Το 2022 έφτασε στο τέλος του αφήνοντάς μας με έναν εξελισσόμενο πόλεμο, ο οποίος έχει φέρει μαζί του και την ενεργειακή κρίση που ζούμε, ενώ παράλληλα πρόκειται και για την χρονιά κατά την οποία ο πλανήτης (εκτός της Κίνας) άφησε πίσω του τα lockdowns που επέσυρε η πανδημία του Covid-19.
Σε ότι αφορά τη ναυτιλία, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, όσο και στα δεξαμενόπλοια κατά τη διάρκεια του έτους παρατηρήσαμε αγορές και σε υψηλά και σε χαμηλά επίπεδα
Για τα Bulkers, το 2022 ξεκίνησε με την κεκτημένη ταχύτητα, με την οποία έληξε το 2021 και συνέχισε έτσι μέχρι και τους καλοκαιρινούς μήνες, όποτε και παρατηρήσαμε την μεγάλη αυτή καθίζηση που υπάρχει ακόμη και σήμερα. Η πτώση αυτή της ναυλαγοράς είναι πολυπαραγοντική. Αρχικά, ο πόλεμος στην Ουκρανία έβγαλε από την αγορά μεγάλες εξαγώγιμες ποσότητες σιτηρών και από τις δύο χώρες, ενώ μείωσε και τις εξαγωγές άνθρακα σε μικρότερο βαθμό. Παράλληλα, τα συνεχιζόμενα μέτρα κατά του Covid-19 στην Κίνα δεν παρείχαν την απαιτούμενη ζήτηση σε σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα, γεγονός που επίσης επηρέασε, ενώ η γενικότερη ξηρασία σε διάφορους σιτοβολώνες του πλανήτη προσέθεσε στην απώλεια φορτίων σιτηρών.
Για το 2023, διάφοροι αναλυτές αισιοδοξούν για ανάκαμψη παρακινούμενη από την ελάφρυνση των μέτρων στην Κίνα και της επανεκκίνησης της οικονομίας της. Αυτή η αισιοδοξία αποτυπώνεται και στις τιμές των πλοίων, οι οποίες δεν παρουσιάζουν πτώση αναλογική με εκείνη των ναυλαγορών. Το τι θα συμβεί τελικά βέβαια, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει…
Στο κομμάτι των δεξαμενόπλοιων, ήδη από τις αρχές του έτους είχε αρχίσει να παρατηρείται αυτή η πολυαναμενόμενη άνοδος της ναυλαγοράς που κινούνταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα τα περασμένα δύο χρόνια. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, προσέθεσε ακόμη περισσότερο καύσιμο στην άνοδο, ενώ η δυναμική που διαμορφώθηκε, έχει αυξήσει ιδιαίτερα το τονομίλι στις μεταφορές των υγρών φορτίων.
Για το 2023 δεν αναμένεται μεταβολή στις υπάρχουσες σταθερές, ενώ ειδικά μια επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας θα δημιουργήσει ένα νέο μεγάλο ως προς τις εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου, αφού η χώρα της Άπω Ανατολής θα εκμεταλλευτεί τις πολύ οικονομικές εισαγωγές αργού πετρελαίου που κάνει από τη Ρωσία, χρησιμοποιώντας το νέο βόρειο διάδρομο μέσω πλοίων με παγοθραυστικά χαρακτηριστικά.