Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από τα Άνω Λιόσια προς τα Μέγαρα. Η ανάπτυξη του Θριασίου Πεδίου και η επιτακτική ανάγκη πρόσβασης της Ελευσίνας με μέσο σταθερής τροχιάς καθιστά επιτακτική την έλευση του Προαστιακού στα Μέγαρα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι εντός του Αυγούστου αναμένεται ο ΟΣΕ να προκηρύξει το έργο με τον αρχικό του προϋπολογισμό να τοποθετείται στα 85 εκατ. ευρώ.
Η γραμμή θα εκτελεί δρομολόγια προαστιακού τύπου και θα συνδέει τη Δυτική Αττική με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 36 χλμ. που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα προσεγγίζει τον Ασπρόπυργο, στη συνέχεια την Ελευσίνα, ώστε να καταλήγει στα Μέγαρα.
Ο προγραμματισμός θέλει την αξιοποίηση της υφιστάμενης, παλαιάς, μετρικής γραμμής, η οποία όμως είναι ανενεργή καθώς έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και πάνω από δέκα χρόνια.
Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις η χωρητικότητα της μονής γραμμής με ηλεκτροκίνητους συρμούς Desiro επιτρέπει την εκτέλεση δρομολογίων σε έως 72 τρένα ανά ημέρα. Ο ΟΣΕ προκρίνει τη λύση της μονής γραμμής καθώς όπως εξηγούν στελέχη του, το ενδεχόμενο κατασκευής διπλής γραμμής θα οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις μέχρι την ολοκλήρωση του έργου.
Το έργο εντάχθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή του, ενώ προβλέπεται, μέσω δικαιώματος προαίρεσης, η δυνατότητα επέκτασης κατά 3 χλμ εντός των Μεγάρων.
Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει πολύ στενά χρονικά περιθώρια, με αποτέλεσμα το έργο να πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το 2026, αλλιώς κινδυνεύει να απωλέσει την χρηματοδότηση.
Οι υπόλοιπες επεκτάσεις του Προαστιακού
Εκτός από τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής εξελίξεις αναμένονται, έως τα τέλη του έτους, και στις επεκτάσεις του Προαστιακού στα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα κόστη είναι σαφώς μεγαλύτερα και μένει να αποδειχθεί εάν τύχουν ιδιωτικού δεσμευτικού ενδιαφέροντος, κάτι το οποίο θα διαφανεί το επόμενο διάστημα, με την κορύφωση της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – MYTILINEOS και ΑΒΑΞ – ALSTOM.
Η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο ανέρχεται στα 391 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου, συνολικού μήκους περίπου 32 χλμ.
Η επέκταση του Προαστιακού στη Ραφήνα ανέρχεται στα 309 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.
Σύμφωνα με τις υφιστάμενες μελέτες, υπάρχουν δύο εναλλακτικές χαράξεις:
-Κατασκευή εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» μέχρι τον λιμένα Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή τερματικού σιδηροδρομικού σταθμού στον λιμένα Ραφήνας.
Περιλαμβάνονται πέντε νέες σιδηροδρομικές στάσεις (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου σιδηροδρομικού σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).
-Σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Ραφήνας από την περιοχή Γέρακα, αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου, και στη συνέχεια, σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας, με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας.
Περιλαμβάνονται πέντε νέες σιδηροδρομικές στάσεις (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου σιδηροδρομικού σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).