Τη διεύρυνση των επιδοτήσεων μέσω του fuel Pass αναμένουν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις καθώς βλέπουν το κόστος μεταφορών αλλά και παραγωγής να εκτινάσσεται. Βέβαια η κυβέρνηση όπως διεφάνη κι από τις δηλώσεις του Υπουργού Ανάπτυξης Άδωνη Γεωργιάδη σήμερα κρατά “μικρό καλάκι” κι αναμένει τα ακριβή δημοσιονομικά περιθώρια που θα ανακοινωθούν αύριο ώστε να δώσει τον “μπούσουλα” για τις επόμενες κινήσεις.
Το “μενού”
Στο φόντο αυτό με βάση πληροφορίες, εξεταζεται:
1. Επέκταση και διεύρυνση του fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα δίμηνο ακόμα ενώ θα ανοίξει περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Πιθανόν να αυξηθεί και το ποσό της επιδότησης των 30-50 ευρώ στα 40-60 ευρώ. Σήμερα το επίδομα καυσίμων δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ, που εξετάζεται να διευρυνθεί στην περιοχή των 40.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι αύριο κλείνει η πλατφόρμα μέσω της οποίας οι δικαιούχοι μπορούν να λάβουν την επιδότηση καυσίμων για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου.
2. Μοντέλο ντίζελ για τη βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή στη βενζίνη καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
3. Παράταση επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο κίνησης (12 λεπτά ανά λίτρο, χωρίς τον ΦΠΑ) θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και ενδεχομένως να αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης.
4. Επιταγή ακρίβειας Νο2: Επιδοματική ενίσχυση 200 ευρώ αντίστοιχη με αυτή που δόθηκε το Πάσχα, βρίσκεται υπό εξέταση για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Για να δοθεί μια νέα επιταγή ακρίβειας απαιτείται δημοσιονομικός χώρος 250-300 εκατ. ευρώ.
Οι ισοτιμίες
Να σημειωθεί ότι το σπιράλ ανόδου των τιμών των καυσίμων τροφοδοτείται περαιτέρω και από την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου καθώς η συνεχής διολίσθηση του ευρώ ενισχύσει την εκτόξευση της τιμής του “μαύρου χρυσού” που τιμολογείται πάντα σε δολάρια. Άρα απαιτούνται περισσότερα ευρώ για την αγορά ενός βαρελιού πετρελαίου, καθώς μάλιστα η ισοτιμία πάει σταδιακά προς το 1-1.
Πάντως οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης έχουν φτάσει στα ύψη στις αντλιες των πρατηρίων καυσίμων, με τις καταναλώσεις παρά την καλοκαιρινή σεζόν και τον τουρισμό να συμπιέζονται. Να σημειωθεί ότι στις αρχές του έτους η τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,78 ανά λίτρο, ενώ σήμερα η μέση τιμή είναι στα 2,37 ευρώ το λίτρο με αποτέλεσμα το γέμισμα τους ρεζερβουάρ των 50 λίτρων από τα 90 ευρώ περίπου να έχει πάει στα 120 ευρώ. Βέβαια στα νησιά οι τιμές πλησιάζουν τα 3 ευρώ επιβαρύντας, παρά το χαμηλό ΦΠΑ, σε κάποιες νησιωτικές περιοχές, υπερμετρα τους προϋπολογισμούς των εκεί επιχειρήσεων και νοικοκυριών.