Αύξηση 0,7% των πωλήσεων το δεύτερο εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020 αλλά και συνολικά το 2021 (+0,8%) αναμένουν στελέχη του κλάδου λιανεμπορίου και βιομηχανίας Ταχέως Διακινούμενων Καταναλωτικών Προϊόντων (FMCG), σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Ειδικότερα, στην έρευνα καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 43% οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα αυξηθούν το τρέχων εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν μείωση 21%. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,7% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2021-Δεκέμβριος 2021 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2020, ενώ για το σύνολο του έτους 2021 εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 0,8% μεσοσταθμικά. Σημειώνεται ότι η πρόβλεψη περιλαμβάνει και την περίοδο των Χριστουγέννων, η οποία παραδοσιακά αντιπροσωπεύει το 10% περίπου των ετήσιων πωλήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα, η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2020 αναστρέφεται στην παρούσα μέτρηση. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο 2021 μόλις το 25% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% ότι βελτιώθηκε. Αντίστοιχα θετικά ποσοστά είχαν να καταγραφούν τον Ιανουάριο του 2019, πριν την έναρξη της κρίσης της πανδημίας του κορονοϊού.
Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα, η οποία οφείλεται στις συνολικά σε όλες τις εκτιμήσεις των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Ο δείκτης καταγράφεται στο +0,48, αυξημένος έντονα σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση, με την δεύτερη υψηλότερη μέτρηση που έχει καταγραφεί την τελευταία πενταετία που πραγματοποιείται η σχετική έρευνα.
Οι θετικές εκτιμήσεις σε σχέση με την αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο αποδίδονται σε τέσσερις κυρίως παράγοντες: στην αυξημένη τουριστική κίνηση του 2021, στο πακέτο φοροελαφρύνσεων που ανακοινώθηκε πρόσφατα, στην αύξηση της εξυπηρέτησης/παράδοσης στο σπίτι – δηλαδή στις ηλεκτρονικές αγορές – και στην οικονομική ανάπτυξη. Έντονα αρνητική επίδραση στις πωλήσεις αποδίδεται στις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και στα μέτρα περιορισμού πρόσβασης στα καταστήματα σουπερμάρκετ. ‘Αλλοι παράγοντες που σχετίζονται με την πανδημία όπως το επιδημιολογικό φορτίο, η χρήση μάσκας και οι περιορισμοί στην εστίαση φαίνεται πως δεν επηρεάζουν εξίσου σημαντικά τις πωλήσεις, αν και η επίδραση τους παραμένει σταθερά αρνητική.