Σε ανθρώπινο λάθος αλλά και σε σωρεία αστοχειών και σφαλμάτων συγκλίνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενδείξεις για το πως συνέβη το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα από τη μετωπική σύγκρουση των δυο αμαξοστοιχιών, μιας επιβατικής και μιας εμπορευματικής κοντά στα Τέμπη, στην περιοχή Ευαγγελισμός, με αποτέλεσμα 38 άνθρωποι μέχρι στιγμής να έχουν χάσει τη ζωή τους. Η αμαξοστοιχία IC 62 που είχε αναχωρήσει χθες Τρίτη 28 Φεβρουαρίου από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη εκινείτο, αν και υπάρχει διπλή γραμμή, στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή, ρεύμα καθόδου προς Αθήνα, με την εμπορευματική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη Αθήνα. Προς το παρόν όλα πιθανολογούνται για τα αίτια της ανείπωτης τραγωδίας, καθώς δεν υπάρχει κάποια επίσημη ανακοίνωση. Πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν πως λόγω τεχνικού προβλήματος κοντά στον σταθμό της Λάρισας, που παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα (Τρίτη) στην ηλεκτροκίνηση «ανάγκασαν» την IC αμαξοστοιχία να κινηθεί στην κατεύθυνση καθόδου, ρεύμα Θεσσαλονίκη – Αθήνα, με αποτέλεμα και οι δυο αμαξοστοιχιες να κινούνται στην ίδια γραμμή από διαφορετικές κατευθύνσεις και να συγκρουστούν μετωπικά με σφοδρότητα. Ταυτόχρονα κάνουν λόγο για αδυναμία επικοινωνίας των υπευθύνων με την εμπορευματική αμαξοστοιχία, προκειμένου να ενημερώσουν για την πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας καθώς βρισκόταν μέσα στα τούνελ των Τεμπών, αλλά και για λάθη στην διαχείριση των κλειδιών της IC αμαξοστοιχίας. Σημειώνεται πως η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης είναι διπλή, που σημαίνει πως η μια γραμμή εξυπηρετεί το ένα ρεύμα κυκλοφορίας και η άλλη το δεύτερο. Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, κ. Κώστας Γενηδούνιας, σε δηλώσεις του από τα ξημερώματα υποστήριξε πως αν λειτουργούσε η φωτοσήμανση η τραγωδία θα μπορούσε να αποφευχθεί. «Συνέβη ότι φωνάζουμε τα τελευταία χρόνια, καθώς τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν και όλα γίνονται χειροκίνητα στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη». Και πρόσθεσε «Έχει συμβεί το αδιανόητο. Όπως όλα δείχνουν, τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή. Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη (το Intercity) και το δεύτερο, το εμπορικό, κατέβαινε από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα». Κατήγγειλε πως δεν λειτουργούν τα ηλεκτρονικά συστήματα εδώ και χρόνια «Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Είμαστε στο manual. Αν λειτουργούσαν… Δεν λειτουργούν ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα. Ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους. Το έχουμε πει επανειλημμένως. Αυτό δεν θα γινόταν αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας. Οι πληροφορίες δίνονται από τον σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου». Και προσθέτει «ο σταθμάρχης μας δίνει εντολή και λέει φεύγετε από τον σταθμό α και πάτε στο σταθμό β’, στη συνέχεια ο σταθμός β’ μας βλέπει και ενημερώνει τον σταθμό α’ ότι φτάσαμε».