Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και η συμβολή της στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, αποτέλεσε αντικείμενο ημερίδας που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Καινοτομιών (ΙΤΕΚ) του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (ΙΝΕΠ).
Χαιρετισμό στην ημερίδα απηύθυνε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, ο οποίος ανέφερε ότι το έργο άρχισε να υλοποιείται το 2019 και μέχρι σήμερα έχει κωδικοποιηθεί η νομοθεσία που αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση έως τον Φεβρουάριο του 2022. Έκανε λόγο για ένα «ογκώδες, τιτάνιο κωδικοποιητικό εγχείρημα», καθώς καλύπτει αρκετά επιμέρους ζητήματα της νομοθεσίας των ΟΤΑ, όπως την αμιγώς οργανωτική δομή τους, ενώ πρέπει να καλύψει διαχρονικά όλες εκείνες τις περιόδους καθώς εξελίχθηκε η νομοθεσία των ΟΤΑ από τις κρατικές νομαρχίες, στις αιρετές νομαρχίες, εν συνεχεία στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση, στον Καλλικράτη και στις ενοποιήσεις των δήμων.
Χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την περίπτωση του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο όπως είπε από το χρονικό σημείο που έχει ολοκληρωθεί η κωδικοποίηση έως σήμερα, δηλαδή διάστημα σχεδόν τριών μηνών, έχουν νομοθετηθεί περί τις 50-60 διατάξεις για τους ΟΤΑ, ο κ. Βορίδης τόνισε την ανάγκη της άμεσης επικαιροποίησης που σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει να είναι δουλειά του κράτους και όχι σχετικών ιδιωτικών εταιρειών, διότι αυτές δεν έχουν την ευθύνη του νομοθέτη για αυτό το οποίο κάνουν.
Μίλησε ακόμα για το έργο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Κωδικοποιητική Πύλη», όπου συγκεντρώνεται όλη η κωδικοποίηση ψηφιοποιημένη και προσφέρεται ελεύθερη στο κοινό με τη μορφή Ανοιχτών Δεδομένων. Σε αυτή την Πύλη θα υπάρχει όχι μόνο η νομοθεσία όπως ισχύει σήμερα αλλά και η δευτερογενής νομοθεσία (Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ερμηνευτικές εγκύκλιοι), η νομολογία τουλάχιστον από τα ανώτατα δικαστήρια για τη νομοθεσία αυτή, ενώ ταυτόχρονα με τη χρήση τεχνητής ευφυίας θα εξακριβώνεται εάν η όποια αλλαγή νομοθεσίας έρχεται σε σύγκρουση με άλλα σημεία της νομοθεσίας.
Στην ημερίδα τονίστηκε ότι η κωδικοποίηση έρχεται να λύσει μία χρόνια παθογένεια της νομοθεσίας των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού που συνίσταται στην ύπαρξη μιας πληθώρας κατάσπαρτων, αποσπασματικών και συχνά αντιφατικών μεταξύ τους διατάξεων. Στο πρόβλημα αυτό έρχεται να προστεθεί και το γεγονός της ύπαρξης πληθώρας νομοθετικών ρυθμίσεων, που δεν αφορούν μόνο του ΟΤΑ αλλά το σύνολο της κρατικής διοίκησης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αντιθέσεις και συγκρούσεις με διατάξεις που αφορούν αποκλειστικά την τοπική αυτοδιοίκηση.
Σημειώθηκε, τέλος, ότι μέχρι σήμερα κανέναν νομοθέτημα δεν επιχείρησε συστηματικό και πλήρη σχεδιασμό της τοπικής αυτοδιοίκησης και κανένα δεν επιχείρησε ριζική τομή στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, καταργώντας συνολικά τις προγενέστερες διατάξεις. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η πολυνομία, η ρυθμιστική πλημμυρίδα και η κακονομία να αποτελούν πλέον τα μείζονα προβλήματα που ταλανίζουν την τοπική αυτοδιοίκηση», επισημάνθηκε στην ημερίδα.