Το νούμερο των 5,5 δισ. ευρώ φαίνεται μεγάλο αλλά αν το… σπάσεις σε χρονικές περιόδους και σε πηγές χρηματοδότησης αντιλαμβάνεται κάποιος αυτό που είπε και το Σάββατο, αλλά και την Κυριακή ο πρωθυπουργός: ο βασικός στόχος για συγκράτηση του πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος στα 2 δισ. ευρώ (ήτοι στα 4 με 4,2 δισ. ευρώ), αλλά και επιστροφής στα πρωτογενή πλεονάσματα από του χρόνου.
Τι έχουν… διαβάσει μέχρι τώρα και οι θεσμοί αλλά και οι αγορές; Το πρόγραμμα σταθερότητας. Σε αυτό είχαμε ενσωματώσει μέτρα 2,1 δισ. ευρώ από αυτά που μπήκαν στο πακέτο της ΔΕΘ. Άρα, προστίθενται 3,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 1,2 δισ. ευρώ αφορούν στο 2022 και τα υπόλοιπα στο 2023 αλλά και στο 2024 (όπως για παράδειγμα το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο). Τα 1,2 δισ. ευρώ του 2022 μπορούν να βρεθούν χάρη στον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης που έχει διασφαλιστεί αλλά και την προοπτική ταχύτερης ανάπτυξης ακόμη και από το… μετριοπαθές 5% που ανέφερε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στο Σάββατο. Όσο για το 2023, είναι μεν έτος μεγάλης αβεβαιότητας αλλά μπορεί να είναι ακόμη ένα έτος ανάπτυξης για την Ελλάδα. Και ανάπτυξη σημαίνει περισσότερα φορολογικά έσοδα.
Όμως αυτά καθ’ αυτά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν μπορούν και να εξοικονομήσουν δημοσιονομικό χώρο και να συμβάλλουν στη διατήρηση των ρυθμών ανάπτυξης. Τι επιδιώκεται με το πακέτο; Επενδύσεις σε σπίτια, φωτοβολταϊκά. Κατανάλωση με στροφή στο πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο αφήνει περισσότερους φόρους στο «ταμείο» και μειώνει τον κίνδυνο να υπάρξει στροφή στο πολύ ακριβό ρεύμα άρα και στο φυσικό αέριο. Αλλά και αυξήσεις στο εισόδημα και δουλειές. Μετατροπές συμβάσεων εργασίας από μερικής σε πλήρους απασχόλησης με το 40% των ασφαλιστικών εισφορών χάρισμα, αλλά και μηδενισμός του τέλους επιτηδεύματος για όσους αυξήσουν τον αριθμό των εργαζομένων (ένα μέτρο μάλιστα που θα μονιμοποιηθεί) μπορούν να φέρουν νέες δουλειές, αυξήσεις αποδοχών άρα και κατανάλωση.
Δεν είναι ένα πακέτο «δώστα όλα». Ας το λάβει υπόψη της η Moodys ενόψει της δημοσίευσης της έκθεσης την Παρασκευή. Μια αναβάθμιση, θα βοηθήσει.