Σε τροχιά βρίσκεται η προετοιμασία από τον ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση του σχεδίου διεθνών διασυνδέσεων της χώρας στο φόντο και της αναμενόμενης ολοκλήρωσης της Μεγάλης Διασύνδεσης της Κρήτης το 2024. Στο πλαίσιο αυτό τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκε ένας κύκλος επαφών του ΑΔΜΗΕ με το Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου με την Κύπρο αλλά και η πρώτη τεχνική συνάντηση με το Διαχειριστή της Αιγύπτου σε συνέχεια του μνημονίου συνεργασία, που υπέγραψαν πριν λίγες εβδομάδες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, και ο υπουργός Ηλεκτρισμού και ΑΠΕ της Αιγύπτου, Mohamed Shaker.
Είναι προφανές ότι με την προώθηση της Μεγάλης Διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική και τη βελτίωση των υποδομών στη Μεγαλόνησο μπαίνει η βάση ανάδειξης της Κρήτης σε ενεργειακό σταυροδρόμι της περιοχής. Να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, στο περιθώριο της παρουσίασης του πλοίου “Aurora” της Nexans, αναδόχου εταιρείας στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, την περασμένη Παρασκευή η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, βάσει του αναθεωρημένου προγραμματισμού, θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2024 αντί για τα τέλη του 2023. Αυτό κυρίως οφείλεται στα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Πάντως όπως τόνισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης με αφορμή την άφιξη στην Ελλάδα του “Aurora” «η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής προχωρά δυναμικά. Με την άφιξη του “Aurora” στην Ελλάδα, ξεκινά η κρίσιμη φάση της πόντισης των ηλεκτρικών καλωδίων που θα κάνουν πραγματικότητα την ενεργειακή ένωση της Κρήτης με την Αττική. Το υποβρύχιο καλώδιο με μεταφορική ικανότητα 1.000 MW και τάση 500 kV θα διευρύνει σημαντικά το περιθώριο μεταφοράς καθαρής ενέργειας από και προς το νησί, αναδεικνύοντας τον καθοριστικό ρόλο των ηλεκτρικών διασυνδέσεων στον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας και στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την ενέργεια και το κλίμα».
Οι διεθνείς διασυνδέσεις
Σε σχέση με την ηλεκτρική σύνδεση με την Κύπρο σύμφωνα με πληροφορίες ο EuroΑsia Interconnector, που έχει τρέχει το έργο για τη σύνδεση Κύπρου – Κρήτης κατέθεσε αίτηση για χρηματοδότηση στον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF). Επίσης, με βάση τα τελευταία τεχνικά δεδομένα η Διασύνδεση με την Κύπρο θα μπορεί να αξιοποιεί το Σταθμό Μετατροπής στη Δαμάστα που προβλέπεται για την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Κι έτσι εκτιμάται ότι θα μειωθεί το κόστος κατασκευής του Κρήτη-Κύπρος αλλά και ο χρόνος αδειοδοτήσεων.
Παράλληλα και η τεχνική επιτροπή των Διαχειριστών μεταφοράς ενέργειας Ελλάδας και Αιγύπτου έκανε την πρώτη συνάντησή της και ξεκίνησε την επεξεργασία των τεχνικών προϋποθέσεων για την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών, με βάση τις οποίες θα κριθούν τα εναλλακτικά σχέδια θα προχωρήσει στη βάση των αρχών της βιωσιμότητας και της τεχνικής επάρκειας. Υπενθυμίζεται ότι για διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο έχουν κατατεθεί οι εξής προτάσεις: Η πρώτη (Greece Africa PowerInterconnector) προβλέπει την πόντιση καλωδίου που θα συνδέει την περιοχή MERSA MATRUH με τον Αθερινόλακκο (Λασίθι) και προωθείται από την εταιρεία «Κυκλαδικά Μελτέμια» του ομίλου Eunice. Η δεύτερη ακολουθεί τη διαδρομή Ras Ghareb-Nile West- Wadi El Natroon- Acharnes και προτείνεται από την Elica του ομίλου Κοπελούζου. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Κοπελούζου έχει καταθέσει πλήρες αίτημα για ένταξη του έργου που έχει προτείνει στο δεκαετές πλάνο Ανάπτυξης των Ευρωπαϊκών Δικτύων Ενέργειας (TYNDP 2022) κάτι που εφόσον γίνει ανοίγει το δρόμο