παιχνίδια…
*Την άρρηκτη σχέση που έχει ο κλάδος της φιλοξενίας με τους άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, καθώς και την πολλαπλασιαστική δυναμική του στο σύνολο της πραγματικής οικονομίας ανέδειξε, μεταξύ άλλων, από το βήμα του συνεδρίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, δίνοντας παράλληλα ένα πρώτο «επίσημο» στίγμα για την πορεία του τουρισμού στη Σαντορίνη. Η Σαντορίνη είναι ένα εμβληματικό τοπόσημο για τον ελληνικό τουρισμό και ευχόμαστε να μην υπάρξουν συνέπειες για τη σεζόν που έχουμε μπροστά μας, είπε ο επικεφαλής του ΞΕΕ. Αλλά και ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος από την πλευρά του επεσήμανε ότι δεν έχουν ακυρώσεις για την επερχόμενη σεζόν. Πληροφορήθηκα ότι δεν υπάρχουν ακυρώσεις στη Σαντορίνη, αυτό είναι ένα μήνυμα αισιόδοξο», τόνισε χαρακτηριστικά. «Τη δική μας αντεπίθεση θα τη δώσουμε συντονισμένα, όπως το κάναμε στη Ρόδο μετά τη μεγάλη φυσική καταστροφή με τις πυρκαγιές στην καρδιά της τουριστικής σεζόν. Τότε ενώσαμε δυνάμεις, δουλέψαμε με σχέδιο και ωριμότητα και καταφέραμε να κλείσει η σεζόν όχι μόνο μαζεύοντας τις απώλειες, αλλά έχοντας θετικό πρόσημο στο συν 3%», προσέθεσε. Μακάρι, να πάνε όλα καλά…
*Σύμφωνα με τον Δημήτριο Νίκα, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ιατρικών & Βιοτεχνολογικών προϊόντων, το 2025 o τομέας της ιατρικής τεχνολογίας θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο.
*Σήμερα, η εκδήλωση Κοπής Πρωτοχρονιάτικης Πίτας της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ. Στις19:00 στο Divani Caravel Hotel, Αίθουσα Ολυμπία.
*Για ακόμη μία φορά στην χθεσινή συνεδρίαση κυριάρχησε η ίδια αγελαία συμπεριφορά. Την ώρα που στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια οι επενδυτές αποτιμούσαν ψύχραιμα τις δηλώσεις Τραμπ πως ΘΑ επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα & αλουμινίου, στο ΧΑ “πυροβολούσαν” αδιακρίτως μετοχές ισχυρών ομίλων. Αυξημένες ρευστοποιήσεις σε Cenergy Holdings, Viohalco, ElvalHalcor λες και έχουν την τεράστια έκθεση στην αγορά των ΗΠΑ, ως να είχαν επιβληθεί ήδη οι δασμοί και δίχως να θυμίζεται η ευνοϊκή μεταχείριση που είχαν οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ την πρώτη θητεία Τραμπ. Σε κάθε περίπτωση, από την πλευρά του ομίλου σημειώνεται πως “…παρακολουθεί τις εξελίξεις, σχετικά με την πιθανή επιβολή εισαγωγικών δασμών στα προϊόντα Χάλυβα και Αλουμινίου από τις ΗΠΑ. Ωστόσο, θεωρεί πως οι όποιες ενδεχόμενες επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες και διαχειρίσιμες…”. Ακριβώς, κοινή λογική, είπαμε αλλά που… Αυτές τις παθογένειες του “ρηχού” χρηματιστηρίου θα έπρεπε να θεραπεύουν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι αντί να αυτοχειροκροτούνται σε κάθε κοσμική εκδήλωση. Σχεδόν ένα ( 1 ) δισ. σε όρους χρηματιστηριακής αξίας “εξαερώθηκε” χθες, με συναλλαγές μόλις 115,4 εκατ. ευρώ. Νισάφι πια…
*Αντιθέτως, στη Metlen βγήκαν ισχυροί αγοραστές με αποτέλεσμα η μετοχή να ενισχυθεί 2,43% στα 34,60 ευρώ. Και μάλιστα με συναλλαγές 276 χιλ. μτχ. Προηγήθηκε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία το Fairfax ενίσχυε τη συμμετοχή του στο 6,43% του μ.κ. Ξεκάθαρη ψήφος εμπιστοσύνης του Prem Watsa προς την εταιρεία και τις προοπτικές, και εν όψει LSE/FTSE100. Από μετατροπή ομολογιών σε μετοχές η αύξηση κατά 2,5 εκατ. μτχ της θέσης του Prem Watsa, στο πλαίσιο υλοποίησης της συμφωνίας των δύο πλευρών. Σημειώνεται πως, βάσει των όρων του ήδη ανακοινωθέντος ανταλλάξιμου ομολογιακού δανείου που εξέδωσε στις 07.02.2023 η METLEN, οι εταιρείες με τις επωνυμίες NORTHBRIDGE GENERAL INSURANCE CORPORATION, ODYSSEY REINSURANCE COMPANY και ZENITH INSURANCE COMPANY (CANADA) (εφεξής: οι «Ομολογιούχοι») απέκτησαν συνολικά 2.500.000 κοινές ονομαστικές μετά ψήφου μετοχές της ΜETLEN, που εκπροσωπούν ποσοστό 1,75% του μ.κ. Στην χρυσή 5άδα της ΑΧΙΑ η μετοχή, με τιμή-στόχο τα 48,60 ευρώ. Στην συνύπαρξη Ενέργειας και Μετάλλων εστιάζει η BofA, θεωρώντας την συγκριτικό πλεονέκτημα, δίνοντας σύσταση για “αγορά”/buy. Εκκίνηση κάλυψης από τον αμερικανικό οίκο, με τιμή-στόχο τα 45 ευρώ.
*Στροφή επενδυτών/κεφαλαίων προς ομίλους “ορυκτών καυσίμων” & “διύλισης”. Με αγορές άνοδος για τις μετοχές των HelleniQ Energy στα 7,70 ευρώ και της Motor Oil στα 20,94 ευρώ. Συνεχίζονται οι αγορές από “ισχυρά χέρια” στην πρώτη, προς το Q4/2025 οι εξελίξεις, μέσω του placement. Έχει χρόνο, και αρκετό μάλιστα η όλη υπόθεση. Ουδεμία βιασύνη.
*Συζητά, αλλά όχι με αυτόν που κατά καιρούς εσφαλμένα αναφέρεται. Ο λόγος για την AVAX. Και οι επαφές δεν αφορούν στρατηγική μετοχική σχέση. Λίγη υπομονή…
*ΟΛΠ, συνεχίζουν να αγοράζουν οι…εξωθεσμικοί. Όταν έρθει η ώρα (γιατί θα έρθει). “Θα υπάρξει περισσότερη (αμερικανική) πίεση σχετικά με την ιδιοκτησία στρατηγικών λιμένων στην Ελλάδα; …Αυτό θα ήταν εντελώς σύμφωνο με τη ρητορική της κυβέρνησης Τράμπ για τον Παναμά” είπε (προειδοποίησε; ) ο Σιντάρθ Κάουσαλ, ειδικός στο πολύ γνωστό think-tank RUSI του Λονδίνου. Εκτενής συζήτηση στο EUobserver για το καθεστώς (μετοχικό/λειτουργίας) των ΟΛΠ και ΟΛΘ, με “καρφιά” για Κίνα (CosCo) και Ρωσία (έμμεσα με αναφορά στον Ιβάν Σαββίδη). Να υποθέσω πως, για να έχει αρχίσει η συζήτηση (δηλαδή πίεση) στην “δημόσια σφαίρα”, στην διπλωματική το πρέσινγκ λογικά ασκείται εδώ και καιρό και πολύ πιο πιεστικό. Η αναφορά της στήλης στον IMEEC μόνο τυχαία δεν ήταν. Στην επίσκεψη Γεραπετρίτη στην Ινδία προτάθηκε ρητά η χρήση ελληνικών λιμένων ως πύλες εισόδου από Ινδία προς Ευρώπη. Απλά, τα σημειώνω για να συνεκτιμούμε (και επενδυτικά) εναλλακτικά ενδεχόμενα.
*Fourlis, απέδωσε η παρουσία LatsCo, Βασιλάκη στο μ.κ της Trade Estates. Καιρός ήταν, για να αρχίσει να “τιμολογείται” πιο ορθολογικά ο όμιλος.
*ΔΕΗ, σταθερές οι εισροές. Έως τα 13,50 ευρώ οι εντολές αγοράς στην χθεσινή συνεδρίαση. Σε νέο υψηλό 14ετίας η μετοχή.
*Σήμερα (βράδυ) αναμένονται οι ανακοινώσεις για την αναδιάρθρωση των δεικτών του Οίκου MSCI της τριμηνιαίας αναθεώρησης. Στον δείκτη MSCI Greece Standard συμμετέχουν οι 9: Eurobank, Εθνική, Πειραιώς, Alpha Bank, Metlen, ΟΠΑΠ, ΟΤΕ, ΔΕΗ και Jumbo. Θα είχε ενδιαφέρον, εάν “προλάβαινε” να επανενταχθεί στον δείκτη ο όμιλος TITAN Cement International. Στα 3,524 δισ. η αποτίμηση.
*Στα 5,02 ευρώ με συν 0,40% και συναλλαγές 100 χιλ. μτχ η μετοχή της AKTOR. Όλο και “δένει” το 5άρι. Ούτως ή άλλως το bonus/premium δόθηκε σε όσους συμμετείχαν στην αμκ.
*Attica Συμμετοχών, νέες εισροές και νέα άνοδος. Στα 2,44 ευρώ με 2,09% και συναλλαγές 122 χιλ. τμχ. Στα 600 εκατ. ευρώ η αποτίμηση. Πάντως, εάν ισχύουν όσα ειπώθηκαν στο capital day/Λονδίνο (3/2) τότε ο όμιλος είναι σε discount τουλάχιστον 20% έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
*Μου έστειλαν αυτό: Η απόλυτα επιτυχής παρουσίαση της Attica Συμμετοχών σε 30 διαχειριστές ξένων funds στο Λονδίνο, φέρεται να αναζωπυρώνει το-παλαιότερο- ενδεχόμενο εισαγωγής της ακτοπλοϊκής εταιρείας του Μάριου Ηλιόπουλου στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Πρακτικά από το capital day που διοργάνωσαν οι UBS, Piraeus Securities και Euroxx για λογαριασμό της εισηγμένης, επιβεβαιώθηκε η εκτίμηση παραγόντων της αγοράς ότι η Attica Συμμετοχών σε όρους αποτίμησης 600 εκατ. είναι under valued. Βάσει αυτών των τελευταίων εξελίξεων φαίνεται πως επανέρχεται στο τραπέζι η πρόταση χρηματιστών προς τον Μάριο Ηλιόπουλο να “ενοποιήσει” τον στόλο των 28 ταχύπλοων που διαθέτει η SeaJets με στόχο την εισαγωγή του (νέου ενιαίου) σχήματος στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Πρακτικά, για να προχωρούσε μία τέτοια πρόταση-που δεν φαίνεται να απορρίπτει ο πολυπράγμων και παράγων του ποδοσφαίρου- θα πρέπει να προηγηθεί η αναδιάρθρωση των πλοίων- 30 high speed-6 ferries & 4 cruise ships- καθώς περιλαμβάνει από μονάδες της πάλαι ποτέ Dolphin Sea Lines μέχρι νεότερες λ.χ. Champion Jet 1 και 2, Olympic Champion e.t.c. Χρηματιστής (ο οποίος συμμετείχε στο capital day της Attica Συμμετοχών) εκτιμούσε πως το εγχείρημα του Μάριου Ηλιόπουλου θα ήταν πιο δελεαστικό επενδυτικά εάν η Κομισιόν “ελαστικοποιούσε” το πλαίσιο “πράσινης μετάβασης” της ευρωπαϊκής ακτοπλοΐας (δηλαδή να μείωνε το χρηματοδοτικό κόστος). Σημειωτέον πως το 2024 η Sea Jets δρομολογούσε σε συνολικά 50 προορισμούς στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη. Το επιβεβαίωσα από μόνο μία πηγή, θα το ψάξω περισσότερο.