Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΣτο… Champions League των παγκόσμιων λιμανιών ο Πειραιάς

Στο… Champions League των παγκόσμιων λιμανιών ο Πειραιάς

Οι δυνατότητες του Πειραιά ως διεθνές και απολύτως κομβικό διαμετακομιστικό κέντρο δεν έχουν εξαντληθεί αντιθέτως οι προοπτικές περαιτέρω αναβάθμισης είναι τεράστιες

Τοποθετημένη πάνω στις γραμμές των… οριζόντων που λέει και ο ποιητής της θάλασσας Νίκος Καββαδίας, ήτοι σε μια εξαιρετικά κομβική γεωστρατηγική τοποθεσία, που αποτελεί «γέφυρα» τριών ηπείρων, έχοντας παράλληλα το προνόμιο της πρωτοκαθεδρίας στην πιο νευραλγική θάλασσα του πλανήτη, τη Μεσόγειο, η Ελλάδα ανέκαθεν αποτελούσε σημαντικό «πέρασμα» για το παγκόσμιο εμπόριο.

Κύριος εκφραστής αυτής της πρωτοκαθεδρίας στη Μεσόγειο και της «γέφυρας» τριών ηπείρων ασφαλώς είναι το λιμάνι του Πειραιά που μολονότι ήταν πάντα μεγαλοπρεπές, πολύβουο, με μεγάλη δραστηριότητα και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου και της Ευρώπης, την τελευταία δεκαετία έχει κάνει σημαντικά άλματα.

Η ιδιωτικοποίησή του, συνδυαστικά με πολιτικές αποφάσεις όπως η άρση του καμποτάζ που δεν άφηνε πλοία κρουαζιέρας να «δέσουν» στο λιμάνι, έχουν απελευθερώσει πλέον τις δυνάμεις του, ανεβάζοντας το εμπορικό εκτόπισμα του ΟΛΠ, αλλά και το διεθνές status εν γένει του λιμανιού. Την τελευταία δεκαετία το εκτόπισμα του λιμανιού του Πειραιά έχει ανέβει κατακόρυφα, έχουν εκσυγχρονιστεί όλες οι δομές λειτουργίας του, έχουν φύγει οι αγκυλώσεις και τα πολλαπλά διοικητικά «φέουδα» του παρελθόντος, με αποτέλεσμα ο ΟΛΠ να παρουσιάζει διαρκώς βελτιωμένα αποτελέσματα.

Ο Πειραιάς σταδιακά αναδεικνύεται σε κορυφαίο λιμάνι της Μεσογείου και μετατρέπεται σε σημαντικό εμπορευματικό, τουριστικό και εφοδιαστικό σε παγκόσμιο επίπεδο κέντρο, ενώ ταυτόχρονα συνδέει την ενδοχώρα με τα πολυάριθμα ελληνικά νησιά.

Αυτό άλλωστε επιβεβαίωσαν και τα αποτελέσματα του 2021, όπου – εν μέσω πανδημίας – επιτεύχθηκε ρεκόρ όλων των εποχών σε επίπεδο κερδοφορίας, με όλους τους κλάδους να έχουν σημειώσει διψήφια αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Παρ’ όλα αυτά, οι δυνατότητες του Πειραιά ως διεθνές και απολύτως κομβικό διαμετακομιστικό κέντρο, δεν έχουν εξαντληθεί, αντιθέτως, οι προοπτικές περαιτέρω αναβάθμισης, είναι τεράστιες.

Τα μεγάλης κλίμακας έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού που έχουν ήδη υλοποιηθεί έχουν μετατρέψει τον Πειραιά από ένα άλλοτε περιφερειακό λιμάνι, σε ένα «πέρασμα» κορυφαίας κατάταξης στη Μεσόγειο και σε ένα από τα πέντε σημαντικότερα της Ευρώπης, δίπλα στους παραδοσιακούς ηγέτες όπως το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα και το Αμβούργο. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2010 το λιμάνι του Πειραιά ήταν στην 93η θέση στον κόσμο σε εκτόπισμα, ενώ πλέον έχει ανέλθει στην 29η θέση!

Ο χρόνος διέλευσης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα με προορισμό τον Πειραιά, εκτιμάται σε 8-9 λιγότερες ημέρες, σε σύγκριση με τα λιμάνια που βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, καθιστώντας τη χώρα μας ιδιαιτέρως ανταγωνιστική και ελκυστική.

Επιπλέον, η σιδηροδρομική μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων από τον Πειραιά, μέσω ΠΓΔΜ και Σερβίας, προς την Κεντρική Ευρώπη θα διαρκεί δύο ημέρες. Πολύ πιο γρήγορα, δηλαδή, από τον χρόνο που χρειάζεται ένα εμπορικό σκάφος από την Ασία να διασχίσει το Σουέζ, τη Μεσόγειο και μέσω τα στενών του Γιβραλτάρ, της Ισπανίας και τη Γαλλίας, να καταπλεύσει και ξεφορτώσει στο λιμάνι του Ρότερνταμ ή του Αμβούργου.

Ο λιμένας Πειραιά συνδυάζει πολλές δραστηριότητες όπως του σταθμού κρουαζιέρας, επιβατηγών – οχηματαγωγών και οχημάτων, έχοντας σημαντική συνεισφορά στην τοπική οικονομία και βιομηχανία.

Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί δυνητικά να προσθέτει έως και 4 δισ. ετησίως στο ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και ειδικότερα το 2025 και αθροιστικά 20,7 δισ. στο σύνολο της περιόδου 2016-2025. Συμβολή που συμπεριλαμβάνει έσοδα του Δημοσίου, φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, μισθούς, διανεμόμενα μερίσματα, θετικές επιδράσεις σε κλάδους που μπορούν να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα του 2021

Το 2021 ο κύκλος εργασιών της ΟΛΠ Α.Ε. ανήλθε στα 154,2 εκατ. ευρώ, έναντι 132,9 εκατ. ευρώ της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού 21,3 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 16%. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 49,2 εκατ. ευρώ, έναντι 36,9 εκατ. ευρώ της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού 12,3 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 33,3%.

Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 36,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 39,4% σε σχέση με τα 26,4 εκατ. ευρώ της χρήσης του 2020. (Σημειώνεται ότι το 2019, δηλαδή προ πανδημίας τα καθαρά κέρδη του ΟΛΠ ήταν στα 35,44 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι η επίδοση του 2021 ήταν ανώτερη). Τέλος, το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε 0,63 ευρώ, αυξημένο κατά 57,5% σε σχέση με το 2020 (0,40 ευρώ).

Η εταιρεία έχει αρνητικό καθαρό δανεισμό κατά 25,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια διαμορφώνονται στα 276,2 εκατ. ευρώ.

Ο Προβλήτας I στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε αύξηση 13,9% στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το Car Terminal σημείωσε αύξηση 40,6% στη διακίνηση οχημάτων, ο τομέας της κρουαζιέρας πέτυχε σημαντική ανάκαμψη με συνολικό αριθμό 379 κρουαζιερόπλοια και ο αριθμός των δεξαμενιζόμενων πλοίων στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής παρουσίασε αύξηση 16,5%.

Οι επενδύσεις

Συνολικά έως και το 2021 ο Όμιλος Cosco Shipping έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις, οι οποίες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο Όμιλος έχει προσφέρει περισσότερες από 3.000 άμεσες θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία και πάνω από 10.000 θέσεις εργασίας σε σχετικές υπηρεσίες, συνεισφέροντας 1,4 δισ. ευρώ σε φόρους, δασμούς και κοινωνικές εισφορές, ενώ η συνεισφορά του στο ΑΕΠ της χώρας το έτος 2020 ήταν ίση με το 0,78%.

Αξίζει να σημειωθεί πως από το 2010, μόνο από το στόλο της COSCO Shipping 3.937 πλοία κατέπλευσαν στο λιμάνι του Πειραιά, των οποίων οι ανάγκες ανεφοδιασμού καλύφθηκαν εξολοκλήρου από τοπικούς προμηθευτές, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται σε προμήθειες νερού, καυσίμων και σίτισης. 

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ