Σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των ναυλώσεων, μετατοπίσεις στους εμπορικούς δρόμους των δεξαμενόπλοιων και αύξηση των ναυλώσεων εκτός αγοράς αλλάζουν δραματικά την αγορά δεξαμενόπλοιων μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Αναλύοντας τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων του 2022, ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners καταγράφει μια σειρά από βασικές αλλαγές και σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των τομέων των δεξαμενόπλοιων ως προς τις ναυλώσεις τους με μια πτώση τη τάξεως του 8% να κυριαρχεί στο σύνολο των ναυλώσεων σε σχέση με το 2021.
Οι συμφωνίες VLCC αυξήθηκαν κατά 23%, αλλά αυτό αντισταθμίστηκε από την πτώση κατά 15% των συμφωνιών Suezmax και την πτώση κατά 22% των συμφωνιών Aframax.
Η αύξηση των συμφωνιών VLCC ήταν αποτέλεσμα περισσότερων σχετικά σύντομων ταξιδιών, όπως τα ταξίδια από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς τη βρετανική ήπειρο, δήλωσε ο οίκος Poten.
Η μείωση του αριθμού των αναφερόμενων συμφωνιών Suezmax και Aframax ήταν αποτέλεσμα των ρωσικών κυρώσεων, με λιγότερο ενδοπεριφερειακό εμπόριο και περισσότερα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ασία. Τόσο ο όγκος φορτίου όσο και τα τονο/μίλια αυξήθηκαν σε όλους τους τομείς.
Η κινεζική Unipec ήταν μακράν ο μεγαλύτερος ναυλωτής VLCC, με 931 ναυλώσεις και μερίδιο αγοράς 18,3%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Poten. Ακολούθησαν η ExxonMobil, η Shell και η Vitol με μερίδια 4,4%, 3,8% και 3,4% αντίστοιχα.
Η Lukoil έφυγε από την πρώτη δεκάδα και αντικαταστάθηκε από την ινδική IOC. Η Total ήταν ο μεγαλύτερος ναυλωτής, μεταπηδώντας στην πρώτη θέση από το νούμερο εννέα το 2021. Η ExxonMobil ανέβηκε από την έβδομη στη δεύτερη θέση κατά την ίδια περίοδο.
Στον τομέα των Aframax αναφέρθηκαν λιγότερα κλεισίματα, σημείωσε ο Poten, αν και τόσο οι διακινηθέντες τόνοι όσο και τα τονο/μίλια αυξήθηκαν.
Αυτό υποδηλώνει έναν μεγαλύτερο όγκο δραστηριότητας εκτός αγοράς ιδίως στις ναυλώσεις που αφορούν ρωσικό αργό πετρέλαιο.