Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΠρομηθευτές ρεύματος: "Αστρονομικές" απώλειες του δικτύου - Η "μοναδικότητα" της Ελλάδας για...

Προμηθευτές ρεύματος: “Αστρονομικές” απώλειες του δικτύου – Η “μοναδικότητα” της Ελλάδας για την ανάκτηση του κόστους

Διαρκώς αυξανόμενες είναι οι απώλειες δικτύου με βάση όσα αναφέρει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας, που εκπροσωπεί τις ιδιωτικές εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση επί του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου της περιόδου 2024-2028, του ΔΕΔΔΗΕ.

Όπως σημειώνει ο ΕΣΠΕΝ, οι απώλειες του συστήματος έχουν φθάσει στο αστρονομικό 18% το πρώτο εξάμηνο του του 2022 και βαίνουν αυξανόμενες. Στο φόντο αυτό ο ΕΣΠΕΝ ζητεί να διερευνηθεί και να αξιολογηθεί τόσο η αξιοπιστία και η ορθότητα των αποτελεσμάτων των Οριστικών Εκκαθαρίσεων, όσο και η σημαντική απόκλιση που διαπιστώνεται μεταξύ αφενός του επιπέδου των απωλειών που αποτυπώνεται και αφετέρου του Συντελεστή Απωλειών της εκάστοτε περιόδου για την οποία διενεργείται η Οριστική Εκκαθάριση.
Σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ είναι αυτονόητο πως θα πρέπει να εκπονείται εγκαίρως η ετήσια Μελέτη Απωλειών, η οποία θα πρέπει να δημοσιοποιείται, για την καλύτερη ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων μερών, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτών.

Θεωρεί επίσης ότι θα πρέπει τεθεί σαφές χρονοδιάγραμμα ενεργειών για την εκπόνηση και την υλοποίηση σχεδίου ανάσχεσης του αυξανόμενου επιπέδου των απωλειών και σταδιακής απομείωσης τους, στα πρότυπα αντίστοιχων προγραμμάτων που καταρτίζονται από Διαχειριστές δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη.

Επίσης σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ το κόστος των απωλειών θα πρέπει να ενσωματωθεί στο Επιτρεπόμενο Έσοδο του ΔΕΔΔΗΕ. Όπως αναδεικνύεται σε μελέτη του ACER, ήδη από το 2021, η Ελλάδα ήταν μία εκ των ελαχίστων Κρατών-Μελών της Ε.Ε. όπου το κόστος των απωλειών του δικτύου δεν ανακτάται μέσω του Επιτρεπόμενου Εσόδου του Διαχειριστή αλλά μετακυλίεται στο κόστος προμήθειας, με προφανή συνέπεια την έλλειψη κινήτρου του Διαχειριστή για τον περιορισμό των απωλειών.

Η πορεία εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών

Παράλληλα, ο ΕΣΠΕΝ, επισημαίνει ότι είναι απαραίτητη η ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών ανά τρίμηνο.

Ο ΕΣΠΕΝ υπογραμμίζει ακόμη ότι στο κεφ. 3.6 του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου αναφέρεται ότι: «Το Κεντρικό Συστήμα Τηλεμέτρησης παρέχει για τις παροχές ΜΤ και Μεγάλων Πελατών ΧΤ (Νο 5, 6 και 7) τουλάχιστον τις παρακάτω λειτουργίες, εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου και Συστήματος και τα σχετικά εγχειρίδια εφαρμογής τους: (…)».

Σημειώνει ότι δεν καθίσταται σαφής ο λόγος για τον οποίο, σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάπτυξης, στις 534.965 παροχές Καταναλωτών ΧΤ 0,1,2,3 & 4 όπου έχουν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές, δεν παρέχονται λειτουργίες του Κεντρικού Συστήματος Τηλεμέτρησης όπως: έλεγχος και πιστοποίηση μετρήσεων, εκτίμηση και διόρθωση μετρήσεων, συμβολή στον εντοπισμό μη τεχνικών απωλειών, κτλ.

Θεωρεί επίσης ότι θα πρέπει να παρέχεται έγκαιρη ενημέρωση προς όλους τους προμηθευτές, αναφορικά με τις βασικές τεχνικές προδιαγραφές των νέων συστημάτων τα οποία πρόκειται να εγκατασταθούν και να τεθούν σε λειτουργία από τον ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου οι προδιαγραφές αυτές να λαμβάνονται υπόψη κατά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη των αντίστοιχων συστημάτων διαχείρισης δεδομένων και εξυπηρέτησης πελατών των προμηθευτών και συνεπώς να διασφαλίζεται, για όλους τους προμηθευτές, η βέλτιστη συμβατότητα μεταξύ των συστημάτων τους και εκείνων του Διαχειριστή.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ