Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΠλησιάζει η ώρα της Εγνατίας

Πλησιάζει η ώρα της Εγνατίας

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μια από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων ετών και ένα από τα τελευταία μεγάλα οδικά έργα που μπορούν να δώσουν νέα πνοή στον κλάδο μπαίνει στην τελική ευθεία. Ο λόγος για το νέο έργο της Εγνατίας Οδού, ένας διαγωνισμός που έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου με ενστάσεις και καθυστερήσεις, όμως σε περίπου 24 ημέρες, την 1η Απριλίου είναι προγραμματισμένο να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες.

Πρόκειται για ένα έργο που συνολικά αποτιμάται περί το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ επόμενο μεγάλης εμβέλειας οδικό έργο θα είναι η επέκταση της Αττικής Οδού, τα επόμενα χρόνια. Από το 1,5 δισ. ευρώ του έργου, περίπου το 50% αφορά επενδύσεις και έργα συντήρησης και αναβάθμισης και τα υπόλοιπα το τίμημα της παραχώρησης. 

Όπως έγινε γνωστό την περασμένη εβδομάδα, στην κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S – Vinci Concesiones S.A.S – Μυτιληναίος εντάχθηκε και η εταιρεία AVAX. Οι Γάλλοι έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό, ακολουθεί ο όμιλος Μυτιληναίου και κατόπιν η AVAX.

Επίσης, δεδομένη θεωρείται η διεκδίκηση της σύμβασης από το σχήμα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– EGIS PROJECTS S.A.. Η συγκεκριμένη κοινοπραξία ήταν η μόνη που κατέθεσε δεσμευτική προσφορά στην προηγούμενη προθεσμία του διαγωνισμού στις 11 Δεκεμβρίου 2020 κι ενώ τα σχήματα τότε των Vinci – Mytilineos και ROADIS – Άκτωρ Παραχωρήσεις είχαν προσφύγει στο ΣτΕ, πετυχαίνοντας τη μετάθεση της ημερομηνίας για τον Απρίλιο.

Σημειώνεται ότι οι προσφορές συνοδεύονται από εγγυητικές επιστολές ύψους 15 εκατ. ευρώ, ποσό που αυξάνει στα 45 εκατ. ευρώ, για όποιον εκ των διεκδικητών αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης.

Θυμίζουμε ότι στο διαγωνισμό συμμετέχουν επτά σχήματα συνολικά και είναι τα εξής: ANAS International Enterprise S.p.A., Freyja Holdings SARL (του Macquarie European Infrastructure Fund), Roadis Transportation Holding με την Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την EGIS PROJECTS S.A., Vinci Highways S.A.S – Vinci Concesiones S.A.S – Μυτιληναίος, Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου και Διόλκος Κατασκευαστική.

To έργο

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη. Πρόκειται για στρατηγικής σημασίας οδικών αξόνων για τη χώρας μας, καθώς ενώνει την Ασία με την Ευρώπη (από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι τη Θεσπρωτία).

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ