«Πρώτη μας προτεραιότητα, είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας. Ήδη από τα ξημερώματα το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα και σε διαρκή επικοινωνία με τους πλοιάρχους των πλοίων που βρίσκονται στη Βόρεια Μαύρη Θάλασσα και έχουν δοθεί οι κατάλληλες οδηγίες. Συνομίλησα ο ίδιος με τους πλοιάρχους των πλοίων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Οδησσού και τους διαβεβαίωσα ότι είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε όποια δράση τυχόν απαιτηθεί για την ασφάλεια των ιδίων και των πληρωμάτων τους».
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας στη θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται 8 πλοία με ελληνική σημαία, καθώς και ένα Ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Μάλτας.
• Στα εννέα αυτά πλοία υπηρετούν 66 Έλληνες ναυτικοί.
• Από τα οκτώ Ελληνικά εμπορικά πλοία τα δύο βρίσκονται στην Οδησσό, τα τρία στο Στενό του Κερτς και τα τρία στο Νοβοροσίσκ. Το Ελληνόκτητο πλοίο βρίσκεται στην Οδησσό.
• Επίσης από τα οκτώ πλοία με Ελληνική σημαία τα τρία είναι φορτηγά και τα πέντε δεξαμενόπλοια. Το Ελληνόκτητο πλοίο είναι φορτηγό.
• Η κινητοποίηση του Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ήταν άμεση.
• Ήδη από τα ξημερώματα με εντολή του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη έχει τεθεί σε αυξημένη ετοιμότητα το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος το οποίο βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία τόσο με τους Πλοιάρχους των εν λόγω πλοίων, όσο και με τους Υπευθύνους Ασφαλείας (DPI), των ναυτιλιακών εταιριών υπό την διαχείριση των οποίων βρίσκονται τα πλοία αυτά.
• Η Μικτή Στρατιωτική Επιτροπή του Lloyd’s Market Association (LMA) κατέταξε τα ρωσικά και ουκρανικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας στον κατάλογο περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων.
• Με βάση την ανωτέρω ανακοίνωση της LMA, αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφάλισης των πλοίων κατά κινδύνων πολέμου που βρίσκονται στην υπόψη περιοχή και θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής διαπραγμάτευσης μεταξύ πλοιοκτητών και ασφαλιστών.
• Όσον αφορά στους ναυτικούς, η ανακοίνωση δεν επηρεάζει προς το παρόν τους όρους ναυτολόγησής τους.
• Από το ΥΝΑΝΠ ενημερώθηκε ήδη η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα (ΝΕΕ, ΕΕΕ και ΕΕΝΜΑ) και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και η ΠΕΠΕΝ για την ανωτέρω εξέλιξη. Επίσης, από πλευράς Κλάδου Ελέγχου Πλοίων εξετάζεται η αύξηση του επιπέδου ασφαλείας των υπό ελληνική σημαία πλοίων κατά Διεθνή Κώδικα Aσφαλείας ISPS.