Όλο και πιο συχνή είναι, πλέον, η στοχοποίηση των gamers από το κυβερνοέγκλημα. Σύμφωνα με τους ειδικούς της Kaspersky, ο αριθμός των χρηστών, οι οποίοι στοχοποιούνται από κυβερνοεγκληματίες, που χρησιμοποιούν δημοφιλή παιδικά παιχνίδια ως δόλωμα, αυξήθηκε κατά 30% τους πρώτους έξι μήνες του 2024 σε σύγκριση με το 2ο εξάμηνο του 2023 όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ.
Οι ερευνητές ανέλυσαν τους κινδύνους από τα παιχνίδια για τους νεαρούς gamers και ανακάλυψαν ότι περισσότεροι από 132.000 χρήστες αποτέλεσαν στόχο κυβερνοεγκληματιών. Οι λύσεις ασφαλείας της Kaspersky εντόπισαν περισσότερες από 6,6 εκατ. απόπειρες επιθέσεων, όπου οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούσαν τις επωνυμίες των παιδικών παιχνιδιών ως δόλωμα.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα υψηλότερα ποσοστά, που καταγράφηκαν το 2024, μπορούν να εξηγηθούν από τις τάσεις, που παρατηρούνται στις πρόσφατες εξελίξεις του συνολικού τοπίου των κυβερνοαπειλών. Από τη μία πλευρά, ακολουθώντας τις δημοφιλείς τάσεις, οι κυβερνοεγκληματίες εξαπολύουν πιο πονηρές επιθέσεις, εκμεταλλευόμενοι την τρέχουσα ατζέντα και κατασκευάζοντας λιγότερο προφανή τεχνάσματα αντί να χρησιμοποιούν μόνο επιθέσεις.
Από την άλλη πλευρά, οι κυβερνοεγκληματίες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο την τεχνητή νοημοσύνη για να αυτοματοποιήσουν και να εξατομικεύσουν τις επιθέσεις phishing, που είναι πιο πιθανό να εξαπατήσουν νεαρούς gamers. Ταυτόχρονα, νέα προηγμένα phishing kits – προκατασκευασμένα templates σελίδων phishing – που δημιουργούνται με αυτοματοποιημένα εργαλεία, εμφανίζονται σταθερά στο dark web, επιτρέποντας σε ολοένα και περισσότερους επιτιθέμενους να αναπτύσσουν εξαιρετικά αποτελεσματικές ιστοσελίδες phishing, που μιμούνται δημοφιλείς πλατφόρμες παιχνιδιών.
Η έρευνα
“Κατά τη διάρκεια της έρευνας μας, βλέπουμε ότι οι επιθέσεις σε παιδιά γίνονται ένας κοινός φορέας των δραστηριοτήτων των κυβερνοεγκληματιών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εκπαίδευση σε θέματα κυβερνοασφάλειας και η χρήση αξιόπιστων λύσεων κυβερνοασφάλειας αποτελούν “must–have” για την ενίσχυση της ασφάλειας των παιδιών στο διαδικτυακό περιβάλλον”, αναφέρει η Kaspersky.
Από τα 18 παιχνίδια που επιλέχθηκαν για την έρευνα, η πλειονότητα των επιθέσεων αφορούσε τα παιχνίδια Minecraft, Roblox και Among Us. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Kaspersky, περισσότερες από 3 εκατ. απόπειρες επιθέσεων με το πρόσχημα του Minecraft πραγματοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της αναφερόμενης περιόδου.
Πιθανότατα, οι κυβερνοεγκληματίες επέλεξαν αυτήν τη μέθοδο επίθεσης με βάση τη δημοτικότητα των παιχνιδιών μεταξύ των παικτών, καθώς και τη δυνατότητα των παικτών να χρησιμοποιούν cheats και mods. Δεδομένου ότι τα περισσότερα mods και cheats διατίθενται σε ιστοσελίδες τρίτων, οι επιτιθέμενοι καμουφλάρουν το κακόβουλο λογισμικό, ώστε να εμφανίζεται ως αυτές τις εφαρμογές.