Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜΕΤΑΦΟΡΕΣ«Σύγχρονες Μεταφορές - Πρόκληση για το μέλλον»: Οι προκλήσεις για μεταφορές και...

«Σύγχρονες Μεταφορές – Πρόκληση για το μέλλον»: Οι προκλήσεις για μεταφορές και επιχειρηματικότητα στη νησιωτικότητα

Στις προκλήσεις των μεταφορών και της επιχειρηματικότητας στη νησιωτικότητα αφιερώθηκε πάνελ που συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Μανώλης Κουτουλάκης, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Σπυρίδων Πασχάλης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδρύματος Ευγενίδου και Ναυτιλιακός Πρεσβευτής του ΙΜΟ κ. Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης και ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Γιάννης Ρούσσος στο πλαίσιο του συνεδρίου Μεταφορές και Υποδομές που πραγματοποιείται σήμερα, 6 Απριλίου, υπό την αιγίδα των υπουργείων Μεταφορών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και διαθέτει τη στήριξη της Περιφέρειας. Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος, κ. Αντώνης Αλαφογιώργος. 

Κουτουλάκης: Το κράτος είχε μείνει πολλά χρόνια πίσω. Τα αυτονόητα πλέον αλλάζουν

Η επικαιρότητα δείχνει σημασία των μεταφορών και υποδομών τόνισε κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Μανώλης Κουτουλάκης σημειώνοντας πως το Υπουργείο χρειάστηκε να λάβει μέτρα για να λυθούν ζητήματα που θεωρούνται αυτονόητα. Όπως είπε τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στις μεταφορές που σήμερα αρχίζουν να δείχνουν αποτελέσματα, τόνισε, εντούτοις, πως «στον θαλάσσιο νησιωτικό χώρο είμαστε πίσω ως κράτος».

Υπογράμμισε, δε, πως το κράτος οφείλει να αντιμετωπίσει με την ίδια σοβαρότητα το ζήτημα και να δεσμεύσει σημαντικούς πόρους για τις νησιωτικές υποδομές. Αναφέρθηκε στις κινήσεις που έχουν γίνει για να υπάρξουν χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκούς πόσους που θα κατευθυνθούν προς τα νησιά. Μιλώντας για την ακτοπλοΐα σημείωσε πως τα επόμενα χρόνια με την εφαρμογή των ESG κριτηρίων θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς αλλά και στις χρηματοδοτήσεις, δημόσιες και ιδιωτικές. Τέλος, αναφέρθηκε στην έρευνα που υλοποιεί το Υπουργείο σε συνεργασία με τα επιμελητήρια για τη νησιωτική επιχειρηματικότητα με τη συμμετοχή 1.200 επιχειρήσεων προκειμένου να αξιοποιηθούν τα ευρήματα στο πλαίσιο των διεργασιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την αναζήτηση κονδυλίων.

Σ. Πασχάλης: Οι νησιωτικές υποδομές έχουν μείνει πολύ πίσω

«Αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες που έχουν γίνει από το υπουργείο και αναμένουμε στην νέα κυβερνητική περίοδο να γίνουν πράξη όσα έχουν εκκινήσει τα προηγούμενα χρόνια» τόνισε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Σπυρίδων Πασχάλης. Όπως είπε το  Υπουργείο Ναυτιλίας έκανε σημαντικές προσπάθειες να συλλέξει κονδύλια, γεγονός που δεν ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια. Εντούτοις, σημείωσε πως παρά την ενίσχυση με ευρωπαϊκά κονδύλια 200 εκατ. ευρώ για την βελτίωση των υποδομών νησιωτικών λιμένων που έχει ανακοινωθεί, δεν υπάρχει ακόμα πρόβλεψη για το πότε θα είναι διαθέσιμα ή που θα διατεθούν τα χρήματα αυτά.

Παράλληλα, τόνισε πως οι νησιωτικές υποδομές έχουν μείνει πολύ πίσω και δεν έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν νεότερα πλοία ενώ ανέφερε πως ο προϋπολογισμός των 3,5 εκατ. ευρώ για συντήρηση λιμανιών είναι πολύ μικρότερος από τον απαιτούμενο.  Τέλος, σημείωσε πως κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις κατέγραψαν σημαντική απομύζηση κεφαλαίων που δημιουργεί σήμερα έλλειμμα για επενδύσεις σε νέα πλοία τονίζοντας πως σημαντικό πρόβλημα αποτελεί το υψηλό κόστος κατασκευής καθώς και η αβεβαιότητα για το ποιο θα είναι το μελλοντικό καύσιμο.

Λ. Δημητριάδης – Ευγενίδης: Απαραίτητο ένα κοινά στοχευμένο όραμα

Στην ανάγκη να υπάρξει ένα κοινά στοχευμένο όραμα που θα αναγνωρίζει, ωστόσο, τις ιδιαιτερότητες και ανάγκες της κάθε περιοχής αναφέρθηκε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Ναυτιλιακός Πρεσβευτής του ΙΜΟ κ. Λεωνίδας Δημητριάδης  ο οποίος υπογράμμισε πως η ανάπτυξη θα πρέπει να γίνει με μία ολιστική λογική αειφορίας που δε θα συγκεντρώνει μόνο σε ένα τομέα όλες τις δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα στον τουρισμό. Χαρακτήρισε ως τραγική και απογοητευτική την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα τονίζοντας πως χρειάζεται ριζική αναμόρφωση. Μιλώντας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ναυτιλιακός κόσμος σημείωσε ότι υπάρχει τεράστιο έλλειμμα πληρωμάτων και δεξιοτήτων ενώ, παράλληλα, η ναυτιλιακή πίστη βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλη πίεση στον τραπεζικό τομέα και λόγω της αύξησης των επιτοκίων όσο και της δυσκολίας χρηματοδότησης.

Ρούσσος: Το μοντέλο των  θαλάσσιων διασυνδέσεων χρειάζεται ριζική αναμόρφωση

Στην ανάγκη να αλλάξει το μοντέλο των θαλάσσιων διασυνδέσεων των νησιών αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Ρούσσος, Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων με έδρα τη Σύρο, που αριθμεί 22.000 μέλη. Δίνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του προβλήματος αυτού, ανέφερε πως η έλλειψη ικανών συνδέσεων ανάγκασε το Επιμελητήριο να γίνει απολύτως ψηφιακό ήδη από το 2008. Τόνισε, δε, πως αν οι διασυνδέσεις των νησιών εντός Κυκλάδων ήταν ικανοποιητικές θα μπορούσαν να μεταφέρονται μόνο εντός του Νομού τα προϊόντα υψηλής ποιότητας αλλά περιορισμένης ποσότητας που παράγονται στην περιοχή αποφέροντας σημαντικό όφελος στις επιχειρήσεις των Κυκλάδων.

«Ο σχεδιασμός στις διασυνδέσεις που υλοποιούμε σήμερα είναι 20 χρόνια πίσω. Δεν τολμήσαμε ένα κάνουμε έναν συγκροτημένο διάλογο» σημείωσε και κατέθεσε την πρόταση το επόμενο συνέδριο τον ερχόμενο Σεπτέμβριο να πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή εκπροσώπων της νέας Κυβέρνησης προκειμένου να τεθούν εκ νέου τα ζητήματα στην έναρξη του κυβερνητικού έργου.

«Στα επόμενα, όχι πολλά,  χρόνια πρόκειται να αλλάξει η αγορά λόγω της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης που θα μεταβάλλουν  εκ θεμελίων τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και του πλαισίου πλαίσιο χρηματοδότησης», σημείωσε ο κ. Βασιλης Κουφός, Διευθύνων Σύμβουλος της Cappa Epsilon Συμβουλευτική σε παρέμβασή του στο πλαίσιο του Συνεδρίου.

«Τα κριτήρια πλέον έχουν προσδιοριστεί και οι επιχειρήσεις πρέπει να δουν με μεγάλη λεπτομέρεια τις πολιτικές,  περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα και την εταιρική τους διακυβέρνηση», δήλωσε ακόμη, σημειώνοντας πως από το 2025 ο τρόπος χρηματοδότησης των επιχειρήσεων μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων και τραπεζικού δανεισμού θα έχει ως βασικό κριτήριο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Οι τράπεζες θα πρέπει να αποδεικνύουν αντικειμενικά ότι οι πράσινες πιστώσεις τους πληρούν τις προδιαγραφές» ανέφερε και σημείωσε πως οι αλλαγές αυτές δεν αφορούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και τις μικρές και μικρομεσαίες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Στις ραγδαίες εξελίξεις που φέρνει η τεχνολογία στις μεταφορές αναφέρθηκε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, Κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας και Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης παρουσιάζοντας την κατηγορία οχημάτων e- VTOL (Electric Vertical Take off and Landing Velicles). Πρόκειται, όπως είπε ο κ. Κωνσταντέλλος για μια νέα γενιά – ηλεκτρικών αεροσκαφών ή αυτοκίνητων κάθετης απογείωσης και προσγείωσης που «προέκυψε από την πρόοδο της τεχνολογίας και την αναδυόμενη ανάγκη για αστική εναέρια κινητικότητα και πιο πράσινες μετακινήσεις που μειώνουν το λειτουργικό κόστος αερομεταφοράς». Παρουσιάζοντας την ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες τόνισε πως αποτελεί μόνο ένα παράδειγμα στις εξελίξεις για την προηγμένη αεροπορική κινητικότητα, έναν τομέα που συγκεντρώνει διαρκώς αυξανόμενες επενδύσεις.  

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ