Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΗ ώρα της Εγνατίας και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η ώρα της Εγνατίας και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Μια από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων ετών και ένα από τα τελευταία μεγάλα οδικά έργα που μπορούν να δώσουν νέα πνοή στον κλάδο αναμένεται να… τροχοδρομηθεί σήμερα, καθώς είναι προγραμματισμένο να ανοιχτεί ο φάκελος με τη νέα βελτιωμένη προσφορά για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, οπότε η κοινοπραξία που ηγείται ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να κηρυχτεί προσωρινός πλειοδότης – ανάδοχος.

Το έργο έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου, με ενστάσεις και καθυστερήσεις, όμως πλέον μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης.

Σε απόλυτα νούμερα πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση στα χρονικά της χώρας καθώς το τίμημα για το έργο είναι της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας και αυτό της αναδοχής των 14 περιφερειακών αεροδρομίων όπου το Ταμείο Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) έλαβε 1,2 δισ. ευρώ. Από το 1,5 δισ. ευρώ του έργου, περίπου το 50% αφορά επενδύσεις και έργα συντήρησης και αναβάθμισης και τα υπόλοιπα το τίμημα της παραχώρησης. 

Σημειώνεται ότι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΕGIS Projects έκανε εξ αρχής την καλύτερη προσφορά φτάνοντας στο 1,5 δισ. ευρώ, γεγονός που την ανέδειξε πλειοδότρια ενός διαγωνισμού. Στην κοινοπραξία που έχει επικρατήσει, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 75% και η ΕGIS Projects το 25%.

Η προσφορά για την 35ετή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού περιλαμβάνει την αξία της παραχώρησης, την κατασκευή των έργων αναβάθμισης του βασικού οδικού δικτύου και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, τη βαριά συντήρηση σε όλη τη διάρκεια του έργου αλλά και την καθημερινή λειτουργία και συντήρηση.

Η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας θα αποφέρει στο δημόσιο 1,5 δισ. ευρώ (ποσό που θα καταβληθεί από την κοινοπραξία εφάπαξ ως τίμημα για την απόκτηση της Σύμβασης) ενώ με βάση τους όρους του διαγωνισμού η εταιρεία παραχώρησης θα αποδίδει στο κρατικό ταμείο το 7,5% των ακαθαρίστων εσόδων κάθε χρόνο.

Το 100% του νέου κατασκευαστικού αντικειμένου (κυρίως επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου) θα εκτελεστεί από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως και η βαριά συντήρηση της Εγνατίας η οποία εκτιμάται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ στην 35ετία που διαρκεί η Παραχώρηση.

Αυτό σημαίνει ότι θα έχει ένα πολύ σημαντικό όφελος (κατασκευαστικό αντικείμενο – ανεκτέλεστο) εκατοντάδων εκατ. ευρώ από το συγκεκριμένο έργο. Συνάμα, οι σταθερές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές που εξασφαλίζει το έργο, καθιστούν το εν λόγω project στα σημαντικότερα στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου.

Με βάση τα στοιχεία του 2018 και χωρίς να περιλαμβάνονται οι νέοι σταθμοί διοδίων που θα κατασκευαστούν στον εν λόγω αυτοκινητόδρομο τα ετήσια έσοδα από τα διόδια είναι περίπου 120 εκατ. ευρώ.

Μετά την ανακήρυξη του αναδόχου θα ακολουθήσει η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων η οποία θα χρειασθεί τουλάχιστον τρεις με τέσσερις μήνες. Η διαδικασία περιλαμβάνει επίσης έλεγχο της προς υπογραφή σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ στο τέλος η Σύμβαση Παραχώρησης θα κυρωθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο. Έτσι, μέσα στους πρώτους μήνες του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες και να γίνει η επίσημη έναρξη της παραχώρησης. Σε κάθε περίπτωση, η… «κατάκτηση» και της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αποτελεί μια σημαντικότατη επένδυση για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δημιουργός και επικεφαλής του οποίου είναι ο κ. Γιώργος Περιστέρης.

Ποιο είναι το έργο

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη. Πρόκειται για στρατηγικής σημασίας οδικών αξόνων για τη χώρας μας, καθώς ενώνει την Ασία με την Ευρώπη (από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι τη Θεσπρωτία).

Αποτελεί καταλύτη για τις επενδύσεις της Βόρειας Ελλάδας στους τομείς μεταφοράς, βιομηχανίας και τουρισμού. Διευκολύνει σημαντικά το εμπόριο και τη μετακίνηση στην Ελλάδα, φέρνοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία πιο κοντά στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, την υπόλοιπη Μακεδονία και τη Θράκη.

Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ενώνει τα μεγάλα οικονομικά και βιομηχανικά κέντρα της Δύσης με αυτά της Ανατολής, προσθέτοντας έναν άρρηκτο εμπορικό σύνδεσμο μεταξύ τους. Αποτελεί επίσης συνδετικό κρίκο για το σύστημα μεταφοράς στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, καθώς οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο-Σόφια- Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι-Αλεξανδρούπολη) και Χ (Βιέννη-Βελιγράδι- Θεσσαλονίκη) καταλήγουν στην Εγνατία Οδό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, η Εγνατία Οδός εξυπηρετεί, το 36% του πληθυσμού της Ελλάδας, το 33% του ΑΕΠ της, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, το 41% της απασχόλησης στον τομέα της βιομηχανίας – μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας.

Οι περιοχές που εξυπηρετεί είναι οι Ήπειρος, Μακεδονία και Θράκη, ενώνεται με τα σύνορα των Αλβανία – Β. Μακεδονία – Βουλγαρία – Τουρκία, μέσω εννέα μεγάλων οριζόντιων αξόνων, ενώ ενώνει τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για έργο – καταλύτη για όλη τη Βόρεια Ελλάδα αλλά ουσιαστικά επηρεάζει ολόκληρη την εμπορική «αλυσίδα» της χώρας.

Γίνεται αντιληπτό ότι ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία Οδός… συνδέεται ή εμπλέκεται με όλο το φάσμα των υποδομών που προωθούνται στην περιοχή που «διατρέχει», όπως οι λιμενικές, ο σιδηρόδρομος, τα logistics κ.α. Η δε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετέχει και στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τις παραχωρήσεις λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας που συνδέονται με την Εγνατία Οδό.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ