Η κυβέρνηση με τον ένα τρόπο ή τον άλλον μάζεψε τουλάχιστον για τα νοικοκυριά τον εφιάλτη, τουλάχιστον των πρώτων μηνών, στο κομμάτι του ρεύματος. Οχι ότι το πρόβλημα λύθηκε και πληρώνουμε ότι και πριν, αλλά σίγουρα τα πράγματα είναι καλύτερα από ότι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Για αυτό και παρά τις αρχικές φωνές, και παρατηρώντας το που πάει η ιστορία με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα χειρότερα στην χώρα μας τα γλυτώσαμε. Εάν δεν ξυπνήσουν και οι εταίροι και αποφασίσουν αντί για να κοιτάζει ο καθένας να σώσει τον εαυτό του και αποφασίσουν να λειτουργήσουν από κοινού, ίσως κάτι αλλάξει συνολικά.
Μέχρι τότε έχουμε από ότι δείχνουν τα πράγματα δρόμο και δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, μια και τα δύσκολα είναι μπροστά μας.
Και ενώ στο ενεργειακό η κατάσταση έχει μαζευτεί, το μεγάλο πρόβλημα στα σούπερ μάρκετ και στις τιμές, έχει ξεφύγει για τα καλά.
Σύμφωνα με την τελευταία κυλιόμενη έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας
Καταναλωτικών Προϊόντων (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών – από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2022 – ποσοστό 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και εν γένει είδη σούπερ μάρκετ ενώ βασικό κριτήριο για την αγορά τροφίμων αποτελεί η τιμή (ποσοστό 62% των ερωτηθέντων). Ακόμη και οι αγορές που κάνει είναι χαμηλότερης αξίας, με το 84% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις και το 75% να επιλέγει φθηνότερα προϊόντα. Οι μεγαλύτερες περικοπές δαπανών αφορούν προσωπικά αντικείμενα, ρούχα και είδη σπιτιού. Συγκεκριμένα, ποσοστό 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, ρούχα και είδη
σπιτιού. Αξιοσημείωτο είναι ότι ποσοστό 63% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος ενώ το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης.
Αυτά τα στοιχεία απεικονίζουν την πραγματική οικονομία και τις δυσκολίες που έχει κάθε νοικοκυριό να αντιμετωπίσει. Εάν δε αναλογιστούμε ότι έχουμε και έναν χειμώνα μπροστά μας, τότε τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολα. Η οικονομία, ως γνωστόν, είναι και ψυχολογία. Και η ψυχολογία είναι όπως καταγράφουν όλες οι μετρήσεις στα…τάρταρα. Αρα είναι κάτι παραπάνω, από αναγκαίο, η κυβέρνηση να πάρει επειγόντως μέτρα για τα βασικά τουλάχιστον είδη διατροφής. Να μειώσει τον ΦΠΑ, άμεσα ώστε να δώσει ανάσα και προοπτική στους πολίτες, ώστε να μην υπάρξει κύκλος ύφεσης. Παράλληλα θα δώσει και ένα σημαντικό όπλο σε βουλευτές και στελέχη στις επαφές τους με τους πολίτες και με τα…τηλεοπτικά παράθυρα.