*Κρίνοντας από τις πρώτες δηλώσεις μεγαλοπαραγόντων από το Φόρουμ του Νταβός, η παγκόσμια οικονομία πηγαίνει καλά. “Μισογεμάτο ποτήρι…” λοιπόν, σύμφωνα με την ελίτ.
*Κυρίαρχες οι εκτιμήσεις και μάλιστα με βαθμό βεβαιότητας ότι οι Κεντρικές Τράπεζες και ειδικά η ΕΚΤ, θα προχωρήσουν σε μείωση των επιτοκίων – τέσσερις τον αριθμό – μετά τα μέσα του 2024. Ο μόνος λόγος για να μη συμβεί αυτό είναι η αύξηση του πληθωρισμού και πάλι, όπως καταγράφηκε τον Δεκέμβριο 2023. Πόσο συγκυριακή είχε χαρακτηρισθεί η εκ νέου αναζωπύρωση στο τέλος του έτους, ελπίζουμε όχι όπως οι προβλέψεις του Φίλιπ Λέιν το 2021 όταν ο Ιρλανδός οικονομολόγος αναφερόταν σε…προσωρινό και…διαχειρίσιμο. Μάλιστα ήταν ο κύριος υπαίτιος για την εσφαλμένη θέση της Κριστίν Λαγκάρντ και της τακτικής που υλοποίησε η Γαλλίδα επικεφαλής της ΕΚΤ. Εκ νέου ο Φίλιπ Λέιν, σπεύδει να χαρακτηρίσει αυτοκαταστροφική οποιαδήποτε πρόωρη μείωση των επιτοκίων. Ωστόσο, ασαφής ο χρονικός προσδιορισμός του “πρόωρος”.
*Όμως, η διεύρυνση του μετώπου από το αρχικό της Γάζας-Ισραήλ-πλέον- σε Ερυθρά Θάλασσα, Κέρας επηρεάζει-ήδη- το 30% της αλυσίδας εφοδιασμού (μέσω θαλάσσης) στην Ευρώπη. Γεγονός πως, η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και περίπλου της Αφρικής, οδηγεί σε νέα επιβράδυνση το διεθνές εμπόριο με συνολική αύξηση του κόστους. Συνέπεια; μάλλον δύσκολα θα αποφευχθούν φαινόμενα νέας αναθέρμανσης του πληθωρισμού τιμών. Για την Ευρώπη, που εξακολουθεί να πλήττεται περισσότερο το πρόβλημα οξύνεται.
*Καλώς ή κακώς, οι Βρυξέλλες επιμένουν στην επιτάχυνση της “πράσινης μετάβασης”. Όμως, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency/iea.org) υπολογίζει σε 3 έως 5 τρισ$ ετησίως για μία 10ετία. Με αυτά τα κόστη κεφαλαίου, με τις τράπεζες παρά φορτωμένες με NPLs/NPEs toxic assets e.t.c πως θα επωμιστούν αυτό το υπέρ-βάρο. Εκτός εάν, καθυστερήσει η “μετάβαση”. Μπορεί να γίνεται κουραστική η DeA, εδώ και κάποιο διάστημα αλλά…δεν είναι μόνο το βραχυπρόθεσμο παιχνίδι και διάσπαρτες ψηφίδες της εικόνας. Να περιμένουμε την επόμενη Πέμπτη, τι θα αποφασίσουν οι της ΕΚΤ, εάν η Γαλλίδα αποσαφηνίσει την τακτική που θα ακολουθήσει-κατ’ αρχήν- το τρέχον 3μηνο. Και βλέπουμε.
*Με “βαρίδια” τις TESLA και APPLE η διόρθωση στην Wall Street (στις 19.00′ ώρα Ελλάδος). Η μεν πρώτη διόρθωνε 3,5% μετά τη δήλωση του CEO Έλον Μασκ ότι θέλει μεγαλύτερο έλεγχο στην εταιρεία, με την απόκτηση του 25% των δικαιωμάτων ψήφου. Η δε δεύτερη υποχωρούσε 2% μετά την προσφορά εκπτώσεων για τα iPhone στην Κίνα. Αλλά και εν μέσω πιέσεων από τον ανταγωνισμό και λίγες ημέρες αφότου έχασε από τη Microsoft τη θέση της εταιρείας με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον κόσμο.
*Χωρίς θεαματικές ανατροπές στα καθ’ ημάς, με το…πινγκ-πονγκ δηλώσεων για τα ομόφυλα ζευγάρια-κυρίως εντός της Ν.Δ- να συνεχίζονται. Παραμερίζοντας οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για θέματα που αφορούν λ.χ. την ακρίβεια στην αγορά, τον πληθωρισμό απληστίας, τα υπέρ κέρδη των αλυσίδων, το φορολογικό των ελεύθερων επαγγελματιών κ.α. Μέχρις ενός σημείου μπορεί να το “τραβήξει” η κυβέρνηση (δηλαδή το Μαξίμου) όμως στο διάστημα αυτό θα πρέπει να επέλθει εξισορρόπηση μεταξύ των αντικρουόμενων επιχειρηματικών συμφερόντων. Που και δυσεπίλυτα αποδεικνύονται και σε δισ. ευρώ αφορούν. Σε εύλογο επενδυτικά χρόνο θα πρέπει να υπάρξει-στοιχειώδης- ευστάθεια στο σύστημα. Πιθανότατα από την επίτευξη αυτών των (αναγκαστικών) συμμαχιών- συμβιβασμών να αναδειχθούν 2-3 μεγάλα projects στα οποία προσβλέπουν οι μεγαλοεπιχειρηματίες.
*Πάντως στην Ομήρου όλα λειτουργούν σε ρυθμό καλοκουρδισμένου Breguet Grande Complication Marie-Antoinette. Με re-opening “βγαίνει” σήμερα, Τετάρτη, ο ΟΔΔΗΧ. Σκοπός της επανέκδοσης είναι η ικανοποίηση της επενδυτικής ζήτησης και ταυτόχρονα η διευκόλυνση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων. Μέσω δημοπρασίας θα αντληθούν 250 εκατ. ευρώ. Θα δούμε και με τι άλλο θα προχωρήσει ο Οργανισμός.
*Στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η χθεσινή διόρθωση με 1,55% στις 1.332,47 μονάδες ήταν η μεγαλύτερη από την συνεδρίαση της 9ης Οκτωβρίου 2023. Του 3μηνου δηλαδή με συναλλαγές 87,2 εκατ. από τα οποία τα 43 εκατ. σε μόλις 4 χαρτιά: Εθνική, Πειραιώς, Mytilineos και Eurobank. Profit taking, φυσιολογικό και αναμενόμενο. Στα τραπεζικά η ταχύτερη “εξαέρωση”.
*Και μιας ο λόγος για τράπεζες, είδα για τα road shows της Πειραιώς (Νένα Μαλλιάρα στο insider.gr). “…Η Διοίκηση της Τράπεζας βρίσκεται από χθες στο Λονδίνο για επαφές με ξένους επενδυτές στο roadshow που διοργανώνουν οι σύμβουλοι, UBS και Goldman Sachs, ενώ την επόμενη εβδομάδα, μέχρι την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου, το roadshow της τράπεζας θα συνεχιστεί στη Νέα Υόρκη. Την Πέμπτη 25/1, η Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς θα δώσει το παρών στο επενδυτικό συνέδριο της JP Morgan στη Νέα Υόρκη, στο οποίο θα συμμετέχει και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης…”. Κρατώ την σημείωση πως “…Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς αναμένεται να δώσει guidance για στόχο καθαρών κερδών μετά τους φόρους σταθερά άνω του 1 δισ. ευρώ ετησίως για την επόμενη τριετία…”. Όσον αφορά στο επίμαχο, δηλαδή της διάθεσης του 27% που έχει το ΤΧΣ το Reuters “βλέπει” διάθεση του μέχρι τον Μάρτιο. On Block, μία και έξω.
*Από σήμερα μέχρι και την Παρασκευή η δημόσια προσφορά για το εταιρικό της Autohellas, για 150 έως 200 εκατ.
*Για να δούμε το “κουπόνι”, με το GR10Y στο 3,257%.
*Στα μόλις 13 εκατ. ευρώ η διαφορά της Mytilineos από τον ΟΤΕ. Σε όρους αποτίμησης, στα 5,412 δισ. vs 5,425 δισ. Ουδέν νεότερο από τον Οργανισμό από την Ρουμανία. Ο εγκλωβισμός των επενδυτών συνεχίζεται και στις αρχές του 2024. Αντιθέτως, διευρύνθηκε η διαφορά μεταξύ Eurobank στα 6,386 δισ. έναντι της Εθνικής στα 6,220 δισ. Στο μισό δισ. η “ψαλίδα” μεταξύ Motor Oil vs Helleniq Energy. Στο Παρίσι ο Πέτρος Τζαννετάκης, στην καθιερωμένη ημερίδα της Πειραιώς χρηματιστηριακής.
*Ποιοι επιχειρηματίες, βασικοί μέτοχοι και επικεφαλής IR ετοιμάζουν αποσκευές για Νέα Υόρκη; Εργώδεις οι διαδικασίες από το εδώ dept της JPMC υπό τον Στέλιο Παπαδόπουλο. Είμαι περίεργος εάν και πως θα παρουσιαστεί το ναυπηγικό project που αναπτύσσεται στην χώρα με επίκεντρο την ΟΝΕΧ. Και με αμερικανικά κεφάλαια, περισσότερα από 100 εκατ. η συνεισφορά της Development Finance Corporation. Θυμίζω: πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις της DFC και την μοναδική στην Ευρώπη, καθώς λειτουργεί ως αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ που ιδρύθηκε με βασικό πολιτικό στόχο να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην οικονομική διείσδυση που επιχειρεί να κάνει η Κίνα μέσω επενδύσεων σε αναπτυσσόμενες χώρες προκειμένου να αυξήσει την επιρροή της. Παρόλο που το καταστατικό της DFC της επέτρεπε να δραστηριοποιείται στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, τον Δεκέμβριο του 2019 επήλθε μια τροποποίηση, η οποία ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε αναπτυγμένες αγορές, όπως η Ελλάδα.
*Με αγοραστές στο “κλείσιμο”, με την Εθνική με ανεκτέλεστο 133.907 τεμαχίων, η Eurobank με ανεκτέλεστο 229.450 τεμαχίων, η Πειραιώς 27.335 τεμαχίων και η Alpha Bank 76.737 τεμαχίων. Στις 3.234,43 (-1,59%) ο FTSELarge Cap. Με θετικό πρόσημο μόλις 3 από τις 25: Viohalco (6,28), Quest (5,55), Lamda Development (7,19) και χωρίς μεταβολή η Autohellas (13,40). Από τα mid caps, στο συν Intrakat (4,85), Intralot (1,074), Dimand (10,75).
*Ειδικότερα για την Intrakat ήταν και θέμα γοήτρου: Νοέμβριο παραδίδει η ΑΚΤΩΡ το Μετρό Θεσσαλονίκης. «Έχουμε δεσμευθεί ότι το Μετρό θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο στο έργο και βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη από τη δική μας πλευρά», δηλώνει ο Αλέξανδρος Εξάρχου.
*Για την Intralot το “μάζεμα” συνεχίζεται από υψηλότερη βάση. Το ένα ( 1 ) ευρώ ικανή στήριξη. Στα 648,7 εκατ. η αποτίμηση, μόλις 3 λιγότερα της Autohellas και περισσότερα των Quest, Sarantis.
*«Ταβάνι» στην αποτίμηση «Ελ. Βενιζέλος» από το χαμηλό growth. Στο 100% του capacity δουλεύει το αεροδρόμιο. Το πλαφόν στα έσοδα από τη διακίνηση επιβατών βάσει σύμβασης και το χαμηλό εναπομείναν μέρισμα από κέρδη 2023. Ενδιαφέρουσα ανάλυση από τον Χρήστο Κίτσιο (euro2day.gr). Ωστόσο, υλοποιούνται/προβλέπονται:
-Κατασκευή νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών με 10 επιπλέον θέσεις κατηγορίας Γ, βόρεια του τροχοδρόμου Υ2, με νέο σταθμό εξυπηρέτησης ράμπας και νέο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών GA/BA (Γενικής και Επιχειρηματικής Αεροπορίας) κοντά στην τεχνική βάση.
-Επέκταση του κτιρίου του Δορυφορικού Τερματικού Αεροσταθμού, συνδυάζοντας την επέκταση του κτιρίου κατά 1.400 τ.μ. με ορισμένες λειτουργικές αναδιατάξεις (επέκταση του χώρου ελέγχου διαβατηρίων και δημιουργία νέων αιθουσών αναμονής).
-Ανάπτυξη συστήματος «Ελεγχόμενης Πρόσβασης» (Access Control) στα οδικά τμήματα πρόσβασης στους χώρους αναχωρήσεων και αφίξεων του αεροδρομίου (Curbside).
-Το έργο αναπτύσσεται σύμφωνα με τον νόμο 4903/22, ο οποίος εισάγει μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας και στάσης στο Curbside. Ξεκίνησαν επίσης πρόσθετες εργασίες για την επέκταση/αναδιάταξη των χώρων στάθμευσης οχημάτων.
*Για όσους αποφάσισαν να ξανά-συγκεντρώσουν τις διάφορες θυγατρικές κ.λ.π στο νέο ενιαίο σχήμα με την επωνυμία “Σιδηρόδρομοι Ελλάδος” ας κάνουν τον κόπο να ρίξουν μία ματιά στις τελευταίες δηλώσεις της Τζόρτζια Μελόνι περί ενδεχόμενης μερικής ιδιωτικοποίησης των ιταλικών σιδηροδρόμων (διάθεση έως του 49% της FS). Πλέον, η Ρώμη εξετάζει – και επίσημα – το ενδεχόμενο της μερικής ιδιωτικοποίησης της FS. Στην Ελλάδα, η FS έχει υπό την κυριότητά της, τη Hellenic Train. Οι Ιταλοί συνεχίζουν να διατηρούν μία «επιφυλακτική» στάση στην Ελλάδα, η οποία επιδεινώθηκε μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, αλλά και τον Daniel.
*Αυτά προσώρας, με μία είδηση/εξέλιξη ενδεικτική των διεργασιών στο παρασκήνιο. Σαουδική Αραβία: Εξομάλυνση σχέσεων με Ισραήλ αν δεχτεί λύση «δύο κρατών». Περιφερειακή ειρήνη σημαίνει ειρήνη για το Ισραήλ, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών, πρίγκιπας Φαϊζάλ Μπιν Φαρχάν, στο Νταβός. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με την ίδρυση ενός παλαιστινιακού κράτους.