Εάν για τον μέσο πολίτη μοιάζει με… σπαζοκεφαλιά, για έναν επαγγελματία/επιχειρηματία, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι ένας βασανιστικός γρίφος. Γιατί το ζητούμενο, το αν δηλαδή η απόκτηση και χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για επαγγελματικό συμφέρει και πόσο, ενδέχεται να κρίνει ακόμα και τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης.
Η Fiat Professional, με αφορμή το λανσάρισμα του νέου, αμιγώς ηλεκτρικού βαν της E-Ducato, λέει πως έχει όλες τις απαντήσεις, μετά από ενδελεχείς έρευνες. Για την ακρίβεια, έχει λανσάρει μια (δωρεάν) εφαρμογή διαθέσιμη για υπολογιστές και κινητά, όπου ο υποψήφιος αγοραστής συμπληρώνει τις ανάγκες του, για να του απαντηθούν λεπτομερώς τα κόστη χρήσης και η ιδανική επιλογή για επαγγελματικό! Πριν περάσουμε όμως σε αυτές, αξίζει να δούμε κάποιους βασικούς παράγοντες οι οποίοι κρίνουν τη βιωσιμότητα της επένδυσης μιας επιχείρησης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εν αρχή ην… η πρόσβαση. Για έναν επιχειρηματία, η διορατικότητα είναι σημαντικό προσόν. Με τις αρχές των μεγαλύτερων πόλεων της Ευρώπης -και όχι μόνο- να απαγορεύουν σταδιακά την κίνηση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα κέντρα τους, δίνοντας παράλληλα “ελευθέρας” στα ηλεκτρικά, δεν θα είναι απίθανο εάν συμβεί κάτι τέτοιο και στη χώρα μας τα αμέσως επόμενα χρόνια. Το να έχει πρόσβαση ένα όχημα που εκτελεί μεταφορές παντού, είναι βασικό.
Έπειτα, είναι το κόστος χρήσης αυτό καθεαυτό. Εδώ, υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που πρέπει να “ζυγιστούν” πριν ληφθεί μια απόφαση. Τα ηλεκτρικά, λόγω του τρόπου λειτουργίας τους, έχουν πολύ λιγότερες φθορές (δεν χρειάζονται σέρβις, αλλαγές λαδιών, ενώ είναι και λιγότερες οι φορές που θα αλλάξει κανείς τακάκια στα φρένα, αφού συχνά “φρενάρει” ο κινητήρας) σε σχέση με τα συμβατικά. Εκτός αυτού και των απαλλαγών από τέλη (πιθανότατα και διόδια και τέλη στάθμευσης), η κατανάλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνθήκες αστικής μετακίνησης και δη σε συνθήκες “βαριάς κίνησης”, είναι πολύ, μα πολύ μικρότερη από οποιονδήποτε άλλο κινητήρα.
Παρόλα αυτά, καλό είναι να διατηρήσουμε μια επιφύλαξη σε ό,τι αφορά τις αποστάσεις και το είδος τους. Αφήνοντας κατά μέρος την αυτονομία και την ευελιξία στη φόρτιση, η ως τώρα εμπειρία λέει πως σε κίνηση η οποία προσομοιάζει με μεγάλα ταξίδια (πχ, κάλυψη αποστάσεων στην εθνική οδό, υπό τον όρο ότι δεν θα υπάρχει κυκλοφοριακός φόρτος) τα ηλεκτρικά έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση από έναν κινητήρα πετρελαίου.
Σημαντικό, ίσως το σημαντικότερο, είναι η απόδοση και η ευκολία χρήσης. Οι ηλεκτροκινητήρες έχουν τρομακτικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τους εσωτερικής καύσης. Η ροπή τους είναι διαθέσιμη κατά 100% κυριολεκτικά σε όλο το φάσμα λειτουργίας, από το 0 ως την τελική. Το “κουβάλημα” δεν είναι… ζήτημα για ένα τέτοιο μοτέρ. Σε αυτό, προσθέστε και την εντελώς αθόρυβη λειτουργία, γεγονός που συνεπάγεται πιο ξεκούραστες μετακινήσεις και, άρα, λιγότερες χαμένες εργατοώρες.
Το βασικό ερώτημα που έχει κάθε χρήστης επαγγελματικού οχήματος (κατά πόσο τον συμφέρει η χρήση ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου για τη δουλειά του σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης) αναλαμβάνουν να απαντήσουν οι ομάδες της Fiat Professional και του τμήματος e-Mobility της Stellantis, που συνεργάστηκαν ώστε να δημιουργήσουν μια πρακτική εφαρμογή, η οποία θα δώσει απάντηση με στοιχεία σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα σε κάθε ένα επαγγελματία ξεχωριστά, με βάση τις δικές του ανάγκες.
Η εντελώς δωρεάν εφαρμογή “Pro Fit by E-Ducato”, η οποία είναι διαθέσιμη μέσω του παρακάτω συνδέσμου https://profitbyeducato.com/#/login, σχεδιάστηκε με εστίαση στον επαγγελματία. Αποτελεί ένα πρόγραμμα προσομοίωσης μέσω του οποίου, ο χρήστης απλά χρειάζεται να κάνει εγγραφή και να δηλώσει τα σχετικά στοιχεία που αφορούν στον στόλο και τη χρήση των επαγγελματικών οχημάτων που διαχειρίζεται (τύπος οχημάτων, μεταφορικές δυνατότητες, καθημερινή χρήση, κτλ.). Μετά την εισαγωγή των στοιχείων, το Pro Fit, προτείνει τις ιδανικές εκδόσεις του E-Ducato για το συγκεκριμένο χρήστη. Όπως και στο σύνολο της οικογένειας Ducato, το αμιγώς ηλεκτρικό E-Ducato προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες διαμόρφωσης, που αφορούν στο αμάξωμα (Van, pick-up και σασί), στην αυτονομία (από 235 έως 370χλμ.), αλλά και στις μεταφορικές δυνατότητες που είναι οι κορυφαίες στην κατηγορία με ωφέλιμο όγκο από 10 έως 17μ3 και ωφέλιμο φορτίο έως 1.950 κιλά.
Μετά και την επιλογή του E-Ducato που ταιριάζει στο συγκεκριμένο χρήστη, το Pro Fit υπολογίζει το κέρδος από τη χρήση του ηλεκτρικού μοντέλου σε σχέση με το συμβατικό μοντέλο που έχει ήδη ο χρήστης. Το σύστημα είναι εξαιρετικά ευέλικτο και μπορεί να προσαρμοστεί ακριβώς στις προτιμήσεις του επαγγελματία για μια όσο γίνεται πιο ρεαλιστική προσομοίωση.
Οι δυνατότητες όμως του Pro Fit πηγαίνουν ακόμα ένα βήμα παραπέρα. Μέσω της χρήσης ενός smartphone και της δωρεάν εφαρμογής “Pro Fit by E-Ducato”, ο χρήστης μπορεί να παρακολουθεί το ή τα επαγγελματικά του οχήματα, έτσι ώστε τα στοιχεία που συλλέγονται να προσφέρουν απόλυτα ακριβή δεδομένα στο πρόγραμμα προσομοίωσης. Με αυτό τον τρόπο με απόλυτη ακρίβεια ο επαγγελματίας γνωρίζει το κέρδος από τη χρήση του E-Ducato σε οικονομικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τον κ. Domenico Gostoli, Επικεφαλής των προγραμμάτων εξηλεκτρισμού της Fiat Professional, «το E-Ducato, το πρώτο μας μοντέλο με μηδενικούς ρύπους, αποτελεί μια νέα πρόταση στον τομέα μας και παράλληλα ένα σημείο καμπής στην ιστορία μας. Δεν θα μπορούσε λοιπόν παρά να συνοδεύεται και από μια σειρά πρωτοποριακών λύσεων που επιτρέπουν στους πελάτες μας να περάσουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης χωρίς το άγχος της μετάβασης από τα συμβατικά οχήματα σε εκείνα με μηδενικούς ρύπους».
To νέο αμιγώς ηλεκτρικό E-Ducato είναι διαθέσιμο και στην ελληνική αγορά, ενώ οι πλέον δημοφιλείς διαμορφώσεις L2H2 και L3H2 διαθέτουν Λιανική Τιμή Προ Φόρων κάτω των 50.000€ και δικαιούνται επιδότησης από το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. Παράλληλα όλες οι εκδόσεις του E-Ducato, καλύπτονται από 5ετή εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 200.000χλμ. Επιπρόσθετα, η μπαταρία των 79kWh καλύπτεται από εγγύηση 10 ετών ή 220.000χλμ., ενώ η μπαταρία των 47kWh φέρει αντίστοιχα εγγύηση 8 ετών ή 160.000 km.
Γιώργος Καραγιάννης