Μπορεί να είναι υπερβολικά πρόωρο και μπορεί να μην εντοπίζεται σε αποκλειστικά και μόνο έναν παράγοντα ωστόσο τα πρώτα στοιχεία για το δυστύχημα στα Τέμπη κάνουν λόγο για ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στην τραγωδία χθες το βράδυ στην περιοχή Ευαγγελισμός της Λάρισας.
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, που προκύπτουν από την εν εξελίξει έρευνα το δυστύχημα είναι πολύ πιθανό να αποδίδεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας. Ο ίδιος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό. Σημειώνεται ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.
Τα προκαταρκτικά στοιχεία της έρευνας δείχνουν τον Σταθμάρχη Λάρισας να δίνει την εντολή προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».
Ο ίδιος φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς, που διεξάγουν την προκαταρκτική έρευνα, ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.
Στελέχη της σιδηροδρομικής αγοράς υποστηρίζουν ότι εάν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς. Σε κάθε περίπτωση από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.
Το προφίλ του σταθμάρχη
Έμπειρος εργαζόμενος του ΟΣΕ για πολλά χρόνια, είναι σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από τον ΟΣΕ ο εν λόγω Σταθμάρχης, ηλικίας 56 ετών. Είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε κάθηκοντα κατόπιν εκπαίδευσης ενός έτους και πιστοποίηση μαζί με άλλους περίπου 100 συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.
Η εκπαίδευση, εξέταση και πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής με πεδίο ευθύνης το δίκτυο και τη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. Η Hellenic Train είναι η Σιδηροδρομική Επιχείρηση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και το προσωπικό που υπάγεται στην αρμοδιότητα και την ευθύνη της αποτελείται από τους μηχανοδηγούς. Η εκπαίδευση των μηχανοδηγών, ωστόσο γίνεται από τον ΟΣΕ και η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από τη ΡΑΣ, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη ρύθμιση και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς.