Αντιμέτωπη με βαριά πρόστιμα θα βρεθεί η Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) σε περίπτωση που δεν προβεί σε εξορθολογισμό του δικτύου των δρομολογίων της, το οποίο εμφανίζει συνεχώς προβλήματα. Οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις των δρομολογίων του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα αποτελούν σχεδόν καθημερινή πρακτική για την ιταλική εταιρεία, η οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις ανάλογες κυρώσεις από το ελληνικό δημόσιο σε περίπτωση που δεν συμμορφωθεί στις υποδείξεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών αναμένεται να προχωρήσει άμεσα σε τροποποίηση του σιδηροδρομικού κανονισμού της χώρας ώστε να μην απαιτείται ο συνοδός του μηχανοδηγού να είναι κι εκείνος μηχανοδηγός. Η πρόβλεψη του σχετικού κανονισμού, που άλλαξε πριν από λίγα χρόνια, έχει πρακτικά αφήσει χωρίς μηχανοδηγούς την εταιρεία λειτουργίας, καθώς ένα μεγάλο μέρος του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού της καλείται να εκτελεί χρέη συνοδού στα δρομολόγια. Με δεδομένες μάλιστα τις ελλείψεις σε προσωπικό η δέσμευση μηχανοδηγών σε ρόλο συνοδού στερεί από την Hellenic Train πολύτιμο στελεχικό δυναμικό. Η ιταλική εταιρεία αποδίδει τις ακυρώσεις δρομολογίων κυρίως στον παραπάνω παράγοντα, ότι δηλαδή δεν επαρκεί το δυναμικό των μηχανοδηγών για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας της εταιρείας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το προσεχές διάστημα πρόκειται το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών να προχωρήσει σε τροποποίηση του κανονισμού ώστε ο συνοδός, που θα ταξιδεύει μαζί με τον μηχανοδηγό να μην απαιτείται να είναι μηχανοδηγός. Οι έως τώρα υπολογισμοί θέλουν τον διπλασιασμό των διαθέσιμων μηχανοδηγών γεγονός που θα οδηγήσει σε εξάλειψη του φαινομένου των ακυρώσεων δρομολογίων.
Στο μεταξύ έως τον Σεπτέμβριο αναμένεται να «πιάσουν τιμόνι» περίπου 70 νέοι μηχανοδηγοί που στην παρούσα ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους. Στελέχη μάλιστα του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι με δεδομένη και τη νέα σύμβαση που υπεγράφη με την Hellenic Train για την επιδότηση των λεγόμενων άγονων δρομολογίων (προβλέπει επιδότηση 50 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση στην Hellenic Train για την εκτέλεση δρομολογίων που θεωρητικώς δεν εμφανίζουν εμπορικό ενδιαφέρον) που προβλέπει ρήτρες σε περίπτωση μη εκτέλεσης του συνόλου του συγκοινωνιακού της έργο, η ιταλική εταιρεία ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπη με τσουχτερά πρόστιμα. Εξηγούν μάλιστα ότι εάν συνεχίσει το φαινόμενο των αδικαιολόγητων ακυρώσεων δρομολογίων και μετά την απελευθέρωση μεγάλης μερίδας των μηχανοδηγών, που δεν θα πρέπει να εκτελούν χρέη συνοδού στα δρομολόγια, αλλά να οδηγούν τα τρένα, η Hellenic Train δεν θα λάβει το σύνολο της επιδότησης, όπως ακριβώς προβλέπεται στη σχετική σύμβαση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από λίγες ημέρες η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων προχώρησε σε παρέμβαση μέσω επιστολής προς την Hellenic Train στην οποία επισημαίνει ότι «οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις δρομολογίων του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης τείνουν να λάβουν μόνιμο χαρακτήρα».
Στην επιστολή καταγράφεται ότι τα αιτήματα/παράπονα επιβατών επικεντρώνονται στις επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις αλλά και καθυστερήσεις δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή πρέπει να εξυπηρετηθεί η ανάγκη μετακίνησης των πολιτών από και προς τον τόπο εργασίας τους. Στο μεταξύ η ΡΑΣ έχει λάβει προ καιρού έγγραφες διαβεβαιώσεις από την Hellenic Train για άμεσες βελτιωτικές κινήσεις, χωρίς ωστόσο κάποιο εμφανές, μέχρι στιγμής αποτέλεσμα.
Γεγονός ωστόσο παραμένει ότι οι επιβάτες της Hellenic Train εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν συστηματικά προβλήματα στις σιδηροδρομικές τους μετακινήσεις με την αξιοπιστία της σιδηροδρομικής μεταφοράς να έχει πληγεί ανεπανόρθωτα, εξανεμίζοντας τις ελπίδες ήθελαν την ιδιωτικοποιημένη πλέον εταιρεία, να παρέχει ποιοτικό και αξιόπιστο συγκοινωνιακό έργο.