Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΜαρίνα Χατζημανώλη: Ένα ισχυρό κυπριακό νηολόγιο ισχυροποιεί τη φωνή μας

Μαρίνα Χατζημανώλη: Ένα ισχυρό κυπριακό νηολόγιο ισχυροποιεί τη φωνή μας

«Ένα ισχυρό κυπριακό νηολόγιο, ισχυροποιεί τη φωνή της Κύπρου, καθιστώντας την πρωταγωνιστή και στη διαμόρφωση πολιτικών που αφορούν τη ναυτιλία». Αυτό τονίζει σε συνέντευξή της στο finupnews.gr, επ’ ευκαιρία των Ποσειδωνίων, η Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, υπογραμμίζοντας πως η ενίσχυση του Κυπριακού νηολογίου αποτελεί για την χώρα υψηλή προτεραιότητα.

Η Υφυπουργός τοποθετήθηκε για τις (πρόσφατες) γεωπολιτικές εξελίξεις και για το πως επηρεάζουν την παγκόσμια και κατ’ επέκταση την Κυπριακή ναυτιλία, σχολιάζοντας πως «η ναυτιλία, ως μια διεθνής βιομηχανία είναι ένας μεταβαλλόμενος κλάδος με πολλές ιδιαιτερότητες και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις παγκόσμιες πολιτικοοικονομικές εξελίξεις. Μέσα σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει διαχρονικά είναι πολύπλοκες, αλλά και απρόβλεπτες».

Κάνοντας τον απολογισμό του ενός έτους από την τοποθέτηση της στο υφυπουργείο, σημειώνει πως οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές και τα πρώτα αποτελέσματα μετά από ένα χρόνο, από την ανάληψη των καθηκόντων της, είναι πολύ θετικά. Αξιοσημείωτο, όπως τονίζει, είναι ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας πρόκειται να είναι το πρώτο Υπουργείο/ Υφυπουργείο που θα ψηφιοποιήσει όλες τις υπηρεσίες του.

Ακόμα, μιλά για τις πρωτοβουλίες της τόσο για την προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης, όσο και για την ενθάρρυνση περισσότερων γυναικών να ενταχθούν στη ναυτιλία, τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος και την παροχή ευκαιριών κατάρτισης και καθοδήγησης.

Σε ερώτηση για τις συνέργειες Ελλάδας-Κύπρου στη ναυτιλία, η κα Χατζημανώλη απαντά πως «οι δύο χώρες στηρίζουν πρωτοβουλίες και συνεργασίες με άλλες χώρες, προάγοντας γενικότερα τη σταθερότητα και την ασφάλεια».

Τέλος, σημειώνει πως «η προοπτική για μια πράσινη ναυτιλία όχι μόνο είναι εφικτή, αλλά και απαραίτητη».

-Κα. υπουργέ καταβάλετε σημαντική προσπάθεια για την προσέλκυση πλοίων στο Κυπριακό νηολόγιο. Ποια είναι τα οφέλη των πλοιοκτητών εάν σηκώσουν την Κυπριακή σημαία;

Το 2023 συμπληρώθηκαν 60 χρόνια από την ίδρυση του κυπριακού νηολογίου. Θεωρούμε αξιοσημείωτο το γεγονός ότι παρά τις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν, τόσο με την τουρκική εισβολή, αλλά και μετά, λόγω της οικονομικής κρίσης που βιώσαμε, και πιο πρόσφατα την κρίση της πανδημίας και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν με αφορμή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχουμε καταφέρει να κρατήσουμε ένα ισχυρό νηολόγιο κύρους και ποιότητας, το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται στην 3η θέση στην Ευρώπη και στην 11η θέση παγκοσμίως.

Αυτό αποδεικνύει ότι η Κύπρος, ένα πολύ μικρό κράτος της ΕΕ, έχει πλέον εδραιωθεί ως μια από τις ποιοτικότερες και πιο ανταγωνιστικές σημαίες παγκοσμίως, κερδίζοντας επάξια θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη.

Στόχος μας, και αυτό αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση, είναι η περαιτέρω ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου, αναγνωρίζοντας φυσικά την οικονομική διάσταση μιας τέτοιας εξέλιξης, όπως, επίσης, τις εθνικές, πολιτικές και κοινωνικές της προεκτάσεις. Ένα ισχυρό κυπριακό νηολόγιο, ισχυροποιεί τη φωνή της Κύπρου, καθιστώντας την πρωταγωνιστή και στη διαμόρφωση πολιτικών που αφορούν τη ναυτιλία, με θέσεις και προσεγγίσεις που εδράζονται σε διαχρονικές αξίες και αρχές

Το πλαίσιο των υπηρεσιών και πλεονεκτημάτων που παρέχονται από το Κυπριακό Νηολόγιο, όπως είναι το σταθερό και ανταγωνιστικό σύστημα φόρου χωρητικότητας, τα μηδενικά τέλη νηολόγησης, η εικοσιτετράωρη υπηρεσία επτά μέρες τη βδομάδα, η εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού, τα υψηλά πρότυπα ασφάλειας, η αποτελεσματικότητα και ευελιξία, τα περιβαλλοντικά κίνητρα, καθώς και η φήμη ενός κυρίαρχου κράτους σημαίας, μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και το πλαίσιο λειτουργίας μιας σύγχρονης ναυτιλιακής εταιρείας.

Ωστόσο, αποτελεί υψηλή προτεραιότητα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, η περαιτέρω απλούστευση και βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών. Προς αυτή την κατεύθυνση πρόσφατα υλοποιήθηκε η ανάπτυξη της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης ή αλλιώς του “One-Stop-Shipping Centre”, μέσω της εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου της Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης ενώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. 

-Πως θα χαρακτηρίζατε την έως τώρα ανταπόκριση στην προσπάθεια σας, δεδομένου ότι αποφασίσετε να κινηθείτε πέρα από την ποντοπόρο ναυτιλία και στον τομέα της κρουαζιέρας;

Θα πρέπει να τονίσω εδώ ότι η στρατηγική προώθησης του Κυπριακού νηολογίου είναι πολυεπίπεδη και έχει ως στόχο την ενίσχυση του με ποιοτικά πλοία, γεγονός που θα εδραιώσει περεταίρω την Κυπριακή σημαία, ως μια ισχυρή και ποιοτική επιλογή για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Το αναφέρω συχνά και θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η ενίσχυση του Κυπριακού νηολογίου αποτελεί για την Κύπρο υψηλή προτεραιότητά, εκτιμώντας κυρίως την εθνική διάσταση μιας τέτοιας προοπτικής.

Εξετάζουμε πολύ προσεκτικά όλες τις αγορές, αξιολογούμε συνεχώς τις προοπτικές και αναλόγως δρούμε με συγκεκριμένο πλάνο, έτσι ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες που να επιτρέπουν την αποτελεσματικότερη και πιο αποδοτική προσέγγιση. Η κάθε αγορά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες και απαιτείται μεθοδικότητα και υπομονή για να αποδώσει η κάθε δράση προβολής και προώθησης του Κυπριακού νηολογίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε προβεί σε δράσεις που αφορούν τον τομέα της κρουαζιέρας, ο οποίος συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους και πιο ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού και συμβάλει σημαντικά στις τοπικές και εθνικές οικονομίες. Φυσικά, οι προσπάθειες δεν περιορίζονται μόνο στην προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στο Κυπριακό νηολόγιο, αλλά σε συνεργασία με τις άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες με στόχο να καταστεί η Κύπρος ελκυστικός προορισμός. Πρόσφατα παρευρέθηκα σε συνέδριο που διοργανώθηκε στα πλαίσια της βδομάδας κρουαζιέρας από τη CLIA στη Γένοβα, όπου  είχα την ευκαιρία να ενημερώσω για τις ενέργειες και δράσεις της Κύπρου προς αυτή την κατεύθυνση και για την ισχυρή στήριξη της Κύπρου στις προσπάθειες που καταβάλλει ο κλάδος της κρουαζιέρας για να συμμορφωθεί με τις νέες απαιτήσεις που έχουν τεθεί για την απανθρακοποίηση.

Όπως έχω αναφέρει, όλες οι προσπάθειες και οι δράσεις απαιτούν χρόνο για να αποδώσουν, ωστόσο οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές και τα πρώτα αποτελέσματα μετά από ένα χρόνο, από την ανάληψη των καθηκόντων μου, πολύ θετικά.

-Ποια είναι η συμβολή των ναυτιλιακών υπηρεσιών στο σύνολο της Κυπριακής οικονομίας;

Η εμπορική ναυτιλία στην Κύπρο αναπτύχθηκε ραγδαία τις τελευταίες δεκαετίες και αποτελεί σήμερα ένα σύγχρονο, αποδοτικό και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο, που συνδυάζει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο νηολόγιο υψηλών προδιαγραφών με μία ανεπτυγμένη επιτόπια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και παρεμφερών υπηρεσιών, όπως η διαχείριση πλοίων, η παροχή καυσίμων, οι ασφαλίσεις, η τεχνολογία, η ναυτιλιακή πρακτόρευση και οι ναυτικές ακαδημίες.

Ο τομέας της ναυτιλίας συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας της Κύπρου, συνεισφέροντας 7% στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ εξίσου σημαντική είναι η συνεισφορά του στην κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη του τόπου μας.

Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι παραμένουμε σταθερά δεσμευμένοι και προσηλωμένοι στην περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση του κλάδου και στη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής ναυτιλίας.

-Προσφάτως κάνατε τον απολογισμό του ενός έτους από την τοποθέτηση σας στο υφυπουργείο. Ποιες είναι οι δυσκολίες που προκύπτουν σε ανταγωνιστικό πλαίσιο;

Στις 28 Μαρτίου παρουσιάστηκε το έργο και οι δράσεις του Υφυπουργείου Ναυτιλίας στον ένα χρόνο από την ανάληψη των καθηκόντων μου και της νέας κυβέρνησης του ΠτΔ κ. Νίκου Χριστοδουλίδη. Παρουσιάστηκαν επίσης οι δρομολογούμενες δράσεις και πολιτικές για το αμέσως επόμενο διάστημα.

Αξίζει να αναφερθεί, μεταξύ άλλων, ότι στο διάστημα αυτό και αφού εξαρχής τέθηκαν συγκεκριμένοι στόχοι και προτεραιότητες, καταφέραμε να πετύχουμε σημαντική αύξηση του Κυπριακού νηολογίου πλοίων, καθώς και στις ενταγμένες εταιρείες στο εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας. Θεσμοθετήσαμε την Συμβουλευτική Επιτροπή Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας και της Ποιότητας της Κυπριακής Σημαίας, καθώς και την Συμβουλευτική Επιτροπή Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Ναυτιλιακού Συμπλέγματος, στα πλαίσια του στόχου της συνεχούς βελτίωσης και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής σημαίας και της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Με πρωτοβουλία και πρόταση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την σύσταση Επιτροπής για αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης στις ακτές της Κύπρου, ενώ το Μονοθυριδικό Ναυτιλιακό Κέντρο Εξυπηρέτησης – One Stop Shipping Center- τέθηκε σε λειτουργία τον περασμένο Νοέμβριο, ικανοποιώντας ένα διαχρονικό αίτημα της Ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για παραχώρηση κρατικής γης για την ανέγερση των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων του Υφυπουργείου Ναυτιλίας τροχοδρομήθηκαν όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς υλοποίηση, αυτού του πολύ σημαντικού έργου, ενώ προχωρήσαμε σε σειρά ενεργειών για την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024, με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας να είναι το πρώτο Υπουργείο/Υφυπουργείο που θα ψηφιοποιήσει ΟΛΕΣ τις υπηρεσίες του. Το Υπουργικό Συμβούλιο, ενέκρινε αναθεωρημένη σειρά πράσινων κινήτρων για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Από τον Ιανουάριο του 2024, ο ετήσιος φόρος χωρητικότητας των εγγεγραμμένων στο κυπριακό νηολόγιο πλοία έχει μειωθεί  έως και 30% για κάθε πλοίο που επιδεικνύει μέτρα για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες επιβραβεύονται για βιώσιμες ναυτιλιακές προσπάθειες.

Ενισχύοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη του θαλάσσιου και ναυτιλιακού τομέα και την αειφόρο αξιοποίηση των θαλασσών, δώσαμε ιδιαίτερη σημασία στην Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και στη Γαλάζια Ανάπτυξη. Σε μια προσπάθεια για σφαιρική προσέγγιση και ανάπτυξη των θαλάσσιων δραστηριοτήτων όπως η ναυτιλία, η αλιεία, η υδατοκαλλιέργεια, ο θαλάσσιος και παράκτιος τουρισμός , η εξόρυξη πρώτων υλών, η εκμετάλλευση του θαλάσσιου ενεργειακού πλούτου της Κύπρου, καθώς επίσης η προστασία των ενάλιων αρχαιοτήτων και η διατήρηση, προστασία και βελτίωση του περιβάλλοντος, περιλαμβανομένης της ανθεκτικότητας της κλιματικής αλλαγής, ετοιμάσαμε το πρώτο Εθνικό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο το οποίο εγκρίθηκε  από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Δεκέμβριο.

Από την πρώτη στιγμή θέσαμε ως στόχο και πετύχαμε την ενδυνάμωση της φωνής της Κύπρου στα Ευρωπαϊκά και διεθνή ναυτιλιακά φόρα. Εξαιρετικής σημασίας είναι η επανεκλογή μας στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για την διετία 2024-2025, παρόλες τις προκλήσεις που είχαμε να αντιμετωπίσουμε λόγω των ιδιαίτερων τρεχουσών διεθνών γεωπολιτικών συνθηκών. Συνεχίζουμε να ενδυναμώνουμε και να ενισχύουμε τη φωνή και την ενεργή και αποτελεσματική συμμετοχή της Κύπρου στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων που επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλία, ενισχύοντας ταυτόχρονα και την εικόνα μας ως μια διεθνώς αναγνωρισμένη ναυτιλιακή δύναμη. Η συμμετοχή του Υφυπουργείου Ναυτιλίας σε Ευρωπαϊκά και διεθνή ναυτιλιακά συνέδρια έχει ενισχυθεί σημαντικά, απόδειξη της αναγνώρισης της παραγωγικής και εποικοδομητικής συνεισφοράς μας στις προσπάθειες επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία.

Η αναβάθμιση και η στοχευμένη μετεξέλιξη του συνεδρίου «Maritime Cyprus 2023» που διοργανώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, είχε ως αποτέλεσμα να ξεπεράσει σε συμμετοχή κάθε προηγούμενο. Πέραν των 1000 ναυτιλιακών παραγόντων από 35 χώρες, συμμετείχαν στο συνέδριο εδραιώνοντας το ως ένα από τα καλύτερα και ποιοτικότερα ναυτιλιακά συνέδρια παγκοσμίως.

Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ ιδιαίτερα στη ναυτική εκπαίδευση και στην προώθηση των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων, όπου ενισχύσαμε και εμπλουτίσαμε σημαντικά τις δράσεις, οι οποίες αναφέρονται πιο αναλυτικά σε άλλο ερώτημα.

Οι προκλήσεις όπως αναφέρεται και σε άλλο σημείο είναι πολλές, ωστόσο θα ήθελα να εκφράσω την πεποίθηση μου για μια βιώσιμη ανάπτυξη της Κυπριακής  ναυτιλίας, μέσω των πολιτικών που εφαρμόζονται και βασίζονται στις διαχρονικές αρχές και αξίες της αξιοπιστίας, της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας, της ποιότητας και της διαφάνειας, με σταθερή προσήλωση στην κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη.

Σταθερή επιδίωξη μας παραμένει η βιώσιμη ανάπτυξη της παγκόσμιας ναυτιλίας και διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και η αποφυγή μονομερών περιοριστικών μέτρων, τα οποία παρεμποδίζουν τις θαλάσσιες μεταφορές.

-Ποια είναι η θέση σας για την μετάβαση στην εποχή της αποφυγής ρύπων, αυτό που ονομάζουμε σχηματικά πράσινη ναυτιλία;

Παρόλο που οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το πιο αποδοτικό περιβαλλοντικά μέσο μεταφοράς, αναγνωρίζουμε την ανάγκη για περαιτέρω μειώσεις στις εκπομπές ρύπων και για την ενσωμάτωση πιο καθαρών τεχνολογιών στις θαλάσσιες μεταφορές. Η ναυτιλία δεν πρέπει να μείνει απλός θεατής στην παγκόσμια προσπάθεια για μείωση των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου.

Για εμάς, όντας νησιωτική χώρα, η ανάγκη για αποτελεσματική αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι επιτακτική, καθώς ο τουρισμός – ένας βασικός πυλώνας της οικονομίας μας – εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προστασία των παραλιακών και θαλάσσιων περιοχών μας.

Η μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία αποτελεί ένα από τα κεντρικά θέματα στην ατζέντα της ναυτιλιακής μας πολιτικής και απαιτεί ολοκληρωμένες στρατηγικές, η οποίες θα εξετάζουν τόσο τις άμεσες όσο και τις μακροπρόθεσμες ανάγκες του κλάδου. Ως μέλος της ΕΕ, η χώρα μας δεσμεύεται από τους στόχους για ένα κλιματικά ουδέτερο περιβάλλον έως το 2050, καθώς και από τις πρόσφατες δεσμεύσεις του IMO για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας γύρω στο 2050.

Η προοπτική για μια πράσινη ναυτιλία όχι μόνο είναι εφικτή, αλλά και απαραίτητη. Με τη συνεχή ενθάρρυνση της καινοτομίας, την ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας και την υλοποίηση εφαρμόσιμων και βιώσιμων πολιτικών, μπορούμε να καταστήσουμε την αειφόρο ναυτιλία μια πραγματικότητα. Τα πρόσφατα νομοθετικά μέτρα που πήραμε ως ΕΕ, στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας της ΕΕ «Fit for 55», δείχνουν το δρόμο και ευελπιστούμε ότι θα υπάρξουν παρόμοια μέτρα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η δέσμευσή μας στην αειφόρο ανάπτυξη και η προώθηση της πράσινης ναυτιλίας είναι ουσιώδεις για τη διασφάλιση ενός θετικού και βιώσιμου μέλλοντος για τον κλάδο μας, για τη χώρα μας, και για τον πλανήτη μας.

-Πως επηρεάζουν οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις την παγκόσμια και κατ’ επέκταση την Κυπριακή ναυτιλία;

Η ναυτιλία, ως μια διεθνής βιομηχανία είναι ένας μεταβαλλόμενος κλάδος με πολλές ιδιαιτερότητες και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις παγκόσμιες πολιτικοοικονομικές εξελίξεις. Μέσα σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει διαχρονικά είναι πολύπλοκες, αλλά και απρόβλεπτες. Ο πράσινος και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ο πόλεμος στην Ουκρανία σε συνέχεια της Ρωσικής εισβολής, η πολεμική σύρραξη στη Μέση Ανατολή αλλά και η κυβερνοασφάλεια και η έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού είναι μόνο μερικές από τις σημερινές προκλήσεις.

Οι παγκόσμιες προκλήσεις όπως είναι αυτές που βιώνει η ναυτιλία, απαιτούν συλλογικές προσεγγίσεις και διεθνείς λύσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση, εργαζόμαστε με όλους τους ενδιαφερομένους με απώτερο σκοπό την εξεύρεση βιώσιμων και ρεαλιστικών λύσεων.

Η Κυπριακή ναυτιλία δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από όλες αυτές τις εξελίξεις, ωστόσο εκτιμώ ότι παραμένει ανθεκτική. Η ενίσχυση του Κυπριακού νηολογίου, όπως έχω αναφέρει σε αρκετές περιπτώσεις, έχει τεθεί εξαρχής ως προτεραιότητα, εφόσον ένα ισχυρό νηολόγιο πλοίων προσθέτει πολλά πλεονεκτήματα στην Κυπριακή ναυτιλία και χωρίς αμφιβολία την καθιστά ανθεκτική.

Τέλος θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τη ναυτιλιακή βιομηχανία, έτσι ώστε να ενσωματώνουμε στις πολιτικές μας, τις θέσεις, τους προβληματισμούς και την τεχνογνωσία του κλάδου.

-Ποια η πολιτική που ακολουθείται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας σε σχέση με την προώθηση του ρόλου της γυναίκας στη ναυτιλία;

Η Κύπρος εργάζεται συνεχώς για την προώθηση της διαφορετικότητας και της ισότητας των φύλων και του ρόλου της γυναίκας. Με πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου έχει εγκριθεί η νέα Εθνική Στρατηγική για την Ισότητα των Φύλων 2024-2026 και όλα τα Υπουργεία και Υφυπουργεία της Κυπριακής Δημοκρατίας προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες για να υλοποιήσουν τις αναγκαίες δράσεις. 

Η προώθηση της ισότητας των φύλων και της ενδυνάμωσης των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί μία από τις δεσμεύσεις του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Για το σκοπό αυτό, έχει δρομολογηθεί ένα σχέδιο δράσης μεταξύ του Υφυπουργείου Ναυτιλίας και της Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων, το οποίο ως πρώτο βήμα περιλαμβάνει τη χαρτογράφηση των αναγκών των γυναικών στη ναυτιλία.  

Στο πλαίσιο της προώθησης της ισότητας των φύλων, πραγματοποιούνται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας διάφορες δράσεις ενισχύοντας την ενημέρωση για ενθάρρυνση περισσότερων γυναικών να ενταχθούν στη ναυτιλία, τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος και την παροχή ευκαιριών κατάρτισης και καθοδήγησης.

Στα πλαίσια των εορτασμών της Διεθνούς Ημέρας της Γυναίκας στη Ναυτιλίας που καθιερώθηκε από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και εορτάζεται κάθε χρόνο στις 18 Μαΐου, διοργανώνεται κάθε χρόνο ειδική εκδήλωση στην οποία παρευρίσκονται γυναίκες που εργοδοτούνται σε όλες τις βαθμίδες και τομείς της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Μεταξύ πολλών άλλων δράσεων, έχουμε θεσπίσει πρόσφατα το Βραβείο Ισότητας των Φύλων στην Κυπριακή Ναυτιλία.  Σκοπός του Βραβείου, είναι η αναγνώριση των ατόμων, ανεξάρτητα από το φύλο τους, τα οποία, συμβάλουν σημαντικά στην προώθηση της ισότητας των φύλων και της χειραφέτησης των γυναικών στον τομέα της ναυτιλίας.

Μια σημαντική διεθνής αναγνώριση των προσπαθειών μας, είναι η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) να απονείμει το πρώτο βραβείο του ΔΝΟ για την Ισότητα των Φύλων στην υποψήφια της Κύπρου. Είμαστε περήφανοι που η Κύπρος είναι η πρώτη χώρα που βραβεύεται στα πλαίσια του συγκεκριμένου θεσμού.

Επιπλέον, παρέχουμε υποτροφίες σε σπουδαστές ναυτικών ακαδημιών σε ολόκληρη τη χώρα και δεσμευόμαστε να επεκτείνουμε ακόμη περισσότερο αυτά τα προγράμματα υποτροφιών, ειδικά προσαρμοσμένα για γυναίκες, και να διευκολύνουμε την πρόσβαση σε ναυτικά πανεπιστήμια υψηλού κύρους που είναι αφιερωμένα στην προώθηση της ποικιλομορφίας και της ένταξης των φύλων στον τομέα της ναυτιλίας.

-Ποιες ενέργειες έχουν ληφθεί από την Κύπρο για προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης;

Η ναυτική εκπαίδευση είναι τομέας στον οποίο αποδίδεται μεγάλη σημασία από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, καθώς συμβάλλει στη βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας των πλοίων αλλά και στην ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας. Η προσέλκυση των νέων μας στη Ναυτιλία αποτελεί προτεραιότητα και καθήκον μας ως Υφυπουργείο Ναυτιλίας και προς αυτή την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια γίνονται στοχευμένες και συντονισμένες προσπάθειες ενημέρωσης της νέας γενιάς για τις επιλογές για μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία στο ναυτιλιακό κλάδο.

Πέραν των διαχρονικών προσπαθειών του Υφυπουργείου, στα θέματα προβολής, οικονομικής ενίσχυσης και προσέλκυσης περισσότερων νέων σπουδαστών, φέτος οι προσπάθειες ενισχύονται με νέες δράσεις που έχουν συμφωνηθεί με το Υπουργείο Παιδείας, οι οποίες στοχεύουν κυρίως στην ενημέρωση και καλλιέργεια θαλάσσιας κουλτούρας. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία εκπαιδευτική Ημερίδα «Γνωρίζω τον κόσμο της Ναυτιλίας», στην οποία συμμετείχαν παιδιά της Α&Β Λυκείου, στο πλαίσιο της οποίας αναδείξαμε τα πλεονεκτήματα αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τομέα της ναυτιλίας και ενημερώσαμε για το στρατηγικό πλεονέκτημα της ναυτιλίας ως επαγγελματικού κλάδου, τις προοπτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ναυτικού και ναυτιλιακού επαγγέλματος, ώστε να επιλέγουν συνειδητά ένα ασφαλές και με προοπτικές εργασιακό περιβάλλον.

Επιπρόσθετα, έχουν τροχοδρομηθεί και νέες δράσεις όπως η διοργάνωση Έκθεσης Επαγγελμάτων, η οποία θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του καθιερωμένου Φεστιβάλ «ΘΑΛΑΣΣΑ 2024», και την οποία θα επισκεφθούν οργανωμένα όλα τα σχολεία της Κύπρου. Η Έκθεση θα περιλαμβάνει όλα τα προγράμματα σπουδών και τις προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας για τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα, αλλά και γενικότερα όλα τα επιμέρους επαγγέλματα γύρω από τη Ναυτιλία.

Για να επιτευχθούν ωστόσο οι στόχοι που έχουν τεθεί απαιτείται συστηματική και συνεχής προσπάθεια από διάφορους εμπλεκόμενους φορείς της πολιτείας, γονείς και εκπαιδευτικούς, ώστε πρώτιστα να καλλιεργηθεί η θαλάσσια κουλτούρα στον τόπο μας, να πετύχουμε την αναβίωση της ναυτικής μας παράδοσης, την εξοικείωση με το θαλασσινό στοιχείο, και γενικότερα να φέρουμε κοντά τους νέους μας με τη θάλασσα.

Αποτελεί δέσμευση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας να ενισχυθούν οι προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση και να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, έτσι ώστε  η νέα γενιά να είναι σε θέση να συμβάλει στην ανάπτυξη, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα του κλάδου.

-Ποιες είναι οι συνέργειες Ελλάδας-Κύπρου στη ναυτιλία;

Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Κύπρο, δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, τα οποία συνδέουν μακραίωνοι ιστορικοί δεσμοί που εδράζονται σε κοινές αξίες και αρχές. Επομένως, η συνεργασία δεν θα μπορούσε να είναι το λιγότερο από άριστη σε όλα τα επίπεδα.

Οι δύο χώρες είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και στα πλαίσια αυτά, ο συντονισμός και οι συνέργειες είναι απαραίτητα στοιχεία στην προσπάθεια διαφύλαξης της βιωσιμότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Πρόσθετα της σταθερής και συνεχούς συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα, με τη θεσμοθέτηση του Ανώτατου Συμβουλίου Ελλάδας και Κύπρου, ενός οργάνου διακυβερνητικής συνεργασίας, η ναυτιλία συμπεριλήφθηκε στους τομείς που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της 1ης συνόδου που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Αθήνα. Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν με σκοπό την προώθηση κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η προβολή και προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε ό,τι αφορά τη ψηφιοποίηση υπηρεσιών των νηολογίων των δύο χωρών, καθώς και η δημιουργία προοπτικών για  βιώσιμη λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας.

Επιπρόσθετα των διμερών σχέσεων, και λαμβάνοντας υπόψη τις μεταβαλλόμενες και δύσκολες συνθήκες που η παγκόσμια κοινότητα βιώνει, οι δύο χώρες στηρίζουν πρωτοβουλίες και συνεργασίες με άλλες χώρες, προάγοντας γενικότερα τη σταθερότητα και την ασφάλεια.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ