Να εγκαταλείψει την αντιπολίτευση της μιζέριας και να ψηφίσει επί της αρχής τον εκσυγχρονισμό του Νόμου 4412 περί δημοσίων συμβάσεων, κάλεσε το ΣΥΡΙΖΑ ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής.
Κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» στην Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Καραμανλής ανέλυσε τους βασικούς στόχους των αλλαγών και την πολιτική φιλοσοφία πίσω από αυτές.
Εξέφρασε τη λύπη του γιατί ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης μίλησε για σχεδόν 45 λεπτά, αλλά αναφέρθηκε στο Νομοσχέδιο σχεδόν σε τίτλους. Και εκτίμησε ότι προφανώς ο κ. Τσίπρας το έκανε αυτό γιατί θυμήθηκε το δικό του Νομοσχέδιο 4412, το οποίο τροποποιήθηκε όχι μία, όχι δύο, αλλά 385 φορές.
Νέα φιλοσοφία στις δημόσιες συμβάσεις, που χτυπά τη γραφειοκρατία και διασφαλίζει τη διαφάνεια
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι οι αλλαγές στις δημόσιες συμβάσεις που συζητούνται σήμερα στη Βουλή αποτελούν μία τεράστια και απαραίτητη θεσμική μεταρρύθμιση, με την οποία επιτυγχάνονται τρεις σημαντικοί στόχοι: Ταχύτητα, διαφάνεια, αποτελεσματικότητα.
«Γενικότερα η νέα φιλοσοφία που υιοθετούμε έρχεται να χτυπήσει τη γραφειοκρατία», τόνισε επίσης ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Υπογράμμισε δε ότι: «Τα έργα θα γίνονται με μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. Γιατί διαφάνεια σημαίνει η αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα για καλύτερους και περισσότερους ελέγχους. Διαφάνεια σημαίνει να αιτιολογήσεις γιατί δίνεις μία έκπτωση 60%. Διαφάνεια σημαίνει να μπαίνει αρχή, μέση και τέλος στις διαδικασίες».
Απαντώντας στην κριτική της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για την θέσπιση της ιδιωτικής επίβλεψης των έργων, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το Προεδρικό Διάταγμα 71/2019, είχε θεσμοθετήσει την ίδρυση Μητρώου Επιχειρήσεων Συμβούλων Διοίκησης – Διαχείρισης Έργων για την ανάθεση και υποβοήθηση από τον ιδιωτικό τομέα. Και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έρχεται τώρα να θεσπίσει συγκεκριμένους κανόνες.
Υπενθύμισε επίσης ότι η ίδια διαδικασία ακολουθείται στην επίβλεψη των έργων ΣΔΙΤ και αναρωτήθηκε ρητορικά εκεί γιατί δεν πείραζε το ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος όπως συνηθίζει είχε αρχικά πολεμήσει τα έργα ΣΔΙΤ και μετά τα είχε υιοθετήσει.
4 αλήθειες για την ιδιωτική επίβλεψη
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισε άλλωστε όσον αφορά στην ιδιωτική επίβλεψη ότι:
Πρώτον, τη διοίκηση του έργου την έχει η διευθύνουσα υπηρεσία, δηλαδή το δημόσιο.
Δεύτερον, παράλληλα επιβλέπεται και ο ιδιώτης μηχανικός, ο οποίος λογοδοτεί στην υπηρεσία.
Τρίτον, η επίβλεψη είναι μόνο συμβουλευτική.
Τέταρτον, η ιδιωτική επίβλεψη είναι μία δυνατότητα που παρέχεται στον ανάδοχο. «Δεν εξαναγκάζουμε κάποιον για παράδειγμα στο Δήμο Σιντικής Σερρών, που έχει δύο μηχανικούς στην τεχνική υπηρεσία, να κάνει επίβλεψη δημοσίων έργων. Δίνουμε τη δυνατότητα. Αυτό σημαίνει φιλελευθερισμός: Σου δίνω την επιλογή και εσύ αποφασίζεις», σχολίασε ο κ. Καραμανλής.
«Δεν εκχωρούμε καμία δημόσια εξουσία, την ενισχύουμε»
«Θέτουμε τους ιδιώτες στην υπηρεσία του Δημοσίου. Δεν εκχωρούμε καμία δημόσια εξουσία, την ενισχύουμε. Ενισχύουμε τον προϊστάμενο της υπηρεσίας, θέτοντας στη διάθεση του βοηθούς όχι μόνο τους υπαλλήλους του, που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει, αλλά και τους ιδιώτες μηχανικούς. Πείτε μου ειλικρινά: Είναι αυτό υποβάθμιση ή αναβάθμιση; Η διευθύνουσα υπηρεσία εξακολουθεί να είναι υπεύθυνη για τους ελέγχους. Η μόνη διαφορά είναι ότι ενισχύουμε το έργο της, δίνουμε άλλο ένα όπλο στη διάθεση της», σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Εμείς πιστεύουμε στον ιδιωτικό τομέα», τόνισε επίσης ο κ. Καραμανλής και απευθυνόμενος στο ΣΥΡΙΖΑ πρόσθεσε: «Μας κατηγορείτε ότι είμαστε νεοφιλελεύθεροι. Όχι, δεν είμαστε νεοφιλελεύθεροι. Διότι παράλληλα ενισχύουμε τον εποπτικό ρόλο του κράτους. Αυτή είναι μία λελογισμένη πρακτική, που εφαρμόζεται όχι μόνο από κεντροδεξιά, αλλά και από σοσιαλδημοκρατικά κόμματα σε όλη την Ευρώπη», καταλήγοντας: «Σας καλώ να υπερψηφίσετε επί της αρχής το νομοσχέδιο και να καταψηφίσετε τα άρθρα, για τα οποία έχετε τις αντιρρήσεις σας».
«Δεν κάνουμε περιβαλλοντικές εκπτώσεις, αλλά μειώνουμε το συμβατικό χρόνο»
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε επίσης ότι η πιο κρίσιμη αλλαγή που έρχεται με το νέο θεσμικό πλαίσιο είναι ότι ενισχύεται το σύστημα μελέτη-κατασκευή και η δημοπράτηση μπορεί πλέον να τρέχει παράλληλα με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ώστε να μην χάνεται χρόνος. «Δεν κάνουμε περιβαλλοντικές εκπτώσεις, όμως θεωρούμε ότι πρέπει να εφαρμόσουμε με ταχύτητα μία σειρά από διαδικασίες, έτσι ώστε να μειώσουμε τους συμβατικούς χρόνους», πρόσθεσε.
Σημείωσε εξάλλου ότι από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι τα έργα στην Ελλάδα ξεπερνούν κατά πολύ τα χρονοδιαγράμματα τους. Ανέφερε επίσης μεταξύ άλλων ότι θεσπίζονται διαδικασίες ψηφιοποίησης με την υποχρεωτική τήρηση από τον ανάδοχο ηλεκτρονικού ημερολογίου του έργου, ενώ καταργείται η κλήρωση για την ανάδειξη των επιτροπών, κάτι το οποίο πρακτικά ποτέ δεν δούλεψε και δίνεται η δυνατότητα διαιτητικής επίλυσης των διαφορών, διότι όπως επισήμανε: «Στην Ελλάδα όλοι γνωρίζουμε, πως όταν αρχίσει το γαϊτανάκι των προσφυγών, δεν τελειώνουμε ποτέ».
Πρακτική λύση στο φαινόμενο των πολύ υψηλών εκπτώσεωνΣχετικά με τις πολύ μεγάλες εκπτώσεις που προσέφεραν ορισμένες εργοληπτικές εταιρείες προκειμένου να πάρουν έργα, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι «η εμπειρία μέχρι σήμερα είχε αποδείξει, ιδίως στα χρόνια της κρίσης, ότι όσο μεγαλύτερη η έκπτωση, τόσο μεγαλύτερες οι υπερβάσεις ακόμα και του αρχικού προϋπολογισμού και των χρονοδιαγραμμάτων».
Και τόνισε ότι μπαίνει τέλος σε αυτό το φαινόμενο, με μία πρακτική λύση: «Όποιος κάνει έκπτωση κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη από το μέσο όρο εκπτώσεων όλων των άλλων προσφορών, θα πρέπει να την αιτιολογεί – κάτι το οποίο υπαγορεύει και ο κοινός νους- και αν αυτή η αιτιολόγηση είναι επαρκής και τη δεχθεί η υπηρεσία -και εδώ αναβαθμίζεται το κράτος αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς η υπηρεσία είναι που θα αποφασίσει για όλα τα σοβαρά ζητήματα- τότε γίνεται μέρος της σύμβασης και το κυριότερο είναι δεσμευτική».
Σχετικά με την μετατροπή του συστήματος επιμετρήσεων από ελεγκτικό σε δηλωτικό, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο σήμερα το Δημόσιο πληρώνει παραπάνω από όσα θα έπρεπε κανονικά. Και αυτό καθώς δεν προλάβαινε να ελέγξει όλες τις επιμετρήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν ορισμένες να εγκρίνονται αυτόματα ενώ αν ο ανάδοχος υπέβαλλε ανακριβείς επιμετρήσεις δεν είχε καμία επίπτωση. «Στο εξής οι επιμετρήσεις θα υποβάλλονται από τον ανάδοχο, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να βεβαιώσει την ακρίβεια τους. Δεν θεωρούνται αυτοδικαίως εγκεκριμένες. Δεν υπάρχει συγχωροχάρτι. Θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να ελεγχθούν. Πλέον ο ανάδοχος, εάν υποβάλλει ανακριβείς επιμετρήσεις, όχι μόνο δεν θα έχει αξιώσεις, αλλά θα του επιβάλλονται και αυστηρές κυρώσεις που μπορούν να φτάσουν μέχρι την έκπτωση».