Αδιαμφισβήτητος κερδισμένος της πανδημίας που προκάλεσε τρομακτική οικονομική και κοινωνική αναστάτωση σε όλο τον πλανήτη υπήρξε ο κλάδος των ταχυμεταφορών ο οποίος κλήθηκε να υποκαταστήσεις τη διαδικασία αγορών από φυσικά καταστήματα τα οποία παρέμειναν κλειστά σε πολλές χώρες του κόσμου.
Η τρομακτική άνοδος της ζήτησης του ηλεκτρονικού εμπορίου που καταγράφηκε εν μέσω μέτρων περιορισμού βρήκε τις εταιρείες ταχυμεταφορών μάλλον ανέτοιμες. Ο υπερβολικός όγκος δεμάτων που κλήθηκαν να διαχειριστούν φάνηκε σαν να ξεπερνά τις δυνάμεις του κλάδου. Ωστόσο αποτέλεσε μια εξαιρετική συγκυρία για την ωρίμανση του κλάδου ο οποίος κλήθηκε να επιδείξει ταχύτερα αντανακλαστικά από ό,τι είχε υπολογιστεί.
Αποτέλεσμα ήταν το διάστημα 202-2021 το σύνολο των εταιριών να οδηγηθούν σε επίσπευση των επενδύσεών τους σε εξοπλισμό, μηχανοργάνωση, προσωπικό και φυσικά νέες τεχνολογίες.
Σε όλο αυτό το κλίμα αναστάτωσης δεν ήταν μόνο οι εταιρείες ταχυμεταφορών που κλήθηκαν να επενδύσουν στο τελευταίο μίλι (last mile), καθώς και εταιρείες λιανεμπορίου, κλήθηκαν σε πολλές περιστάσεις να καλύψουν με δικά τους μέσα τις αυξανόμενες ανάγκες που υπερκάλυπταν τις δυνατότητες των συνεργαζόμενων με αυτές εταιρείες ταχυμεταφορών.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, οι ταχυδρομικές και όχι μόνο εταιρείες καλούνται να βελτιώσουν τον βαθμό απόκρισής τους σε όρους ταχύτητας και αξιοπιστίας, αλλά και να συγκρατήσουν το λειτουργικό κόστος τους, παρά τις πιέσεις που δέχονται, λόγω της δυσμενούς συγκυρίας (άνοδος πληθωρισμού, ενεργειακού κόστους και κόστους καυσίμων).
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, η συνεχής αύξηση του όγκου των διακινούμενων δεμάτων ως αποτέλεσμα της άνθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου (εάν και όχι με τον ρυθμό του πρόσφατου παρελθόντος) και η μεγάλη μείωση του «παραδοσιακού» ταχυδρομείου, της επιστολικής αλληλογραφίας που παρατηρείται εδώ και χρόνια, έχουν αλλάξει σημαντικά το κέντρο βάρους των εταιρειών.
Παράλληλα, οι τεχνολογικές εξελίξεις προσφέρουν νέες δυνατότητες βελτίωσης, μέσω καινοτόμων εφαρμογών, πρακτικών και λύσεων αυτοματισμού σε όλες τις φάσεις της αλυσίδας παραλαβής, μεταφοράς και επίδοσης.
Η γεωργαφία του κλάδου
Μία από τις πλέον σύγχρονες τάσεις στον ευρύτερο κλάδο των ταχυμεταφορών και του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι οι «έξυπνες» θυρίδες, τα smart lockers.
Τα ΕΛΤΑ, τα οποία διαθέτουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην αγορά του ταχυδρομείου, εξήγγειλαν τη λειτουργία των «ΕΛΤΑ pickup». Σήμερα λειτουργούν πιλοτικά 40 «έξυπνες» θυρίδες των ΕΛΤΑ σε επιλεγμένα καταστήματα, με στόχο το εμπορικό λανσάρισμα της υπηρεσίας στις 15 Δεκεμβρίου, ενώ έως τα τέλη του έτους αναμένεται η προσθήκη άλλων 18. Οι θυρίδες αυτές, εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θα εγκατασταθούν, μεταξύ άλλων, σε Λάρισα, Κομοτηνή, Πάτρα και Κόρινθο.
Αντίστοιχα, η ACS, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις ταχυμεταφορές, λειτουργεί 50 «έξυπνες» θυρίδες (ACS Smartpoint Lockers) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο την προσθήκη 50 έως τα τέλη του έτους. Νέες θυρίδες θα τοποθετηθούν σε Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Τρίκαλα και Βόλο.
Αντίστοιχα, μεγάλο δίκτυο «έξυπνων» θυρίδων διατηρεί η Skroutz. Η εταιρεία διαθέτει 358 θυρίδες, οι οποίες εξυπηρετούνται από 310 βαν, με αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση 15.000 αποστολών ημερησίως.
H Skroutz, εξαγοράζοντας την εταιρεία ταχυμεταφορών Sendx και το ίδρυμα πληρωμών Everypay, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση περισσότερων θυρίδων (εκτιμάται ότι στους επόμενους 7-8 μήνες θα ανέλθουν στις 1.000), ουσιαστικά επιδιώκει το σύνολο των πωλήσεων να προέρχεται από αγορές απευθείας από το «Skroutz».
Τέλος, η BOX NOW διαθέτει σήμερα 1.000 θυρίδες, με στόχο τις 1.200 – 1.300 μέχρι τα τέλη του έτους. Οι νέες πόλεις που προστίθενται, μεταξύ άλλων, είναι τα Ιωάννινα, η Ηγουμενίτσα, η Πάτρα, η Άρτα, η Πρέβεζα, η Καστοριά, η Πτολεμαΐδα, ενώ θα πραγματοποιηθεί είσοδος και στην Κρήτη.
Έως τα τέλη του έτους, η BOX NOW υπολογίζεται ότι θα έχει επενδύσει στην Ελλάδα περί τα 10 εκατ. ευρώ, διαθέτοντας και περισσότερα από 50 βαν.