Με θετικό βηματισμό ξεκίνησε το 2024 για την παγκόσμια αγορά smartphones, καθώς οι πωλήσεις, μετά από μακρά παραμονή σε αρνητικά πρόσημα είδαν, επιτέλους, αυξητική τάση. Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), τους τρεις πρώτους μήνες του 2024, οι κατασκευαστές smartphones εισέπραξαν το πρώτο – εδώ και χρόνια – θετικό σημάδι από την αγορά στην Ευρώπη: μία αύξηση πωλήσεων κατά 10%, την πρώτη από το 3ο τρίμηνο του 2021.
Η σταδιακή αποκατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ευρώπη και η βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών στην περιοχή αποτυπώθηκαν στο ενδιαφέρον, που έδειξαν οι Ευρωπαίοι για τα νέα μοντέλα, που λάνσαραν στην αγορά οι κατασκευαστές smartphones. Σε κάθε περίπτωση, αν και οι επιδόσεις του 1ου τριμήνου στέλνουν μια καθαρή ένδειξη ότι τα χειρότερα για την αγορά smartphones έχουν περάσει, οι αναλυτές της εταιρείας Counterpoint Research παραμένουν επιφυλακτικοί.
Αφενός επισημαίνουν ότι, παρά τη βελτίωση, οι πωλήσεις κινούνται πολύ χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα. Αφετέρου σχολιάζουν ότι η αύξηση του 10%, που επιτεύχθηκε το 1ο τρίμηνο, έχει ως περίοδο αναφοράς το 1ο τρίμηνο του 2023, κατά το οποίο σημειώθηκαν οι χαμηλότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, εδώ και πάνω από μια δεκαετία. “Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε την ευρωπαϊκή αγορά να επιστρέφει επιτέλους σε ανάπτυξη, αν και δεν πρέπει να ενθουσιαζόμαστε πολύ, δεδομένου του πόσο “φτωχό” ήταν το 2023”, σημειώνουν οι αναλυτές.
Το μέλλον
Σχετικά με τις περαιτέρω προοπτικές της ευρωπαϊκής αγοράς smartphones οι αναλυτές, αν και βλέπουν τα σημάδια ανάκαμψης, καθώς η καταναλωτική πίστη βελτιώνεται, υποβοηθούμενη από τις καινοτομίες που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη, παραμένουν επιφυλακτικοί.
“Δεν έχουμε βγει ακόμα από το τούνελ. Αναμένουμε ότι η αγορά θα αναπτυχθεί, αλλά με χαμηλά μονοψήφια ποσοστά για το υπόλοιπο του 2024, με τη σύγκριση να γίνεται έναντι του πολύ κακού για την αγορά 2023. Δεν αναμένουμε να επιστρέψουμε στα προ πανδημίας επίπεδα σύντομα”, λέει η Counterpoint Research.
Εντείνεται ο ανταγωνισμός
Στο μεταξύ, ο ανταγωνισμός μεταξύ των κορυφαίων κατασκευαστών του κόσμου για την “πρωτιά” στην αγορά της Ευρώπης εντάθηκε τους τρεις πρώτους μήνες του έτους, με τις Samsung και Apple να κονταροχτυπιούνται για την κορυφή και τον νοτιοκορεάτικο όμιλο να εκθρονίζει τον αμερικανικό κολοσσό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών, η Samsung επέστρεψε το 1ο τρίμηνο στην πρώτη θέση, χάρη στη δημοφιλή της σειρά Galaxy και S24, που τη βοήθησε να αυξήσει τις πωλήσεις της για πρώτη φορά από το 4ο τρίμηνο του 2021.
Η Apple περιορίστηκε στη δεύτερη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, με τις δυνάμεις της να μειώνονται κατά 1%, καθώς οι πωλήσεις του iPhone 15 συνέχισαν να περιορίζονται λόγω εποχικότητας. “Χωρίς να αναμένεται iPhone SE το 2024, οι αποστολές θα συνεχίσουν να μειώνονται μέχρι την κυκλοφορία του iPhone 16 αργότερα μέσα στο έτος”, λέει η εταιρεία ερευνών.
Στην τρίτη θέση της αγοράς βρέθηκε η Xiaomi, οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν κατά 11%, με την κινεζική εταιρεία να συνεχίζει ανοδικά, έχοντας περάσει και δύσκολες στιγμές στην ιστορία της στην Ευρώπη. Πλέον, το brand κερδίζει πολύτιμο έδαφος στη Δυτική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Ισπανία και την Ιταλία, σε μεγάλο βαθμό λόγω της νέας σειράς Redmi Note 13.
Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η κινεζική Realme με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 59%, λόγω της ανάπτυξης στη Δυτική Ευρώπη και της απότομης ανάκαμψης σε ορισμένες από τις βασικές αγορές της, όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Η realme κατέγραψε, επίσης, ανάπτυξη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Τουρκία, την Ουκρανία και την Ουγγαρία.
Η HONOR από την πλευρά της ξεπέρασε την OPPO και κατέκτησε την πέμπτη θέση για την πρώτη φορά με αύξηση πωλήσεων 67% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας την OPPO και καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση στην Ευρώπη για πρώτη φορά.