Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΝαυτιλία: Πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας- Άρθρο Κ. Χατζηδάκη

Ναυτιλία: Πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας- Άρθρο Κ. Χατζηδάκη

Άρθρο του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, στο finupnews.gr

Ελλάδα και ναυτιλία είναι δύο λέξεις στενά συνδεδεμένες εδώ και χιλιετίες. Από το εμπόριο των αρχαίων ελληνικών πόλεων στη Μεσόγειο, στους ναύτες και τους καραβοκύρηδες του 1821,  στα σημερινά επιτεύγματα της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας (πρώτη θέση διεθνώς στη χωρητικότητα τόνων νεκρού βάρους, δεύτερη θέση σε αξία μετά τον στόλο της Κίνας, τρίτο μεγαλύτερο πρόγραμμα παραγγελιών νεότευκτων πλοίων) η συμβολή της ναυτιλίας στην πορεία του έθνους έχει διαχρονικά υπάρξει πολύ σημαντική. Η συμβολή αυτή εκφράζεται σήμερα μεταξύ άλλων με τη σημαντική στήριξη στο ΑΕΠ της χώρας και με τις πολλές και καλές ευκαιρίες απασχόλησης για τους Έλληνες πολίτες.

Λαμβάνοντας υπόψη και τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις σε άλλους κλάδους της οικονομίας, η συνολική επίδραση της ναυτιλίας στο ΑΕΠ της Ελλάδας εκτιμήθηκε από το ΙΟΒΕ στα €14,1 δισεκ. ετησίως την περίοδο 2018-2021 που αντιστοιχεί στο 7,9% του ΑΕΠ. Σε όρους απασχόλησης, η επίδραση εκτιμάται σε 86,3 χιλ. θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ τα δημόσια έσοδα αυξάνονται άμεσα ή έμμεσα από τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις περίπου κατά €1,9 δισεκ. από τη ναυτιλία. Από το πολυσύχναστο λιμάνι του Πειραιά μέχρι τα νησιά μας, ο ναυτιλιακός τομέας συντηρεί εισοδήματα και προωθεί την οικονομική ανάπτυξη της χώρας!

Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μπορεί να συμβάλει ακόμη περισσότερο. Ειδικά τώρα που οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές, καθώς μετά από πέντε χρόνια συστηματικής προσπάθειας, η ελληνική οικονομία έχει ανέβει πολλά σκαλιά ψηλότερα: Η ανεργία μειώθηκε πάνω από 7 μονάδες. Οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις αυξήθηκαν σωρευτικά 25 δισ. ευρώ που είναι το υψηλότερο σημείο της εικοσαετίας. Οι εξαγωγές σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση ως ποσοστό του ΑΕΠ σε όλη την ΕΕ. Ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα. Είχαμε πενταπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου ρυθμό ανάπτυξης!

Θέλουμε, όμως, να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερες επενδύσεις. Και να ανεβάσουμε ακόμη πιο πολύ τις ταχύτητες της ελληνικής οικονομίας. Και εδώ ένα από τα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε – και ήδη κάνουμε – είναι η αξιοποίηση των στρατηγικών πλεονεκτημάτων της ελληνικής οικονομίας μεταξύ των οποίων είναι, φυσικά, και η ελληνική ναυτιλία.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και με δεδομένη την σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην πατρίδα μας από το 2019 μέχρι σήμερα (μείωση φόρων και εισφορών, απλοποίηση αδειοδοτικού περιβάλλοντος, εκσυγχρονισμός της αγοράς εργασίας, κλπ.) υπάρχουν πλέον οι προϋποθέσεις έτσι ώστε οι Έλληνες εφοπλιστές να αυξήσουν τις επενδύσεις τους στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Ήδη πολλοί επενδύουν σε τομείς όπως η τεχνολογία, οι υπηρεσίες, η αγορά́ ακινήτων, ο τουρισμός κ.α., αυξάνοντας την προστιθεμένη αξία της ναυτιλίας στην οικονομία. Μπορούν να το κάνουν ακόμη περισσότερο. Πόσο μάλλον όταν αυτή τη στιγμή υπάρχει στην Ελλάδα μία μοναδική ευκαιρία: Ο συνδυασμός του σωστού μείγματος οικονομικής πολιτικής με την πολιτική σταθερότητα. Είναι μία ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη!

Ταυτόχρονα, πολύ σημαντικό ρόλο τόσο για τον ίδιο τον ναυτιλιακό κλάδο, όσο και για την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας μας, παίζει η προσπάθεια που κάνουμε για τα logistics και ειδικά το νέο μοντέλο ανάπτυξης των λιμανιών μας. Πρόσφατα για παράδειγμα ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Καβάλας και Ηρακλείου (ενώ προχωρά και η διαδικασία για το λιμάνι του Λαυρίου). Υπενθυμίζω την πορεία του λιμανιού του Πειραιά και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μετά τις εκεί συμβάσεις παραχώρησης, έχουμε σήμερα μία τελείως διαφορετική εικόνα: το λιμάνι του Πειραιά είναι στην 4η θέση πανευρωπαϊκά στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, στην τρίτη θέση ως προς τις κρουαζιέρες και στην πρώτη θέση ως προς την διακίνηση επιβατών. Στο λιμάνι Θεσσαλονίκης από την άλλη πλευρά έχει αυξηθεί ο κύκλος εργασιών κατά 52%, το προσωπικό κατά 57% και έχει γίνει ένα μεγάλο άνοιγμα στην κρουαζιέρα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε και τώρα με τις συμβάσεις παραχώρησης περιφερειακών λιμένων. Είναι μία προσπάθεια, η οποία μπορεί να αναδείξει ακόμη παραπάνω τη γεωγραφική θέση της χώρας μας ώστε να την καταστήσουμε κυρίαρχο διαμετακομιστικό κέντρο στην περιοχή των Βαλκανίων και τη Νοτιοανατολικής Μεσογείου!

Γνωρίζουμε τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία. Και είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες που προσφέρει στην ελληνική οικονομία. Μέσα σε ένα διαρκώς βελτιούμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τις δυνατότητες της ελληνικής ναυτιλίας για να ανεβάσουμε την ελληνική οικονομία ακόμη πιο ψηλά!

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ