Η αδυναμία προσθήκης ανθρώπινου δυναμικό στο ενεργητικό τους αποτελεί μία από τις μεγάλες πληγές των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών της χώρας. Η οικονομική ύφεση, οδήγησε μεταξύ άλλων, στην απόφαση του παγώματος των προσλήψεων στο Δημόσιο με στόχο την συγκράτηση του ανεξέλεγκτου, μέχρι πριν από μία δεκαετία περίπου, μισθολογικού κόστους των δημόσιων εταιρειών. Επειδή όμως λίγα είναι τα προβλήματα που λύνονται με οριζόντιες λύσεις, έτσι και στην προκειμένη η επιλογή του παγώματος των προσλήψεων έχει οδηγήσει ορισμένους δημόσιους φορείς σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση.
Οι περικοπές των μισθών του δημοσίου που επιβλήθηκαν οριζόντια το ίδιο διάστημα οδήγησαν σε μεγάλο κύμα συνταξιοδοτήσεων, καθώς όσοι εξασφάλιζαν το σχετικό δικαίωμα επέλεξαν την πόρτα της εξόδου, καθώς η παραμονή στην εργασία δεν ήταν συμφέρουσα οικονομικά. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή σε μεγάλη μερίδα των δημόσιων επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων και οι συγκοινωνιακοί φορείς της πρωτεύουσας.
Πώς θα γίνουν οι προσλήψεις
Το πρόβλημα της υποστελέχωσης των συγκοινωνιακών εταιρειών είναι τόσο έντονο που υπάρχουν φωνές εντός του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών που υποστηρίζουν ότι όταν καταφθάσουν τα 770 λεωφορεία που πρόκειται να προμηθευτεί ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού, το πιθανότερο είναι να μην επαρκεί το προσωπικό για να τα κυκλοφορήσει. Οι ελλείψεις στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) αφορούν τόσο οδηγούς όσο και τεχνικούς. Πριν από ένα χρόνο περίπου πραγματοποιήθηκαν 160 προσλήψεις στην ΟΣΥ με την πλειονότητα αυτών να αφορά οδηγούς. Ωστόσο το πρόβλημα παραμένει και σήμερα φαίνεται ότι ανοίγει ένα νέο, μικρό παράθυρο πρόσθετων προσλήψεων στην εταιρεία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΟΣΥ θα προχωρήσει στην πρόσληψη 120 ατόμων (35 τεχνίτες και 85 οδηγοί) μέσω του ΑΣΕΠ. Δεν προβλέπεται διεξαγωγή νέου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ αλλά οι 120 επιλαχόντες του προηγούμενου διαγωνισμού φαίνεται ότι θα δουν την πόρτα της εισόδου στις εγκαταστάσεις της ΟΣΥ. Η εταιρεία, για να λειτουργεί απρόσκοπτα και να καλύπτει τις ανάγκες της, θα έπρεπε να απασχολεί 4.500 άτομα, σύμφωνα με στελέχη της, ενώ οι εργαζόμενοί της σήμερα ανέρχονται σε 3.200. Από αυτούς, μόλις οι 2.800 απασχολούνται στους κόλπους των ΟΣΥ, καθώς οι υπόλοιποι είτε είναι αποσπασμένοι σε άλλους φορείς του Δημοσίου είτε έχουν δικαιολογημένη απουσία λόγω κάποιας χρόνιας ασθένειας.
Ποιοι θα οδηγήσουν τα νέα λεωφορεία
Στο μεταξύ η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί ως προς τις ανάγκες του προσωπικού με την έλευση των 770 νέων λεωφορείων που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς στην ιστορία του ΟΑΣΑ. Ύστερα από έξι παρατάσεις, κατατέθηκαν και άνοιξαν οι φάκελοι προσφορών του διαγωνισμού, ο οποίος είχε χωριστεί σε πέντε τμήματα λόγω του μεγάλου όγκου του. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδιαφέρον επέδειξαν συνολικά τέσσερις εταιρείες, ενώ παραμένει η εκκρεμότητα σε τμήμα του διαγωνισμού για το οποίο το ΣτΕ έχει εκδώσει απόφαση προσωρινής διαταγής. Η απόφαση του ΣτΕ που πρακτικά «παγώνει» το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού, που αφορά στα υβριδικά λεωφορεία, προέκυψε ύστερα από προσφυγή μίας εκ των ενδιαφερομένων εταιρειών (Mercedes). Το κομμάτι του διαγωνισμού που «πάγωσε» αφορά 100 λεωφορεία 12 μέτρων υβριδικής τεχνολογίας EURO VI(προϋπολογισμός 38,4 εκατ. ευρώ). Πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι ανεξάρτητα από την απόφαση του ΣτΕ, ουδεμία εταιρεία εκδήλωσε ενδιαφέρον για τα υβριδικά λεωφορεία. Κατά πάσα πιθανότητα η αγορά γνώριζε την εμπλοκή με το ΣτΕ και δεν υπήρχε λόγος υποβολής προσφοράς σε κομμάτι του διαγωνισμού το οποίο δεν θα προχωρούσε. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί στο ΣτΕ στις 9 Μαΐου, ενώ η επιτροπή του διαγωνισμού φαίνεται ότι θα οδηγήσει στη ματαίωση του εν λόγω τμήματος, προχωρώντας τα τέσσερα τμήματα. Ετσι, αντί 770 λεωφορείων ο διαγωνισμός θα αφορά πλέον 670, χωρίς να περιλαμβάνει τα υβριδικά. Τα νέα οχήματα θα ξεκινήσουν να καταφθάνουν 1,5 χρόνο περίπου μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης η οποία δεν αναμένεται πριν το επόμενο φθινόπωρο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το κενό των 100 οχημάτων ενδέχεται να καλυφθεί μέσω leasing. Η λύση του leasing είναι ιδιαίτερα προσφιλής το τελευταίο διάστημα στους συγκοινωνιακούς φορείς, ενώ κρίνεται και συμφέρουσα οικονομικά. Η εναλλακτική μάλιστα της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, τα οποία εκτελούν συγκοινωνιακό έργο που έχει προκριθεί εδώ και ένα χρόνο περίπου, σε συνδυασμό με τις συμβάσεις leasing που έχουν ήδη προχωρήσει οδήγησε σε ελαφρά ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων. Σήμερα το 20% του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων εκτελείται από τα ΚΤΕΛ και μέσω leasing οχημάτων. Οι συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ μπορεί να είναι πιο ακριβές ως προς το οχηματοχιλιόμετρο ωστόσο απαντούν και στο πρόβλημα των ελλείψεων προσωπικού, καθώς η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ δεν αφορά σκέτο όχημα, αλλά όχημα με οδηγό.