Δεκάδες διαγωνισμοί για σιδηροδρομικά έργα τρέχουν αυτή την περίοδο γεγονός που οδηγεί αρκετούς από αυτούς σε αναβολή. Ακόμα ένας διαγωνισμός που κατά πληροφορίες παρατείνεται είναι αυτός για την προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή της Δυτικής Αττικής. Η καταληκτική ημερομηνία μετατέθηκε για τις 6 Φεβρουαρίου ύστερα από σχετικό αίτημα τριών τουλάχιστον από τους συμμετέχοντες. Οι ενδιαφερόμενοι ζητούν παράταση προκειμένου να προχωρήσουν σε πληρέστερη προετοιμασία ενόψει δημοπράτησης του έργου. ΟΙ μεγάλες τεχνικές εταιρείες φαίνεται ότι έχουν «χτυπήσει κόκκινο» με δεδομένο τον μεγάλο όγκο προς δημοπράτηση έργων, με αποτέλεσμα τα αιτήματα για παρατάσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται να ζητηθεί ακόμα μία παράταση για τον εν λόγω διαγωνισμό καθώς αυτή ήταν μόλις για λίγες ημέρες (αρχική ημερομηνία ήταν η 24η Ιανουαρίου).
Το εν λόγω έργο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερη των τελευταίων ετών και εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών των επετκάσεων του Προαστιακού της Αθήνας. Σημειώνεται ότι σε αντίστοιχη διαδικασία βρίσκονται και οι επεκτάσεις του Προαστιακού προς την Ραφήνα και το Λαύριο, έργο εξίσου σημαντικό καθώς θα σηματοδοτήσει τη σύνδεση των δύο λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το έργο της επέκτασης της Δυτικής Αττικής εκτελείται στον υφιστάμενο κλάδο γραμμής και αφορά την αναβάθμιση της υφιστάμενης ΣΓ Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, τμήμα : Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων έως τον Π.Σ. Μεγάρων (τμήμα έργου με δικαίωμα προαίρεσης). Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 132, 61 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 106,95 εκατ. ευρώ). Αφορά στην κατασκευή νέας γραμμής μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων, εξυπηρετώντας τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων. Οι νέοι σιδηροδρομικοί σταθμοί είναι οι: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου, Μέγαρα (ως προαίρεση).
Συνολικά η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 28 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Εφόσον το έργο υπογραφεί εντός του 2023 θα μπορεί να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026. Όπως όλα τα σιδηροδρομικά έργα, θα χρειαστεί και μια περίοδος δοκιμαστικών δρομολογίων πριν τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αποτελεί το μοναδικό αμιγώς κατασκευαστικό σιδηροδρομικό έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο.
Με αυτό το έργο ο Προαστιακός της Αθήνας θα αποκτήσει ακόμα μια γραμμή που θα εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια της πόλης, την βιομηχανική περιοχή Ασπροπύργου-Ελευσίνας αλλά και την Δυτική Αττική μέχρι τα Μέγαρα. Συνολικά θα είναι η 4η γραμμή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που διαμορφώνονται ως εξής: Χαλκίδα-Αθήνα, Πειραιάς-Κιάτο και το Πειραιάς-Αεροδρόμιο και Άνω Λιόσια-Μέγαρα.
Το αντικείμενο του έργου
Το έργο αφορά στην ανακαίνιση της επιδομής της Σ.Γ. με νέα υλικά και πιστοποίησή της στις αρχές Διαλειτουργικότητας και περιλαμβάνει εγκατάσταση συστήματος εναέριας γραμμής επαφής τύπου τρόλεϋ 25kV/50 Hz, εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης με ETCS L1 με τηλεδιοίκηση και πληροφοριακά συστήματα σταθμών, συστήματα τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεις στους σταθμούς και στάσεις του έργου (ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπουργος, Νέα Πέραμος, Μέγαρα (ΣΓΥΤ) και Παλαιός Σ.Σ. Μεγάρων).
Επίσης στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες αντικατάστασης μικρών και μεγάλων τεχνικών γραμμής, υδραυλικά έργα σε όλο το μήκος, αποκαταστάσεις και ενισχύσεις τεχνικών γραμμής καθώς και εργασίες κατασκευής αποβαθρών.
Στον προϋπολογισμό του έργου περιλαμβάνεται και ο κλάδος γραμμής προς τον παλαιό σταθμό Μεγάρων, η κατασκευή του οποίου αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης που ενεργοποιείται με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το εν λόγω τμήμα.