Στη Βουλή βρίσκεται η τροπολογία για την τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Η τροποποίηση περιλαμβάνει την επέκταση του τερματικού σταθμού (terminal), η οποία κρίθηκε απαραίτητη μετά την διαπίστωση της σημαντικής αύξησης του τουριστικού ρεύματος προς την Κρήτη. Η αρχική πρόβλεψη δεν θα ήταν σε θέση να εξυπηρετήσει τον όγκο των επιβατών, οπότε κρίθηκε αναγκαία η αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου.
Ο τερματικός σταθμός θα αυξηθεί κατά 32% και θα φτάσει τα 91.000 τετραγωνικά μέτρα. Παράλληλα η περίοδος κατασκευών παρατείνεται κατά 24 μήνες με αποτέλεσμα το έργο να αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2027- αρχές του 2028. Παράλληλα το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλλει για τις επιπλέον εργασίες ποσό της τάξεως των 105 εκατ. ευρώ.
«Στην Κρήτη θα έχουμε ένα μεγαλύτερο, πιο σύγχρονο και πιο βιώσιμο αεροδρόμιο» δήλωσε σχετικά ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης ο οποίος αποκάλυψε ότι το έργο βρίσκεται στο 20% της συνολικής του προόδου.
Το 2019 το Αεροδρόμιο του Καστελίου είχε 7 εκατ. επιβάτες ενώ το 2022 ξεπερνά τα 8 εκατ. Η προοπτική για το 2030, είναι τα δέκα εκατομμύρια επιβάτες και σύμφωνα με το μοντέλο που έχει κατατεθεί στο υπουργείο, φαίνεται ότι σε βάθος είκοσι πέντε ετών, το Αεροδρόμιο του Καστελίου θα μπορεί να φιλοξενεί δεκατέσσερα εκατομμύρια επισκέπτες.
Ο νέος Διεθνής Αερολιμένας στο Καστέλι είναι σήμερα το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στο νησί της Κρήτης. Μαζί με τον ΒΟΑΚ εκτιμάται ότι θα μεταμορφώσουν και θα αναβαθμίσουν τις μεταφορικές υποδομές. Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR, τον Φεβρουάριο του 2018 ενώ ένα χρόνο αργότερα επισημοποιήθηκε η έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ.
Οι σημαντικότερες αλλαγές
Ειδικά ως προς τον τερματικό σταθμό, βάσει των συστάσεων τροποποίησης του ανεξάρτητου μηχανικού οι σημαντικότερες αλλαγές οδηγούν:
α) Στην κατάργηση του διαχωρισμού σε δύο απολύτως διακριτά τμήματα του κτηρίου του αεροσταθμού (Terminal), ήτοι ένα τμήμα κυκλοφορίας Σένγκεν και ένα τμήμα κυκλοφορίας εκτός Σένγκεν, με παράλληλη διατήρηση του διαχωρισμού στη διακίνηση αναχωρούντων και αφικνούμενων επιβατών για προορισμούς Σένγκεν και εκτός Σένγκεν, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΕΣΥ.
β) Στη μεταβολή των χρόνων εξυπηρέτησης ανά επιβάτη.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στο άρθρο 77 του προς ψήφιση νομοσχεδίου (που περιλαμβάνει την τροπολογία για το έργο), το Ελληνικό Δημόσιο και η Ανώνυμη Εταιρεία με τον τίτλο “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”, συμφώνησαν μεταξύ άλλων:
α. Την εκτέλεση εκ μέρους της εταιρείας συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου “Βασικού σχεδίου Ανάπτυξης” αυτού.
β. Την παράταση, κατά 24 μήνες, της συνολικής προθεσμίας της περιόδου μελετών-κατασκευών του έργου (σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο, το οποίο έχει ολοκληρωθεί στο 20%, θα παραδιδόταν αρχικά στα τέλη του 2025 με αρχές του 2026).
γ. Την καταβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρεία τής δαπάνης που απαιτείται για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών, η οποία προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ, καθώς και του ποσού για την κάλυψη της αμοιβής του ανεξάρτητου μηχανικού που αφορά στις συμπληρωματικές εργασίες.
δ. Την παραίτηση της εταιρείας από:
– Το δικαίωμα διεκδίκησης του επιπλέον ποσού που αιτήθηκε για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών.
– Οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της από τυχόν επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας και συντήρησης του αεροδρομίου, η οποία οφείλεται άμεσα στις συμπληρωματικές εργασίες.
– Το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω παράτασης της συνολικής προθεσμίας περιόδου μελετών-κατασκευών κ.λπ.